• Anonym (Undrar)

Urinvägsinfektion kan ge cp-skada?

Jag läste att om man har urinvägsinfektion när man är gravid, kan det leda till cp-skada hos barnet i större utsträckning än hos mammor som varit utan infektioner under graviditeten.

Nu blir jag jätteorolig, för jag har haft Uvi 2 ggr den här graviditeten...

Har ni hört några belägg för detta?

• Svar på tråden Urinvägsinfektion kan ge cp-skada?
  • Anonym

Cp-skada beror väl på syrebrist vid förlossningen har jag för mig... Du kan väl googla? CP-skada+orsak eller nåt.

• Anonym (Linda)

Jag tror inte du behöver vara orolig för det vännen.
    Min bästa kompis hade flera uvi under sin graviditet, och tre av dem gick inte bort riktigt utan gav henne besvär med njurar. Men hennes pojke är frisk, det kommer ditt barn också vara:)

• Anonym (cp mamma)

Det finns betydligt värre saker att drabbas av att barnet får cp- skada.

Cpskada kan uppkomma under graviditeten av infektioner, "felkonstruktion" av hjärnbalk samt förlossningskomplikationer. Vår dotter har en medfödd hjärnskada,men det beror på en medfödd anläggningsstörning. Om uppr epade UVI kan vara en orsak till Cp-skada tror jag inte är så stor risk, men det finns säkert en liten risk, men alla infektioner ger ju en liten (nästan minimal) risk för cp-skada. Jag hoppas att du har funnit ro och kan glädjas åt din graviditet! Vi har en helt härlig cp-skadad tjej som är full av livsgnista!

• Anonym (***)
    Anonym skrev 2009-11-15 21:08:16 följande:
    Cp-skada beror väl på syrebrist vid förlossningen har jag för mig... Du kan väl googla? CP-skada+orsak eller nåt.
    I de flesta fall har CP-skadan uppkommit redan i fosterstadiet. Det är bara en liten del av CP-skador som uppkommit vid komplikationer vid förlossningen.
    En CP-skada kan också förvärvas senare under livet.

Och sedan finns det en stor andel av dem som har CP-skador, där orsaken inte är fastställd.

CP är ett samlingsbegrepp och innefattar en mängd med olika neurologiska åkommor, och där av skiljer sig också graden av skadan. De finns de som klara av att leva ett helt normalt liv medans det också finns de som aldrig kommer att klara sig utan hjälp.
Svar på tråden Urinvägsinfektion kan ge cp-skada?