Anonym skrev 2009-11-15 20:43:07 följande:
Hmmm, jag är gravid i v 26. men jag är ändå inte så uppsnurrad i det hela som de flesta tjejer verkar vara...Många i min närhet följer vecka för vecka som som händer med fostret, de pysslar och pillar, pratar och myser och planerar...Orka!Gjorde lika dant de första veckorna, men gud vad tråkigt det blir i längden... Och så långsamt tiden går om man ska ha koll på varje lite händelse som sker...Visst jag är gravid, visst det sparkar och jag äter inte saker som man inte bör, min kropp börjar ta stryk av foglossnig mm, men det får man ta...Mer än så är det inte än för mig... Kanske är det lika dant för din man, det är inte så jäkla spännande att läsa om något som man ändå inte kan påverka.Min sambo är inte heller jätteöverintersserad av graviditeten, men han är ändå noga med att jag inte håller på med starka lösningsmedel och sådant, så han tar ju ändå hand om mig... Men det är inget gullig gull, ligga i sängen och känna sparkar, eller att vi sitter och myser framför en bok där det står att fostret nu kan kissa... Skittråkigt att han inte bryr sig lika mycket som dig, men är det verkligen så mycket att bry sig om??? Fostret växer oavsett om du vet att den är 15 cm nu och har tår... orelevant...
Visst, du har en poäng i det hela.
MEN, jag kräver inte att han skall följa varje liten sak som händer. Men ett litet intresse bör man ändå ha om man skall bli förälder.
Om man inte följer barnets utveckling så kanske man kan ta lite extra ansvar hemma, om frugan har foglossning och inte mår bra.
Finns andra sätt att bry sig än sitta och hålla hand!!!