Gjutjärnsgryta, tips?
Har precis fått en gjutjärnsgryta och är sugen på att göra "långkok". Har du något recept på en god gryta (gärna allt-i-ett) som du vill dela med dig av? Tack på förhand!
Har precis fått en gjutjärnsgryta och är sugen på att göra "långkok". Har du något recept på en god gryta (gärna allt-i-ett) som du vill dela med dig av? Tack på förhand!
Hej hej
Billig enkel Gryta med fläskkött ca 4 port
välj grytbitar , stek eller kotletter med ben det du gillar bäst eller som är billigt just nu.
Räkna ca 150 gr kött/vuxen (el 2st kotletter)
2 gul lök i grova bitar
2 vitlöksklyfta pressad
3 skalade morötter i bitar
(valfri svamp om man gillar det)
3 msk äpplemos
5 dl öl (ljus valfri sort)
vatten
2 köttbuljongtärning (el kalvfond)
salt,peppar, torkad timjan
1 msk maizena utvispad i 1 dl grädde el mjölk
1.Krydda köttet med salt,pepper,timjan. Bryn köttet i olja el smör, lyft ur köttet ur grytan.
2. fräs löken, vitlöken (ev svamp) i grytan, häll på ölen,buljong, äpplemos och rör runt.
3. lägg i köttet och späd med vatten till det täcker köttet, låt detta koka 1-1,5 timme
4. lägg i morötter och låt koka ytterligare ca 30 min eller tills morot e mjuk.
5. om du gör stek eller kotlett ta ur dessa, häll i maizenavispet koka 10 min
Klar ! servera med pressad potatis ,äpplemos & smörgåsgurka
Typ så här gör jag gryta, och det blir alltid gott (om köttet är bra):
1 kg nötbitar
½-1 gul lök
hacka löken, bryn i omgångar (lök o kött), häll tillbaka.
Vatten (3-5 dl?)
Buljongtärning (1/3?)
Peppar, Salt
1-2 st lagarblad
3-4 enbär
1 st Morot i bitar.
Låt koka 1-2 timmar. Moroten har man i när man vill, ½-1 timme innan servering tycker jag är bra så den är riktigt mjuk. Men vissa vill ju ha moroten fast. Vill man kan man slänga i en burk majs strax innan den är klar, t.ex. Vill man ha allt-i-ett har man i potatis en halvtimme innan den är klar.
Min mamma brukar ha i grädde o en klick messmör. Lite vinbärsgelé kan pigga upp en trist gryta.
Jätteenkel köttgryta:
Grytkött av nöt
Krossade tomater
hackad gul lök
burkchampinjoner om man gillar det
Bryn köttet i grytan. I med löken så den får mjukna lite. Häll över krossade tomater så det precis täcker. Låt koka länge, ett par timmar iallafall! Salta och peppra.
I med champinjonerna en liten stund innan det ska serveras.
Servera med ris eller potatis
Man kan säkerligen blanda i grönsaker också om man vill men det har jag inte testat.
För övrigt så använder vi gjutjärnsgrytan till allt som inte får plats att steka i stekpannan, tex köttfärssås, kycklingryta etc.
O jag tipsar om att de grytorna är kanonbra att koka knäck i.
Tips så här när julen är på G.
Mums! Tack så mycket för alla tips!
La Lola skrev 2009-11-15 23:11:51 följande: