• Äldre 15 Nov 22:09
    12784 visningar
    7 svar
    7
    12784

    Det kan visst vara okej med begagnade skor!

    Lite här och där har det skrivits i trådar om detta med begagnade skor till barn. En del tycker det är bra, andra säger att det är skadligt och det kan man absolut inte göra.

    Eftersom jag inte blev trodd när jag citerade ett inlägg som hänvisade till att en av Sveriges främsta läkare och forskare inom barnortopedi anser det helt okej att ärva skor i förskoleåldern, så har jag nu skrivit en fråga till honom själv och fick detta som svar:

    Min fråga:

    Hej!

    På ett känt nätforum, www.familjeliv.se, har det i kölvattnet på återvinnings/miljövågen flitigt diskuterats om det är lämpligt att barn ärver skor eller att man köper begagnade skor på annons, t ex.

    En person hänvisar till dig som källa på att det inte är skadligt för fötter och rygg att använda andras skor (så länge de inte är ganska rejält snedgångna i alla fall). Men eftersom det inte finns en artikel eller liknande att hänvisa till så är det ingen som tror på det.

    Ett flertal andra hävdar att barn aldrig kan gå i någon annans skor utan att riskera skador "för det har man alltid hört".

    Vad är riktigt enligt din uppfattning, är detta en myt som hålls vid liv av skohandlarna eller kan barn verkligen få skador på fötter och benställning av att använda begagnade stabila vinterstövlar eller lätt använda sommarsandaler, t ex?
    --
    Svar:

    Hej och tack för mailet.

    Jag är rätt citerad av den person du nämner. Men det finns andra begränsningar, t ex vilken ålder gäller det? Små barn dvs före skolåldern växer ju rätt snabbt och hinner nästan aldrig "gå in" sina skor och därmed inte heller slita eller deformera dem så mycket.

    Är skorna svårt slitna, snedgångna osv så bör nästa barn få nöjet att få egna nya skor. Att man skulle få andra problem än från fötterna (om inte skorna passar) är aldrig visat, liksom inte heller att det skulle vara ofarligt. I alla tider har många, med mig, låtit yngre barn ärva äldre syskons skor. Förr var detta nödvändigt dels av ekonomiska skäl, men också pga att äldre skor höll längre än våra moderna som är mera av slit och släng typ.

    Vi är födda utan skor och skor är inget nödvändigt för fötternas tillväxt och utveckling. Vi använder dem ju mest som skydd utomhus. Att vissa skor skulle ändra fötterna till det bättre är en myt. Skor kan bara skada fötter om de inte passar. Barnskor (liksom skor till vuxna) bör vara tillräckligt rymliga framtill och stadiga baktill för att man inte skall trampa snett i dem.

    Dessa mina åsikter har inte alltid varit populära hos en del skotillverkare. Priset säger oftast ingenting om en sko är bra eller dålig, eller på kvaliteten i tillverkningen, dvs hur länge de håller, utan beror oftast på mode, design osv. Detta gäller även alltför ofta barnskor.
    Allt ovanstående gäller förstås friska normala fötter. Om man behöver hålfotsinlägg eller andra ändringar på skorna så fordras att de är stabilare.

    Hör gärna av dig igen om du undrar något.

    Bertil Romanus, docent,
    Överläkare vid Ortopeden Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg, och tidigare under 20 år ansvarig för barnortopedin i regionen.
    --

  • Svar på tråden Det kan visst vara okej med begagnade skor!
  • Sencha
    Äldre 15 Nov 22:11
    #1

    Tack så jättemycket för bra info!

  • Äldre 15 Nov 22:32
    #2

    Tack!

    Precis vad jag har hävdat och fått på huvudet för....

    Jag hoppas det är ok att jag lade in det här
    info.teskedsmamma.se/index.php&view=article&id=90&Itemid=100


    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Äldre 15 Nov 22:37
    #3

    Teskedsgumman: Väl bekomme...

  • Sencha
    Äldre 16 Nov 08:43
    #4

    puffar så att fler kan läsa

  • Puffar

  • Äldre 25 Sep 18:00
    #6
    mammamiahundarbörjarpratamat skrev 2012-09-25 17:53:35 följande:
    Puffar
    Ja vissa frågor kommer ju tillbaka som en boomerang här på stället.
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Themis skrev 2012-09-25 18:00:10 följande:
    Ja vissa frågor kommer ju tillbaka som en boomerang här på stället.
    Ja jag kände att det blev lite tröttsamt
Svar på tråden Det kan visst vara okej med begagnade skor!