tamate skrev 2009-11-16 02:09:16 följande:
Hur skulle det vara om folk sket i att skriva i trådar om dom inte har något vettigt att komma med istället för att bara smutskasta TS och anklaga för diverse grejer. tycker att det låter som att båda föregående skrivare kan ta och gå den här uppfödar utb istället för att mobba TS då dom inte verkar kunna svara på frågan som ts vänligt har ställt!!!! TS, har han hunden parat fÖrut och är tiken parad sedan förut? är det första gången för någon av dom så kand et förklara att dom inte är samspelta. Dom flesta hanhundar känner av när det är dax men inte alla, ibland får man helt enkelt hjälpa dom på traven genom "handtralla" (lite äkligt men efektiv) lite så sexlusten komme rigång och det kan räcka för att få hanen att fatta vad det gäller. En tik kan även stå fullt parningsvillig men när hanen väll vill så hugger hon efter hono etc, spec om hon är ny på parning, det bästa är att helt enkelt låta dom gå ihop och se om dom löser det själv det är det mest effektiva men som sagt ibland behöver man hjälpa dom om dom int ekommer igång. Fortsätter han att vara fel på tiden så kolla bakåt i släkten, kanske det är ett släktdrag? Vet hanhundar som är dåliga på para men ger bra valpar.
Smutskasta? Anklaga? Det är väl knappast att smutskasta att man ifrågasätter någon med uppenbart bristande kunskaper i ämnet varför hon vill para sin brukshund? Jag är MÅN om bruksraserna, tycker dom arbetande egenskaperna ska bevaras, jag tycker inte hundar ska skapas som varken gynnar rasen eller samhället-är det konstigt?
Vet du hur svårt det är att ställa till rätta sådant som blir fel om en hund med stark kamplust hamnar i okunniga händer? Kolla Blocket så kanske du förstår vad jag menar, kan lova att majoriteten hundar som omplaceras där har Schäfer, Rottis eller Amstaff i sig. Är det då rätt mot hundarna att det föds fler valpar än man kan hitta goda, erfarna och livslånga hem till?
Och jag tycker dessutom att dina metoder kring parning liknar övergrepp, man ska inte behöva hjälpa hanen handgripligen, då är han inte lämpligt material. Och tiken kan säga nej av många anledningar, det ska vara hennes rätt som fullvärdig levande varelse. Hon kanske helt enkelt inte gillar hanens bidrag vad gäller gener, ska då en halvdan kull födas för att tiken inte själv fick bestämma avelsvärdet på den tilltänkta hanen?