• KajsaAnka

Tips på naturlig hårinpackning, t ex majonäs?

Jag har hört för många år sedan att "naturliga" medel från köket är minst lika bra som inpackningar som man köper. Har hört om majonäs resp äggula, fast jag har inte koll på vilken sorts hår det är bra för och ifall man ska blanda det med någonting annat. Någon som har koll? Jag har torrt hår.

• Svar på tråden Tips på naturlig hårinpackning, t ex majonäs?
  • Teskedsmamman

För torrt hår skulle jag tipsa om olivolja! På med olja och låt sitta över natten, linda gladpack runt håret....

Samma sak med torra fötter, på med ordentligt med olja, trä på en plastpåse och så på med en socka utanpå, ha över natten och tvätta fötterna på morgonen, kanon!

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Blå Flygare

Jag tycker olivolja är lite väl fett. Då måste man tvätta håret dagen efter, och använder man shampo så torkar man direkt ur håret då. För mig funkar mandelolja eller jojobaolja bättre. Fast de har jag iof inte i köket Får väl säga avokadoolja då, det är också bra. Ha bara olja i längderna, hårbotten behöver ingen olja (om inte den också är torr).

• KajsaAnka

Tack för era tips Det behöver inte vara i köket Menade mer utan kemikalier och skit.

• Shadowcat
    KajsaAnka skrev 2009-11-15 21:25:22 följande:
    Tack för era tips Det behöver inte vara i köket Menade mer utan kemikalier och skit.
    DÅ finns ju den trevliga no'poo tråden att titta i också :)
  • Pormoicheia

Aloevera gel, olja, honung och ägg är väl rätt säkra kort. Är man dock proteinkänslig bör man väl kanske låta bli ägg.
    Man kan blanda lite fritt eller använda dem var för sig om man vill det. Man kan även blanda i lite balsam och droppa i någon "smak"/doft om man vill det.

Man kan även bara göra lättare *"inpackningar" med valfri olja genom att bara ta några droppar i hena handflatan, gnugga det mellan hönderna och fördela det i håret. Man kan väl tänka sig att man smörjer in händerna och sen drar dem genom håret.

Om man lyckas med att ta tillräckligt lite suger håret i sig oljan och då behöver man inte tvätta ur den.

• KajsaAnka

calleigh: Var finns den? Sökte på det, men fick bara upp gamla trådar. Vore skoj att hänga med där med aktuella diskussioner

Tack på jättebra förslag

Aloe Vera Gel är sånt man hittar på Hälsokost i tub, eller?

Svar på tråden Tips på naturlig hårinpackning, t ex majonäs?