• froppen

Vill jobba inom vården, men!

Vill så gärna utbilda mig inom vården, med början som undersköterska.
    Men jag är så vansinnigt kräsen av mig Har grymt svårt för äckliga lukter och se gult var och torka spya och ta rätt på bajs och allt sånt.
    Det räcker med att folk bara nämner ordet snorkråka så vänder sig min mage ut och in.

Men jag vill så gärna jobba inom vården.
    Och man kan ju inte utbilda sig och sen söka jobb och ha en massa begränsningar och säga att man inte kan jobba inom ex. åldringsvården pga av bajs och annat som är där.
    Jag har inga problem med operationer och blod och såna saker, men bajs och spya och urin och andras tandproteser och såna saker........kan inte ens klippa min sambos ögonbryn utan att hålla på att spy.
    Så kräsen är jag alltså.

Vad tror ni?
    Kan en sån kräsen typ som jag verkligen "botas"? Minsta lilla bajslukt och jag dör. Jag tål verkligen inget på det här området
    Men kan det gå över?
    Kan man ta risken att utbilda sig inom vården för dessutom lånade pengar med risken att bli anställd inom ex. åldringsvården och man står där och ska torka bajs på en åldring och man faktiskt kräks rakt ut?

Kan en sån här pass kraftig kräsenhet gå bort om man ställs inför det på allvar?
    Nån som vet och själv varit så här grymt kräsen?
    Jag skulle inte ens kunna se en snorig näsa på en annan människa utan att kasta upp Så illa är det alltså.
    Men som sagt så vill jag så gärna kunna jobba med allt inom vård.
    Men vad tror ni om oddsen för en sån som jag?
    Kan jag liksom "botas" och väl på plats typ?
    Att väl inför detta som anställd och med lön osv. så blir jag helt enkelt tvungen att klara det........kan man tro att en sån som jag klarar det då?
    Eller är jag alldeles för kräsen redan nu för allt jobb inom vården?

Tacksam för vettiga svar!

• Svar på tråden Vill jobba inom vården, men!
  • Namnam

Varför vill du så gärna jobba inom vården och vilka arbetsuppgifter har du tänkt dig att utföra?

När man utbildar sig så brukar man ha praktik och då bla inom äldrevården och hjälp med personlig hygien

• Dixie

ja, jag undrar också varför du vill arbeta inom vården - om du inte ens kan se en snorig näsa - har jag svårt att se av vilken anledning du vill jobba inom vården ( för snoriga näsor kan ju vara svårt att undvika....)
    kanske finns det något annat yrke som passar dig bättre?

• snusmumrik531

Jag vet faktiskt inte - det lät som du var lite väl kräsen.
    Men visst, man vänjer med otroligt mycket och som sagt du har inte så mycket val när du väl kommer ut och ska arbeta som undersköterska.

Jag har jobbat snart i 20 år och har fortfarande svårt med spya. Jag drar ett djupt andetag och sen tar jag i tu med det.

• klara07

Jag jobbar på en ortopediavd på ett större sjukhus och där finns det också bajs, urin tandproteser mm mm så det är inte bara inom äldreomsorgen de "problemen" finns.

• Eisa

JA det är annorlunda när man ställs inför det på allvar. Man har en patient att ta hänsyn till och får helt enkelt trycka ev. äckel åt sidan.

Om du verkligen vill jobba inom vården (ickebajsiga jobb) så ska du ju självklart utbilda dig tycker jag.

• froppen

snusmumrik:

Du gav svar på det jag också glömde att fråga,nämligen HUR man bearbetar de här lukterna som?
    Finns det nån andningsteknik typ?

Och att vilja jobba inom vården är inget konstigt i mina ögon, för där finns inte bara äckliga lukter. Men eftersom man ÄVEN måste stå ut med dem så....
    Jag vill gärna komma över den här kräsenheten, men kanske jag är alltför mycket kräsen för att kunna stå ut? Som så många faktiskt kan!
    För jag tror väl inte att nån gillar ex. bajslukter?
    Ändå fixar de vårdjobbet??
    Hur gör de?

• Majsan70
    froppen skrev 2009-11-15 21:05:15 följande:
    snusmumrik:Du gav svar på det jag också glömde att fråga,nämligen HUR man bearbetar de här lukterna som?Finns det nån andningsteknik typ? Och att vilja jobba inom vården är inget konstigt i mina ögon, för där finns inte bara äckliga lukter. Men eftersom man ÄVEN måste stå ut med dem så....Jag vill gärna komma över den här kräsenheten, men kanske jag är alltför mycket kräsen för att kunna stå ut? Som så många faktiskt kan!För jag tror väl inte att nån gillar ex. bajslukter?Ändå fixar de vårdjobbet??Hur gör de?
    Man andas med munnen helt enkelt precis som när man byter blöja på sina barn.
    Sen biter man ihopp o ser till att få jobbet gjort och det utan att avslöja för pat./VT att man tycker det är äckligt.

Jag har själv svårt för slem o tandproteser men tar tag i det när jag behöver. Nån annan har svårt för kräks o då tar jag hellre det o den andra personen tandprotesen. Men mycket handlar om att bita ihop tills man vant sig.
  • Mummyfied

HAr samma problem, fast riktigt så äcklad som du beskriver dig bli, det blir ja ginte. I mitt fall är det väl snarare så att jag har lite svårt tåla se blod. Men vill så gärna arbeta på ett sjukhus.

Därför har jag hittat ett alternativ som jag kan tipsa dig om: Läkarsekreterare - då arbetare du på sjukhus och inom vårdsektorn men du slipper den omhändertagande biten. För ibland måste man nog acceptera att man inte har de kvalicifikationer som krävs för att bli bra inom ett yrke.

• froppen
    Majsan70 skrev 2009-11-15 21:08:02 följande:
    Man andas med munnen helt enkelt precis som när man byter blöja på sina barn. Sen biter man ihopp o ser till att få jobbet gjort och det utan att avslöja för pat./VT att man tycker det är äckligt. Jag har själv svårt för slem o tandproteser men tar tag i det när jag behöver. Nån annan har svårt för kräks o då tar jag hellre det o den andra personen tandprotesen. Men mycket handlar om att bita ihop tills man vant sig.
    Bra svar
    Men på en skala det här att vänja sig.......var du eller nån annan du jobbar med så här pass kräsen som jag är? Är rädd att jag kanske redan på förhand är alldeles för kräsen.
    Men vet ju att många har svårt för såna här saker men ändå klarar av det.
    Lite det jag försöker ringa in, var gränsen kan gå nånstans.
    Men andas in med munnen och sen ut genom näsan?
    Jag antar också att när man väl står där,ex. vid nåns säng med bajs eller så, så tar det så kallade behovet över istället och att man kanske klarar av det bättre än man ens kunnat drömma om?
    Men det känns som en sån stor chansning allt detta bara.
    Men jag vill så gärna kunna klara av det.
  • froppen
    Violiejolie skrev 2009-11-15 21:10:01 följande:
    HAr samma problem, fast riktigt så äcklad som du beskriver dig bli, det blir ja ginte. I mitt fall är det väl snarare så att jag har lite svårt tåla se blod. Men vill så gärna arbeta på ett sjukhus. Därför har jag hittat ett alternativ som jag kan tipsa dig om: Läkarsekreterare - då arbetare du på sjukhus och inom vårdsektorn men du slipper den omhändertagande biten. För ibland måste man nog acceptera att man inte har de kvalicifikationer som krävs för att bli bra inom ett yrke.
    Som sagt blod och skador och blodiga sår och operationer och såna saker berör mig inte alls.
    Men läkarsekretare? Näe, då arbetar man inte på det viset jag skrev att jag vill göra.
    Hellre då obduktionstekniker. Där får de ju ha nåt under näsan som tar bort de värsta lukterna.
    Har inga problem med den biten inom vården utan det är det här som jag redan skrivit om.

Men hur ofta ställs man inför det egentligen? Om man ex. jobbar på en avdelning på ett sjukhus,hur ofta behöver man egentligen ställas inför spyor och avföring och sånt?
    Är det så hemskt ofta egentligen?
    Skulle tro att såna saker mest förekommer inom åldringsvården?
    Eller har jag fel?
  • Majsan70
    froppen skrev 2009-11-15 21:13:49 följande:
    Bra svar Men på en skala det här att vänja sig.......var du eller nån annan du jobbar med så här pass kräsen som jag är? Är rädd att jag kanske redan på förhand är alldeles för kräsen.Men vet ju att många har svårt för såna här saker men ändå klarar av det.Lite det jag försöker ringa in, var gränsen kan gå nånstans.Men andas in med munnen och sen ut genom näsan?Jag antar också att när man väl står där,ex. vid nåns säng med bajs eller så, så tar det så kallade behovet över istället och att man kanske klarar av det bättre än man ens kunnat drömma om?Men det känns som en sån stor chansning allt detta bara.Men jag vill så gärna kunna klara av det.
    Nej, jag var inte lika kräsmagad, men jag är helt säker på att dte går att hantera.
    Men va sjutton...ta timanställning på ett åldreboende eller i hemtjänsten o se vad du klarar av helt enkelt. Jag andas med munnen ralt av vid äckliga lukter...gissar väl på att alla gör det?
  • froppen
    Majsan70 skrev 2009-11-15 21:21:05 följande:
    Nej, jag var inte lika kräsmagad, men jag är helt säker på att dte går att hantera. Men va sjutton...ta timanställning på ett åldreboende eller i hemtjänsten o se vad du klarar av helt enkelt. Jag andas med munnen ralt av vid äckliga lukter...gissar väl på att alla gör det?
    Sant det, nog bäst att prova på först. Känns lite väl chansartat att kasta bort både tid och pengar på nåt man kanske inte har användning för sen.
    Men det är det jag vill, att kunna hantera det.
    Bränna bort luktsinnet kanske vore en ide?

Tack för svar
  • Ruggugglan

Som undersköterska kommer du att få arbeta med omvårdnad (det vill säga personlig hygien osv) i stort sett vart du än arbetar. Har du tur så kommer du att lära dig att tas med just det jobbiga.

Jag har extremt svårt med spyor (lukten gör mig själv kräkfärdig) men på jobbet är det en helt annan sak konstigt nog. Då gör jag mitt arbete och tänker inte på det.

BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    froppen skrev 2009-11-15 21:20:30 följande:
    Som sagt blod och skador och blodiga sår och operationer och såna saker berör mig inte alls. Men läkarsekretare? Näe, då arbetar man inte på det viset jag skrev att jag vill göra. Hellre då obduktionstekniker. Där får de ju ha nåt under näsan som tar bort de värsta lukterna. Har inga problem med den biten inom vården utan det är det här som jag redan skrivit om. Men hur ofta ställs man inför det egentligen? Om man ex. jobbar på en avdelning på ett sjukhus,hur ofta behöver man egentligen ställas inför spyor och avföring och sånt? Är det så hemskt ofta egentligen? Skulle tro att såna saker mest förekommer inom åldringsvården? Eller har jag fel?
    Jag praktiserade på en medicin avdelning. Precis lika mkt omvårdnad där som i äldreomsorgen. Om du inte vill arbeta med just den intima biten kanske du ska satsa på att bli sjuksköterska?
    BF 24 januari.
  • froppen

Fragile Flower skrev 2009-11-15 21:30:15 följande:

Som undersköterska kommer du att få arbeta med omvårdnad (det vill säga personlig hygien osv) i stort sett vart du än arbetar. Har du tur så kommer du att lära dig att tas med just det jobbiga. Jag har extremt svårt med spyor (lukten gör mig själv kräkfärdig) men på jobbet är det en helt annan sak konstigt nog. Då gör jag mitt arbete och tänker inte på det.
    Precis! Det är lite det jag hoppas på,att väl där så funkar man liksom?För man har inget val!
    Och jag vill ju verkligen klara av det........
    Men jag ska testa i alla fall,innan jag går längre än så.

Och sen som ex. undersköterska så kan man ju få anställning även inom ungdomsvård och krimvård m.m,så med tiden så kan man ju söka andra typer av anställningar där just denna typen av omvårdnad inte ingår.
    Men det ingår ju i början..........
    Men jag måste nog testa mig själv först innan jag hoppar på nåt så här pass för mig personligen osäkert.
    Tack för ditt svar
  • MickeN1973

Vad är det som lockar med vården?

kanske det finns annat som är intressant?

typ sjukgymnast eller liknade

• FreeForAll
    MickeN1973 skrev 2009-11-15 21:46:40 följande:
    Vad är det som lockar med vården? kanske det finns annat som är intressant? typ sjukgymnast eller liknade
    Precis vad jag tänkte, det finns många yrken inom vården där man inte behöver torka bajs. Så då kanske det är dumt att välja det yrket där det är störst risk att man får göra det?
  • Hanna36

Jag har jobbat som undersköterska i 15 år inom olika områden, men mest inom akutsjukvården. HAr jobbat både på medicin och kirurgen, onkologen, akuten, IVA och operation.
    Jag skulle säga att det är väldigt svårt för dig att kunna undvika det du radar upp i ditt inlägg.

~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Vill jobba inom vården, men!