• Längtanefterdig

Enligt 1177 kan det inte vara ligamentsmärtor i vecka 20?

Har haft ont i magen de senaste dagarna, främst på vänstra sidan. Mellan blygdbenet och över vänstra ljumsken. Det har varit i samband med rörelser. När jag suttit ner eller legat bekvämt har det inte känts men så fort jag vridit och vänt på mig, rest mig upp, stått upp, gått runt så har jag haft smärtan där. Nu ikväll är det mycket bättre efter tre dagar. Skönt. När jag läst om ligamentsmärtor så har det stått om precis det jag upplevt och det har stått att det kan uppstå när som under graviditeten.

Men när jag pratade med 1177 sa hon där att det inte är det för det får man isf mycket tidigare i graviditeten. Jag är fullgångna 20 veckor. Hon tyckte jag skulle kolla upp det.

Hur är det för er? Min bebis sparkar på och det är ingen olidlig smärta men blir jobbig när jag rör mig. Nu känns det lättare så jag hoppas det går över imorgon. Men inte borde det väl vara farligt om man bara känner det i samband med rörelse och bebisen sparkar och rör sig som vanligt?

Och hur är det med era ligamentsmärtor? Stämmer det som tanten sa?

• Svar på tråden Enligt 1177 kan det inte vara ligamentsmärtor i vecka 20?
  • Dimitra

Mina dök upp i vecka 18 vill jag minnas och stannade tiden ut. Tror nog att de är ute och cyklar lite grann på sjukvårdsrådgivningen.

The Dimitra universe.
  • Längtanefterdig
    Dimitra skrev 2009-11-15 21:39:21 följande:
    Mina dök upp i vecka 18 vill jag minnas och stannade tiden ut. Tror nog att de är ute och cyklar lite grann på sjukvårdsrådgivningen.
    Visst verkar det så? Jag tyckte också det. Väldigt konstigt att hon sa så. Min mage har växt mycket först nu på sista tiden och då vore det inte konstigt om ligamenten inte hängt med.

Tyckte det lät drastiskt med gynakuten. Som nu, här sitter jag och känner ingenting. Går jag runt känner jag lite men det är mycket lättare än tidigare.
  • Teskedsmamman

Bullshit!

Man kan visst få det i andra halvan sas.... och som du beskriver det så låter det som ligamentsproblem...

Med min första son hade jag ett ordentligt drag i vecka 8 när jag reste mig hastigt och vände mig samtidigt... sedan kände jag ingenting förrän i vecka 28...

Med son 2 hade jag ont jämt.

Med son tre hade jag knappt ont alls av ligamenten, förutom när jag hostade, vände mig i sängen eller nös.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Längtanefterdig
    Teskedsmamman skrev 2009-11-15 21:41:33 följande:
    Bullshit! Man kan visst få det i andra halvan sas.... och som du beskriver det så låter det som ligamentsproblem...   Med min första son hade jag ett ordentligt drag i vecka 8 när jag reste mig hastigt och vände mig samtidigt... sedan kände jag ingenting förrän i vecka 28... Med son 2 hade jag ont jämt. Med son tre hade jag knappt ont alls av ligamenten, förutom när jag hostade, vände mig i sängen eller nös.
    Jag som annars lätt drabbas av panik över det minsta lilla känner mig inte särskilt orolig nu då min magkänsla säger att det är något normalt. Har som sagt ont vid rörelser, inte annars. För några veckor sedan började jag få ont vid nysningar, när jag hostade, reste mig hastigt osv, snabba hugg.. som kramp.

Men nu för tre dagar sedan hände det igen och stannade så hela tiden vid rörelser. Väldigt stark smärta första dagen, men har blivit lättare och lättare. Fast det har ändå hela tiden varit där.

Jag ska prata med min barnmorska imorgon men tror hon kommer säga samma som ni här. Det känns mest troligt med ligamentproblem.
  • Cocco

Det är inte foglossning i framfogen du känner av annars?
    Klart man kan känna av ligamenten så sent du kan ju ha sträckt dig på vanligt sätt om inte annat.

• Familytime

Äh, snicksnack. Man kan få ligamentsmärtor när som helst och var som helst under graviditeten. Inget du behöver oroa dig för! Och är det inte ligamentsmärtor, så är det foglossning eller nåt annat mysigt. Men ta du upp det med din BM nästa gång du är där, så slipper du oroa dig för det.

• Längtanefterdig

Tack för svaren :) Eftersom jag inte ska till BM förrän senare i december så kommer jag ringa henne imorgon eller i övermorgon (beroende på hennes telefontider för den kommande veckan) och informera henne om det här och se vad hon säger.

Är det normalt att känna sig lite öm om man petar på nedre magen? När jag sitter eller ligger ner och klämmer lite så känner jag att det är lite ömt men eftersom det är min första graviditet så vet jag verkligen inte hur det ska kännas och hur det inte får kännas :)

Vet inte om det kan vara foglossning - Ska man inte känna det då i skelettet också, typ att höften gör ont osv, själva benet? För det här känns som att det är mer kopplat till muskler/organ.

• Längtanefterdig

Idag känns det mycket bättre, har inte alls så ont vid rörelser, men det är lite ömt känns det som. Kanske håller det på att bli bättre :)

Undrar fortfarande det som jag skrev i inlägget innan.

• Längtanefterdig
    hannis skrev 2009-11-16 11:11:41 följande:
    Vem är 1177?
    Sjukvårdsrådgivningen
  • Dimitra
    Längtanefterdig skrev 2009-11-15 22:35:09 följande:
    Är det normalt att känna sig lite öm om man petar på nedre magen?
    O ja. Vanliga gravidbyxor var bara att glömma för min del. Fick ha såna där som satt under magen. CTG-banden över magen var det värsta med hela förlossningen {#lang_emotions_dreamer}
    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    Vet inte om det kan vara foglossning - Ska man inte känna det då i skelettet också, typ att höften gör ont osv, själva benet? För det här känns som att det är mer kopplat till muskler/organ.
    Musklerna som försöker hålla ihop bäckenet blir överansträngt och lite inflammerat. Det klassas också som en del i foglossning.
    The Dimitra universe.
  • hannis
    Längtanefterdig skrev 2009-11-16 11:16:14 följande:
    Sjukvårdsrådgivningen
    Okej. Lustigt sätt att skriva det på. :)
  • annbom

Helt normalt det du känner och jag tror nog inte heller att det är ligamenten som spökar utan foglossning.

Tack för svaren :) Eftersom jag inte ska till BM förrän senare i december så kommer jag ringa henne imorgon eller i övermorgon (beroende på hennes telefontider för den kommande veckan) och informera henne om det här och se vad hon säger.Är det normalt att känna sig lite öm om man petar på nedre magen? När jag sitter eller ligger ner och klämmer lite så känner jag att det är lite ömt men eftersom det är min första graviditet så vet jag verkligen inte hur det ska kännas och hur det inte får kännas :)Vet inte om det kan vara foglossning - Ska man inte känna det då i skelettet också, typ att höften gör ont osv, själva benet? För det här känns som att det är mer kopplat till muskler/organ.
Svar på tråden Enligt 1177 kan det inte vara ligamentsmärtor i vecka 20?