vad är barnuppfostran?
Vad är bra uppfostran för er? Nyfiken efter en annan tråd som jag läst om vad som är och inte är barnuppfostran...
Vad är bra uppfostran för er? Nyfiken efter en annan tråd som jag läst om vad som är och inte är barnuppfostran...
Det är en intressant fråga!
Vår grundinställning har varit tillåtande och "pröva själv så får du se hur det går". Rentav skadliga saker måste man skydda sina barn från men rent allmänt tycker jag det är bättre att de får upptäcka själva att det tex är lämpligt med ytterkläder när det är kallt (dvs om de sagt "nej" har jag accepterat det och låtit dem frysa men haft med extrakläder i reserv).
Numer är de tonåringar och vi skördar frukten av åratal av "uppfostring" och har barn som kan stå på sig mot kompisar o lärare, kan argumentera för sin sak och rent allmänt mår rätt bra (sonen har delar av de "jobbiga" tonåren kvar, dottern har klarat sig förbi).
Idag har uppfostran blivit så aktoritär med alla nanny-program och skamvrår, jag är rädd att det ger osäkra barn som är ögontjänare.
Uppfostran för mig:
1. Massor av kärlek
2. Massor av uppmuntran och positiv feedback om att man kan, är duktig osv
3. Vettiga gränser
...glömde lägga till
4. Lagom krav avpassade efter ålder
Uppfostran är för mig den sociala träning som barn får under sin uppväxt.
Uppfostran är mycket, svårt att definera den på en bit papper.
jag tycker att artighet och respekt är en viktig del i uppfostran...
"var mot andra som du vill att andra är mot dig" tycker jag är ett bra ordspråk, som jag gärna hoppas att mina barn lär sig innebörden av.