• Anonym

Ni som har haft kraftig B12-brist - hur lång tid tog det innan ni blev helt återställda?

I våras upptäckte läkaren att jag har en kraftig B12-brist med bl.a. neurologiska symtom. (De vet inte varför än.)
    I juni fick jag fem injektioner Behepan under två veckor och därefter har jag fått en injektion i månaden ungefär. Efter tre veckor brukar jag märka att jag blir sämre och går till VC för att få min spruta.

Det värsta tycker jag har varit den extrema tröttheten, domningarna och den allmänna svagheten. Innan jag fick veta vad det var för fel hade jag problem med finmotoriken och svårt att gå.

Jag märker att dipparna inte blir lika djupa längre och tar det som ett tecken på att jag mycket långsamt börjar bli bättre. På sista tiden har jag också kunnat springa kortare sträckor och storstädade hela lägenheten i helgen.
    Det hade varit helt otänkbart i somras när jag fick vila mellan varje ansträngning med hjärtklappning och andfåddhet.

Just nu har jag domningar, särskilt i läpparna och känner hur det domnar och pirrar längs med ryggraden (ganska obehagligt) men det är ändå stor skillnad från tidigare.

Jag har alltså fått behandling i knappt sex månader.
    Hur långt tid tog det för er innan ni blev helt återställda?
    Eftersom jag fick kraftiga neurologiska symtom kanske jag har fått permanenta skador men jag försöker vara positiv.

• Svar på tråden Ni som har haft kraftig B12-brist - hur lång tid tog det innan ni blev helt återställda?
  • sasssyy

jag hade inte så allvarlig att jag behövde sprutor utan fick starka tabletter, tanken var att köra med dem i tre månader och om de inte hjälpte upp mina nivåer skulle jag få sprutor.

För mig tog det ungefär 4-5 månader innan mina symptom släppte, men efter 3 månader när jag tog prover var nivåerna uppe i okej nivå.

Jag kan känna dippar då och då fortfarande, ca 6 år efteråt men då brukar jag knapra B-vitamintillskott i någon månad och det är ju ingen fara eftersom man kissar ut överskott.

DU kanske skulle försöka köpa tabletter också?? Det finns receptfria på apoteket och dem tar du dagligen, det går inte att överdosera B-vitaminer så det kanske kan jämna ut dipparna lite med hjälp av dem

• KossanMuu

Säger som sasssyy, är det inte bättre att ta tabletter regelbundet istället för att ta en spruta med jämna mellanrum när B12 nivån redan har börjat sjunka? Måste ju vara bättre för kroppen att ha en jämn nivå hela tiden.

• Anonym

Jag fick Behepan i tablettform först, 4 ggr per dag, men det gjorde ingen skillnad för mig, jag blev bara sämre.
    Läkaren kollade gastrinet som var normalt så jag borde kunna ta upp B-vitamin i tabletter men det är möjligt att bristen gick för långt i mitt fall.
    När man har fått så pass kraftiga symtom som jag, (gångsvårigheter etc), så brukar man rekommendera injektioner för att fylla på depåerna antar jag.
    Jag trodde inte att man skulle kombinera tabletter och injektioner men jag kanske har missuppfattat något.

• Anonym (kraftig brist)

Jag hade också kraftig B 12 brist. Jag fick 5 sprutor den första veckan och tog sedan en gång i månaden. Det var 10 år sedan. Nu får jag de varannan månad. Jag frågade läkaren om inte jag kunde få tabletter då jag är extremt spruträdd men han sa nej. Sprutorna är mycket starkare och har man kraftig brist så är det sprutorna som behövs. Det tog tid för mig att bli bättre men jag minns inte riktigt hur lång tid det tog. Jag känner fortfarande när jag behöver ta sprutan. Jag tappar ord och börjar sluddra när jag pratar och kan sova hela dagarna. Men jag mår mycket bättre nu och tar jag sprutorna i tid så är det inga problem.

• Anonym

(kraftig brist),
    läkaren sa samma sak till mig.
    Fick du veta varför du hade så stor brist?

• Anonym (B12-injektioner)

Jag har också B12 brist och tar tre injektioner per vecka. Ska göra det i ngr veckor till sedan en gång per vecka. Känner mig mkt bättre, men undrar om jag har annan brist med, ska kolla upp mina hormoner med, kanske det beror på för tidigt klimatkterium.. men själva svimningskänslan, andfåddheten, blekheten är borta nu

• Anonym (kraftig brist)

Nej inte direkt. Han sa bara att min kropp inte tog upp det som den skulle och att jag kommer att få ta sprutorna livet ut.

Svar på tråden Ni som har haft kraftig B12-brist - hur lång tid tog det innan ni blev helt återställda?