• MammaPappaBarn

Gjutjärnsgryta, tips?

Har precis fått en gjutjärnsgryta och är sugen på att göra "långkok". Har du något recept på en god gryta (gärna allt-i-ett) som du vill dela med dig av? Tack på förhand!

• Svar på tråden Gjutjärnsgryta, tips?
  • MrsAlonso

Hej hej

Billig enkel Gryta med fläskkött ca 4 port

välj grytbitar , stek eller kotletter med ben det du gillar bäst eller som är billigt just nu.

Räkna ca 150 gr kött/vuxen (el 2st kotletter)
    2 gul lök i grova bitar
    2 vitlöksklyfta pressad
    3 skalade morötter i bitar
    (valfri svamp om man gillar det)
    3 msk äpplemos
    5 dl öl (ljus valfri sort)
    vatten
    2 köttbuljongtärning (el kalvfond)
    salt,peppar, torkad timjan
    1 msk maizena utvispad i 1 dl grädde el mjölk

1.Krydda köttet med salt,pepper,timjan. Bryn köttet i olja el smör, lyft ur köttet ur grytan.
    2. fräs löken, vitlöken (ev svamp) i grytan, häll på ölen,buljong, äpplemos och rör runt.
    3. lägg i köttet och späd med vatten till det täcker köttet, låt detta koka 1-1,5 timme
    4. lägg i morötter och låt koka ytterligare ca 30 min eller tills morot e mjuk.
    5. om du gör stek eller kotlett ta ur dessa, häll i maizenavispet koka 10 min
    Klar ! servera med pressad potatis ,äpplemos & smörgåsgurka

• Blå Flygare

Typ så här gör jag gryta, och det blir alltid gott (om köttet är bra):

1 kg nötbitar
    ½-1 gul lök

hacka löken, bryn i omgångar (lök o kött), häll tillbaka.

Vatten (3-5 dl?)
    Buljongtärning (1/3?)
    Peppar, Salt
    1-2 st lagarblad
    3-4 enbär
    1 st Morot i bitar.

Låt koka 1-2 timmar. Moroten har man i när man vill, ½-1 timme innan servering tycker jag är bra så den är riktigt mjuk. Men vissa vill ju ha moroten fast. Vill man kan man slänga i en burk majs strax innan den är klar, t.ex. Vill man ha allt-i-ett har man i potatis en halvtimme innan den är klar.

Min mamma brukar ha i grädde o en klick messmör. Lite vinbärsgelé kan pigga upp en trist gryta.

• Pyttismamman

Jätteenkel köttgryta:
    Grytkött av nöt
    Krossade tomater
    hackad gul lök
    burkchampinjoner om man gillar det

Bryn köttet i grytan. I med löken så den får mjukna lite. Häll över krossade tomater så det precis täcker. Låt koka länge, ett par timmar iallafall! Salta och peppra.
    I med champinjonerna en liten stund innan det ska serveras.

Servera med ris eller potatis

Man kan säkerligen blanda i grönsaker också om man vill men det har jag inte testat.

För övrigt så använder vi gjutjärnsgrytan till allt som inte får plats att steka i stekpannan, tex köttfärssås, kycklingryta etc.

• La Lola

O jag tipsar om att de grytorna är kanonbra att koka knäck i.

Tips så här när julen är på G. {#lang_emotions_tomte}

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Blå Flygare

La Lola skrev 2009-11-15 23:11:51 följande:

O jag tipsar om att de grytorna är kanonbra att koka knäck i. Tips så här när julen är på G.
    Är det inte jobbigt att diska ur?
  • La Lola
    Blå Flygare skrev 2009-11-16 08:54:09 följande:
    Är det inte jobbigt att diska ur?
    Nä, det är nog enklare än att diska ut en vanlig kastrull skulle jag tro....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Gjutjärnsgryta, tips?