• gkdr

Kastrering av hanhund vid tidig ålder

Någon mer än jag som kastrerat sin hanhund vid fyra månaders ålder, eller kansek du har gjort det med din hund en annan tidig ålder och är jättenöjd? Jag förstår inte varför inte fler folk gör så om man ändå inte tänkt avla på sin hund. Den blir lugn och harmonisk. Kissar bara en gång när man går ut på promenad. Kissar inte på stolpar eller brevlådor. Inga läskiga skvättningar här och där. Allt trams om dålig päls och uppgång i vikt stämmer inte om man ger sin hund lagom stora portioner mat. Själv ger jag bara torrfoder som är rekomenderad av veterinär. Ni som håller med mig får gärna skriva i mitt inlägg.

• Svar på tråden Kastrering av hanhund vid tidig ålder
  • köttbullelydnad

Jag väljer att vänta tills hundarna är året gamla och har utvecklats mentalt - sen knipsas de. Kelpien väntar just nu på sin tur om 3 månader.
    Dock väntade jag tills cavalieren var 4 år, men det berodde på hans hälsostatus. De ska ju klara av att repa sig efter operationen också.
    Fast att säga att alla hundar blir lugna och harmoniska av kastration håller jag inte med om. Det finns hundar som förblir som de är och man inte märker nån skillnad, det finns hundar som rent av blir lata och det finns hundar som blir "perfekta". Pälsen blir "sämre" i och med att testosteronet försvinner och hunden får tillbaka vad man kan kalla för "valppäls", och en del hundar lägger på sig oavsett hur noga man är med fodret. Det finns för- och nackdelar med allt.

• Gnista

Jag har bara positiva erfarenheter av kastering (inga egna dock men träffar många i hundar i olika sammahang). Håller med ts, på hundar är det av någon anledning fortfarande laddat. Hästar, katter och kaniner (mfl) kasterar man på löpande band utan diskussion. I USA kastreras de flesta hundar som inte ska användas i avel. Jag kan dock inte säga "trams" om eventuella biverkningar, det finns med alla ingrepp.

Har ingen erfarenhet av så tidig kastering som fyra månader.

• Houdini

Jag väntade med flit på att min hane skulle växa till sig, då jag inte ville att han skulle se ut som en valp/unghund hela livet och att jag ville han skulle vara psykiskt och fysiskt vuxen först.

Och det har blivit en stor skillnad på hur han såg ut och hur han var i två års åldern och när han var över tre-fyra år.

Nu har jag inte haft råd att kastrera honom då det kommer gå på från 4000 kr och uppåt eftersom han är krypt.

Jag är helt för att kastrera hundar men jag tycker man kan vänta till dom är "klara" hundar faktiskt.
    Så man slipper ha en slyngel hela livet

• tjej87

Vi kastrerade vår bordercollie/labbe/engelsk springer spaniel när han var drygt ett halvår eftersom vi har en hontik sedan innan och inte ville ha några valpar (hade blivit konstigt att blanda in borderterrier med hans raser :P). Vi gjorde det även för att vara snälla mot honom eftersom han annars förmodligen hade blivit helnipprig när tiken löpte och allt som följer med det. Han har vuxit till sig jättefint efter det, pälsen är fin osv så att kastrerade får problem med det tycker jag inte verkar stämma...

• lennartsdotter
    Houdini skrev 2009-11-16 00:02:42 följande:
    Jag är helt för att kastrera hundar men jag tycker man kan vänta till dom är "klara" hundar faktiskt.Så man slipper ha en slyngel hela livet
    Fast är det inte just det du slipper när du kastrerar hunden före könsmognad? ;) Du slipper alla hormonella muppbeteenden och hunden slipper gå igenom flera stora hormonella omställningar (först att bli könsmogen och sedan att gå igenom "klimakteriet").
  • LyckligtSlut

En frisk hund kastrerar man väl ändå inte. Varför? Orkar man inte aktivera den eller vad handlar det om?

Jag har bara haft hanhundar och förstår inte hur man kan komma på tanken. Så besvärliga blir de inte om de får leka, aktiveras, umgås med andra hundar. Varför?

• tjej87
    LyckligtSlut skrev 2009-11-16 00:47:57 följande:
    En frisk hund kastrerar man väl ändå inte. Varför? Orkar man inte aktivera den eller vad handlar det om?Jag har bara haft hanhundar och förstår inte hur man kan komma på tanken. Så besvärliga blir de inte om de får leka, aktiveras, umgås med andra hundar. Varför?
    Tja, som någon sa innan så kastrerar man ju hästar och katter som inte ska avlas på så varför inte göra det för hundar? Dom lider ju inte av det utan får oftast ett mer harmoniskt liv. Jag vet dock inte om jag skulle gjort det om jag bara hade en hanhund men nu hade vi en tik sedan innan och ville skona hanhunden från alla problem så han kan få när hon löper. Vi hade en handhund för många år sedan när jag var liten och varje gång någon tik i närheten löpte så blev han helt nippring, det enda han försökte göra var att rymma hela tiden. Plus att han luktade illa också, som många hanar gör när det finns löptikar i närheten. Så när vi köpte vår lilla hanvalp var det redan bestämt att han skulle kastreras innan han belv könsmogen.
  • Maroschka

Jag skrev just en tråd ang min skvättande hane. Jag har funderat på kastrering men då det inte gjorde ett dugg skillnad på min tidigare hane är jag osäker.
    Det fungerar ju inte på alla hundar alla de lägger ned ett ev. jobbigt beteende som att skvätta ch vara nippriga.
    Men jag önskar verkligen det kunde hjälpa för jag blir snart galen.

• Lillgull

#6: Min mamma har en kastrerad hanhund, det blev gjort när han var kring året. Ser inga nackdelar med detta. Ingreppet gjordes för att det fanns en tik i hushållet som också var hans egen mor.
    Det är väl kanske inte i första hand för att hunden är "besvärlig" som man väljer att kastrera, utan det är ju könsdriften man vill ta bort. En del hanhundar lider ju verkligen när det finns löptikar i närheten.
    Tänk dig själv att alltid vara sugen och aldrig få..

• köttbullelydnad
    En frisk hund kastrerar man väl ändå inte. Varför? Orkar man inte aktivera den eller vad handlar det om? Jag har bara haft hanhundar och förstår inte hur man kan komma på tanken. Så besvärliga blir de inte om de får leka, aktiveras, umgås med andra hundar. Varför?
    1) Man vill ha en harmonisk hund även under löpen, dvs man vill att ens hund ska må bra även då (det finns de som går ner sig fruktansvärt).
    2) Man ska inte avla på hunden och då finns det ingen anledning till att _inte_ kastrera.
    3) Man ger hunden några år till då risken för cancer och prostatabekymmer minskar.
    4) Ska man inte tävla i SM-nivå finns det inte heller någon anledning till att _inte_ kastrera.

För min del handlar det inte om att jag vill ha bort ett beteende eller tycker att hanhundar är jobbiga - då har jag ju satsat korten på lite fel kön... För mig handlar det om att underlätta för mina hanar så mycket som möjligt då det är väldigt tiktätt(hundtätt överlag) här. Den äldste är sjuk och därmed inget avelsmaterial. Den yngste är krypto och heller inget avelsmaterial. Vi har inga ambitioner att vare sig ställa ut eller tävla SM och då ser jag ingen anledning att låta bli.
  • hundpuss
    En frisk hund kastrerar man väl ändå inte. Varför? Orkar man inte aktivera den eller vad handlar det om?Jag har bara haft hanhundar och förstår inte hur man kan komma på tanken. Så besvärliga blir de inte om de får leka, aktiveras, umgås med andra hundar. Varför?
    Tänk dig själv att vara kåt hela ditt liv men aldrig få komma till.

Alla hundar som inte ska användas i avel bör kastreras. Min åsikt.
  • gkdr
    Maroschka skrev 2009-11-16 08:23:59 följande:
    Jag skrev just en tråd ang min skvättande hane. Jag har funderat på kastrering men då det inte gjorde ett dugg skillnad på min tidigare hane är jag osäker. Det fungerar ju inte på alla hundar alla de lägger ned ett ev. jobbigt beteende som att skvätta ch vara nippriga.Men jag önskar verkligen det kunde hjälpa för jag blir snart galen.
    Men det är just därför man ska (kan) kastrera innan hunden blir könsmogen, c:a 3-4 månader, så den inte vet vad skvätta innebär. Fungerar utmärkt om man hittar rätt veterinär.
  • gkdr
    För att det bland annat är så fruktansvärt äckligt när hundar kissar och skvätter överallt. I skogen går väl an men i bostadsområden och inne i stan ha en hund som ska kissa på varenda stolpe och brevlåda. Tänk om vi människor gick och kissade överallt. Blää. Det räcker att de kissar en gång. Och som en annan citerade i ditt inlägg behöva vara kåt hela tiden och inte få komma till...
  • lennartsdotter
    För att man inte vill att den ska få avkomma? Det enkom är ett skäl gott nog eftersom kastrering i regel inte är skadligt för hunden.

Kastrering ska inte ses som en problemlösare men vill man inte att hunden ska gå i avel är det bästa sättet att försäkra sig om det att kastrera den. Även om man har stenkoll på hunden kan en situation uppstå då hunden sliter sig och lyckas komma till.

När det gäller tikar finns en mängd fördelar. Du minskar risken för juvertumörbildning och livmoderinflammation. Löp och/eller skendräktighet som kan störa tex. jakt undviks (ja, vi har haft en tik som alltid löper eller är skendräktig under jaktsäsong och då är hon inte mycket till jakthund).
  • Mammiztill2

Ska Kastrera min hane så fort min veterinär har tid någon helg. han blir 9månader o är könsmogen. Den gången vi tänkte kastrera han i samband med kissens operation satt ena kulan snett in i buken. medans den andra är Stor.
    så nu ska de bli op.

• Labbematte

Jag har kastrerat min mellanpudelpojke som är 11 mån och just opererats för dubbelsidig patellaluxation.

Han ska alltså INTE gå i avel och jag vill gärna ha en tik nästa gång jag skaffar valp (under 2011 är det tänkt) och slippa krångla vid löpen.

Däremot är jag osäker på det där med att kastrera riktigt tidigt. Jag jobbade under ett par år hos en vet i Australien och där kastrerar man nästan alla sällskapshundar vid tidig ålder och det verkar ju fungerar bra, men sen har jag läst en artikel (fast hur tusan jag hittade den minns jag inte) om en undersökning om att vissa typer av cancer (tex skelettcancer hos vissa utsatta raser (bl a rottis och boxer tror jag?)) ökar om man kastrerar tidigt. Fast nu minns jag inte ens hur de definierade mycket tidigt.

Ska googla lite.
    Hur som helst så kan det vara ett ämne som borde undersökas närmare.

• Labbematte

Jag hade egentligen tänkt vänta tills han var ca 1,5 år- men när han ändå skulle opereras för knäna så tyckte jag att det var onödigt att utsätta honom för risken med ytterligare "onödiga" sövningar.

• Mammiztill2

Min veterinär rådde mig att operera min hund, då kulorna/kulan inte flyttat ut ökar risken för canser.
    så i morgon ska ja ringa veterinären och se när hon har tid

Svar på tråden Kastrering av hanhund vid tidig ålder