• Mia29

Mäklararvode, villa

Hej!

Någon som kan berätta vad ni har fått fått betala i mäklararvode vid försäljning av villa? Berätta även gärna var ni bor och vilken mäklare ni använde er av.

• Svar på tråden Mäklararvode, villa
  • Tjoflöjt

2 % Stockholmsområdet Skandiamäklarna

• Butterscotch

Jag har inte sålt någon villa, men rent allmänt kan man väl säga att ju högre försäljningspris desto lägre arvode i procentenheter sett. Vi sålde en lägenhet för 1,5 år sen (Stockholm) och betalade då 1,9% i arvode.

• Mia29

Tack

Då har vi något att jämföra med....

Bor i Stockholm, har blivit erbjuden 1.5% med en högre procentsats om mäklaren når över vårt "acceptpris".

• Butterscotch
    Mia29 skrev 2009-11-16 09:15:27 följande:
    TackDå har vi något att jämföra med....Bor i Stockholm, har blivit erbjuden 1.5% med en högre procentsats om mäklaren når över vårt "acceptpris".
    Det låter väl rimligt. Arvodena bör ligga lägre idag än innan krisen började. Se till att kolla upp ordentligt vad som är ett rimligt/möjligt verkligt försäljningspris och räkna på vad den totala ersättningen blir om ni når upp till det. Procentsatsen för allt överstigande en viss summa brukar vara ganska hög (eller var det förut i alla fall) så i slutändan kanske det blir detsamma som vad en annan mäklare tagit i "fast" arvode (procentuellt sett).
  • Butterscotch

Egentligen förstår jag inte systemet med en procentsats upp till en viss summa, och en högre för det överstigande. Det borde väl alltid ligga i mäklarens intresse, och i dennes ansvarsområde, att se till att priset blir så högt som möjligt? Om ni inte går med på en högre procentsats för överstigande belopp, ska mäklaren bara lägga ner sitt arbete så snart någon bjuder acceptpriset då?

• mammabamma

Lite nyfiken. Om man räknar på det arvode ni fått, och ungefär vilket pris nu förväntas få...vad blir summan på ett ungefär som mäklaren får då?
    Vi har nämligen en högre procentsats, men bor inte i Sthlm och funderar på om det ändå är "likvärdigt" eftersom husen i Sthlm går för betydligt mer än här....?

• ardath bey
    Butterscotch skrev 2009-11-16 09:19:55 följande:
    Egentligen förstår jag inte systemet med en procentsats upp till en viss summa, och en högre för det överstigande. Det borde väl alltid ligga i mäklarens intresse, och i dennes ansvarsområde, att se till att priset blir så högt som möjligt? Om ni inte går med på en högre procentsats för överstigande belopp, ska mäklaren bara lägga ner sitt arbete så snart någon bjuder acceptpriset då?
    Det kanske snarare blir så att mäklaren erbjuder ett annat avtal med en högre procentsats, oavsett försäljningssumma?
  • Mia29

Butterscotch: Vi tycker nog iofs om tanken med en trappa... Det är möjligt att mäklararvodet blir detsamma som om vi hade valt ett fast arvode men då är man garderad med en lägre mäklarkostnad om vi inte når det uppsatta drömscenariot.

mammabamma: Jag kan tänka mig att mäklararvodet kommer att gå på runt 80 ooo:-

• Mia29

Butterscotch: Vi tycker nog iofs om tanken med en trappa... Det är möjligt att mäklararvodet blir detsamma som om vi hade valt ett fast arvode men då är man garderad med en lägre mäklarkostnad om vi inte når det uppsatta drömscenariot.

mammabamma: Jag kan tänka mig att mäklararvodet kommer att gå på runt 80 ooo:-

Svar på tråden Mäklararvode, villa