• BertaFilippa Krattkquist

Svettningar och värmevallningar!

är gravid i v 38 och har de senaste dagarna fått värmevallningar och svettats för ingenting! trodde först de va blodsockret som spökade eftersom jag märkte av det efter jag sovit någa timmar på dagen på fastande mage..
    men det har hållt på några dagar nu och jag fattar ingenting.
    min sambo tror jag fått en extra dusch av hormoner eftersom mitt humör har var lite upp och ner oxå..
    men vad tror ni? nån mer som upplevt det här? bör man oroa sig?

• Svar på tråden Svettningar och värmevallningar!
  • Stumpan84

oooo ja det har jag med fått nu! Hade det i början av graviditeten med och nu är det tillbaka... bara jag skrattar för mycket vid datorn så börjar jag svettas som en tok! haha Men det är helt klart hormonerna... plus att det är tungt för oss nu! Kroppen arbetar 24/7 med att hålla allt fungerande och då får man räkna med att viiiiissa saker blir de lite tokigt me hehe

haha men va skönt att höra att det är fler då!
    vet att jag fick en dusch av hormoner precis innan första förlossningen startade så jag hoppas betyder att det är på g.. :-P men jag vår säkert vänta! haha

• Stumpan84

Jasså säger du de? Jag blev snittad med första sonen så jag fick aldrig chansen att känna allt de här som tydligen ska kunna va tecken på att förlossning närmar sig så det är helt klart intressant! haha

• Verkligen

Senaste dagarna har jag svettats som en gris bara av att sitta stilla.
    Inte alls kul..=(
    Är i v 40 (39+3)
    Har varit konstant varm hela graviditeten så jag längtar faktiskt efter att få frysa...

♥ BF 18 November 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
    Verkligen skrev 2009-11-15 18:12:33 följande:
    Senaste dagarna har jag svettats som en gris bara av att sitta stilla.Inte alls kul..=( Är i v 40 (39+3)Har varit konstant varm hela graviditeten så jag längtar faktiskt efter att få frysa...
    nej det är riktigt jobbigt faktiskt! känner mig helkonstig :-S
    jaa varm har man ju varit hela tiden.. tror inte jag frusit nån gång faktiskt!
    sååå ja, det längtar man efter! haha

vi får alla hoppas att det kan vara tecken på att förlossningen närmar sig
  • Stumpan84

Jag njuter av att för en gång skull inte frysa... jag är sååååå kall av mig normalt (har typ noll underhudsfett och tackar mormor för den underbara genen =P) så jag ser inte fram emot att föda i December och sen behöva gå och frysa denna vintern me =P

Stumpan84 skrev 2009-11-15 18:16:10 följande:
    Jag njuter av att för en gång skull inte frysa... jag är sååååå kall av mig normalt (har typ noll underhudsfett och tackar mormor för den underbara genen =P) så jag ser inte fram emot att föda i December och sen behöva gå och frysa denna vintern me =P
    ja det är rätt skönt den här årstiden.. men på sommarn hade jag gärna kunnat frysa lite mer! har varit svårt att njuta av värmen när man är konstant varm!
    lyllos dig spinkis! du kan få lite av mig så du överlever vintern!
  • Stumpan84

Haha jag har sagt de att så fort läkarna vågar testa på fettpåfyllning kommer jag vara första testperson! Finns inget värre än vara 25 år och kunna bära kläder som är till barn... när jag skulle köpa träningsbyxor fick jag gå in på barnavdelningen... DE va pinsamt! Men va fan.. får hoppas ja får behålla lite efter denna graviditeten... har ändå gått upp 17 kilo ca så liiiite kan jag ju få ha kvar =P

Stumpan84 skrev 2009-11-15 18:23:51 följande:
    Haha jag har sagt de att så fort läkarna vågar testa på fettpåfyllning kommer jag vara första testperson! Finns inget värre än vara 25 år och kunna bära kläder som är till barn... när jag skulle köpa träningsbyxor fick jag gå in på barnavdelningen... DE va pinsamt! Men va fan.. får hoppas ja får behålla lite efter denna graviditeten... har ändå gått upp 17 kilo ca så liiiite kan jag ju få ha kvar =P
    haha ja men det är ju inte bara positivt att va liten och smal! ska hålla tummarna för dig jag hade redan några extra kilon men har gått upp knappt 6 kg bara så jag är nöjd! men blir de som med sonen så kommer jag väl kasta på mig 10 kg inom några månader efter förlossningen iaf.. suck..
  • Stumpan84
    BertaFilippa Krattkquist skrev 2009-11-15 18:27:38 följande:
    haha ja men det är ju inte bara positivt att va liten och smal! ska hålla tummarna för dig jag hade redan några extra kilon men har gått upp knappt 6 kg bara så jag är nöjd! men blir de som med sonen så kommer jag väl kasta på mig 10 kg inom några månader efter förlossningen iaf.. suck..
    Oj gick du upp 10 kilo efter förlossningen? Hur kommer de sig? I och för sig ammning kan påverka... Förresten har bebisen sjunkit hos dig än? Jag är i vecka 37 och vid denna tiden hade min första påg sjunkit så jag hade aldrig ont i revbenen eller så men nu så känns de som att jag har skavsår! Försöker hålla mig sträckt och så men då tar ju ryggen stryk =P Uuuuunderbart denna sista tid hahaha

jag ammade inte sonen så de va säkert därför. kroppen var inställd på att ta till sig allt jag stoppade i mig för att jag skulle dela med mig men det behövdes ju inte
    hoppas amningen ska funka bättre denna gången..

ja magen har börjat sjunka lite grann.. han har börjat borra ner sig ordentligt i bäckenet nu. gör förbaskat ont när trycker neråt! ilar i hela heligheten!
    minns att jag hade ont i revbenen på ena sidan när jag väntade sonen..
    men jag tror jag hade det hela tiden.. gick aldrig över.

• Stumpan84
    BertaFilippa Krattkquist skrev 2009-11-15 18:56:32 följande:
    jag ammade inte sonen så de va säkert därför. kroppen var inställd på att ta till sig allt jag stoppade i mig för att jag skulle dela med mig men det behövdes ju inte hoppas amningen ska funka bättre denna gången.. ja magen har börjat sjunka lite grann.. han har börjat borra ner sig ordentligt i bäckenet nu. gör förbaskat ont när trycker neråt! ilar i hela heligheten! minns att jag hade ont i revbenen på ena sidan när jag väntade sonen.. men jag tror jag hade det hela tiden.. gick aldrig över.
    Ahhh... ja jag hade en tur så mitt funkade utan problem... eller jo... en gång fick jag mjölkstockning men de gick över...

Har din redan borrat ner sig? De har inte min... är nervös ifall vattnet skulle gå nu... då måste ja ju ligga ner i och med navelsträngen tills dom har undersökt mig och hur kul e de? =(
  • Stumpan84

Myra vilka förvärkar jag har haft inatt! Nästan så ja trodde ja skulle behöva åka in men som tur är så avtog dom... Nu börjar man ju bli riktigt nervös haha

ja va en sväng till förlossningen i morse faktiskt. men fick åka hem igen..
    misstänkte att jag läckte fostervatten men de va tydligen bara flytningar.
    har oxå haft massa förvärkar. dem har ändrat karaktär helt senaste dygnet så jag hoppas det betyder att det är på g! lite slempropp kom igår med.. hoppas hoppas!

• Stumpan84

Min slempropp har jag inte sett skymten av... dock finns de ju dom som aldrig ser den... hoppas dock min gosse vill vänta tills Fredag med att komma ut för de e då vi ska köpa vagnen haha

• Stumpan84

Jaha då vart man hemma! Åkte ju in den 17:e för misstänkt vattenavgång vilket bekräftades när jag kom in. Va då i 36+6. Dock så låg pojken väldigt högt upp så jag fick inte åka hem igen för att invägnta värkar utan fick snällt bli sängliggandes och fick enbart gå till toaletten och då fick jag ringa efter dom så dom fick lyssna på hans hjärta. När tredje dagen kom (fredag) och inga värkar hade startat så satte men gel på min tapp. Detta fick en massa värkar till att komma men det är vanligt med gel. Dom trodde jag skulle behöva iaf 2 doser till. Dock behövdes inte de. Under hela dagen så hade jag värkar var femte minut. Inte förens vid 12 på natten till lördagen så blev det riktigt jobbigt! Stod ut tills klockan va ca 4 på morgonen och då ville jag ha smärtlindring. Hon kollade min tapp och jag va då öppen 3 cm. Så det blev ner till förlossningen och ringa efter blivande fadern! Kom ner och mötte upp han vid halv 5 och satte mig i duschen. Sååååå skönt! Dock efter 1 timme så gav jag upp och ville ha lustgas! Då var jag öppen 4 cm. Andades in lustgasen och blev såååå avslappnad! Så skönt de va för jag hade inte fått sova på över 1 dygn. Dock så efter ett tag tog inte lustgasen topparna av mina värkar (jag va feg och ville inte höja för mycket) och då föreslog hon pedetin (tror jag de hette) som dels skulle få mig att slappna av och dels få mig till att öppna mig snabbare. Haffade den direkt och den funkade super! Trodde jag sov under hela mitt öppningsarbete =P Klockan 9 på morgonen va jag inne i krystvärkar och 09.42 va lilla Alex ute! =D

Vill faktiskt påpeka en sak som ingen sa till mig men som jag önska att dom gjorde. Det känns nog inte likadant på alla men när Alex kom ut och väntade på att få ut resten av kroppen så fick jag full panik för det kändes som att hela mitt urinrör skulle spricka! Detta är tydligen en fullt normal känsla och det kommer inte hända! Men den kan ge en smått panik (jag försökte få ner mina händer tydligen för att hålla emot) och jag vill ändå att man ska ha det i åtanke. En fullt normal känsla men den är väldigt obehaglig. =)

Svar på tråden Svettningar och värmevallningar!