• BinniBoo

Parning hund fråga

Det var tänkt att vi skulle para hundarna detta löp men hundarna verkar inte riktigt överens om när de ska para.

Tiken ställde upp sig för hanen redan för 2 dagar sen och igår.. Först igår var hanen intresserad och gjorde några små försök men testade mest bara såg det ut som.

Idag är hanen på som bara den och gnäller när han inte får vara med henne.. Han vill verkligen para sig nu med andra ord, men nu vill inte hon utan när han går upp på henne piper hon och gläffser efter honom..

Är det redan försent nu då? Har hört att hanen brukar veta när det är dags, men då brukar ju även tiken vara villig.. Fattar inte varför det blivit så här att de vill olika dagar och inte vill samma dag!

• Svar på tråden Parning hund fråga
  • hundpuss

Du kanske ska gå en uppfödarutbildning?

Då får du all den kunskap du behöver för att ta valpar, inklusive parningen.

• hundpuss

Såg att du har rottis,
    kan du inte vända dig till rasklubben för rådgivning eller be att få gå SKKs uppfödarutbildning genom dom?

• ModestyB

Om tiken inte vill låta hanen komma till så låt det vara. Tiken bör ha sista ordet av många anledningar.

Gå SKK uppfödarutbildning innan du ens funderar på att ta valpar på din hund. Gissar att både tik och hane är fullt utvärderade.
    Rottisblandisar finns det ju så det räcker och blir över, så jag hoppas du inte ska bidra med fler sådana.

• tamate

Hur skulle det vara om folk sket i att skriva i trådar om dom inte har något vettigt att komma med istället för att bara smutskasta TS och anklaga för diverse grejer. tycker att det låter som att båda föregående skrivare kan ta och gå den här uppfödar utb istället för att mobba TS då dom inte verkar kunna svara på frågan som ts vänligt har ställt!!!!

TS, har han hunden parat fÖrut och är tiken parad sedan förut?
    är det första gången för någon av dom så kand et förklara att dom inte är samspelta. Dom flesta hanhundar känner av när det är dax men inte alla, ibland får man helt enkelt hjälpa dom på traven genom "handtralla" (lite äkligt men efektiv) lite så sexlusten komme rigång och det kan räcka för att få hanen att fatta vad det gäller. En tik kan även stå fullt parningsvillig men när hanen väll vill så hugger hon efter hono etc, spec om hon är ny på parning, det bästa är att helt enkelt låta dom gå ihop och se om dom löser det själv det är det mest effektiva men som sagt ibland behöver man hjälpa dom om dom int ekommer igång. Fortsätter han att vara fel på tiden så kolla bakåt i släkten, kanske det är ett släktdrag? Vet hanhundar som är dåliga på para men ger bra valpar.

• Houdini

jag är av den åsikten att klarar inte hundarna det själva ska dom inte paras.

Vill inte tiken så vill hon inte, och ska inte tvingas eller "övertalas"

• Houdini

Glömde

Jag tycker också att innan man parar sina hundar så läser man på, och har man inte varit med innan ha någon som vet vad som händer vid en parning, framför allt om det gäller två stora hundar.
    Som tex att tiken kan bli helt hysterisk och hugga vilt omkring sig när hanen lyckas komma till och börjar svälla. Då bör man veta vad man ska göra.
    Likadant hur man hjälper hundar runt när de sitter fast utan att någon blir skadad.
    Och att hängningen kan vara upp till en timma då man inte bör lämna hundar finns ingen ursäkt liksom för hundarna riskerar skador för livet.

jag kan skriva hur mycket som helst. Men giter inte.'

Och jag skrev inte ovanstående för att klanka ner utan för jag tycker det är viktiga frågor angående parning som man måste veta om innan man börjar leka

• hmcc

Jag vet en som skulle para 2 taxar.

Tiken släppte inte till på den fantastiska erfarna taxhanen men ställde upp sig för grannens blandras...lite kul att hundarna har egen smak.

Självklart blev det inga valpar och vid nästa parning tog hon en annan taxhane vilket gick mycket bättre.

• köttbullelydnad

Precis som Vision och Modesty skriver håller även jag med om att man bör gå uppfödarutbildningen om man nu ska 'avla'. Där lär man sig i sammanhanget ganska väsentliga saker.

Tamate - vem smutskastar vem? Vem mobbar vem? En uppfödarutbildning är aldrig fel att gå - och heller aldrig fel att föreslå när det kommer till folk som vill 'avla'. Det finns risker man bör känna till, etc. Jag förstår inte riktigt varför man inte vill vara ordentligt påläst innan (så man slipper undra som t ex TS gör) utan hellre står med skägget i brevlådan och sedan ska paniklära allt när det väl blir dags.

• SofiaLind

Det ska ske ca tio dagar efter hon börjat löpa...

• ModestyB
    tamate skrev 2009-11-16 02:09:16 följande:
    Hur skulle det vara om folk sket i att skriva i trådar om dom inte har något vettigt att komma med istället för att bara smutskasta TS och anklaga för diverse grejer. tycker att det låter som att båda föregående skrivare kan ta och gå den här uppfödar utb istället för att mobba TS då dom inte verkar kunna svara på frågan som ts vänligt har ställt!!!! TS, har han hunden parat fÖrut och är tiken parad sedan förut? är det första gången för någon av dom så kand et förklara att dom inte är samspelta. Dom flesta hanhundar känner av när det är dax men inte alla, ibland får man helt enkelt hjälpa dom på traven genom "handtralla" (lite äkligt men efektiv) lite så sexlusten komme rigång och det kan räcka för att få hanen att fatta vad det gäller. En tik kan även stå fullt parningsvillig men när hanen väll vill så hugger hon efter hono etc, spec om hon är ny på parning, det bästa är att helt enkelt låta dom gå ihop och se om dom löser det själv det är det mest effektiva men som sagt ibland behöver man hjälpa dom om dom int ekommer igång. Fortsätter han att vara fel på tiden så kolla bakåt i släkten, kanske det är ett släktdrag? Vet hanhundar som är dåliga på para men ger bra valpar.
    Smutskasta? Anklaga? Det är väl knappast att smutskasta att man ifrågasätter någon med uppenbart bristande kunskaper i ämnet varför hon vill para sin brukshund? Jag är MÅN om bruksraserna, tycker dom arbetande egenskaperna ska bevaras, jag tycker inte hundar ska skapas som varken gynnar rasen eller samhället-är det konstigt?
    Vet du hur svårt det är att ställa till rätta sådant som blir fel om en hund med stark kamplust hamnar i okunniga händer? Kolla Blocket så kanske du förstår vad jag menar, kan lova att majoriteten hundar som omplaceras där har Schäfer, Rottis eller Amstaff i sig. Är det då rätt mot hundarna att det föds fler valpar än man kan hitta goda, erfarna och livslånga hem till?

Och jag tycker dessutom att dina metoder kring parning liknar övergrepp, man ska inte behöva hjälpa hanen handgripligen, då är han inte lämpligt material. Och tiken kan säga nej av många anledningar, det ska vara hennes rätt som fullvärdig levande varelse. Hon kanske helt enkelt inte gillar hanens bidrag vad gäller gener, ska då en halvdan kull födas för att tiken inte själv fick bestämma avelsvärdet på den tilltänkta hanen?
Svar på tråden Parning hund fråga