• frux

c-uppsats , hur vet man att ingen annan skrivit om ämnet?

Har just börjat c-uppsatsen men misstänker att ämnet/frågeställningen redan skrivits om förr. Kan man ta reda på det och vad tror ni händer om det är så? Jag menar- arbetet kommer ju inte alls se likadant ut på ngt sätt ist- men det kanske inte tillför ngt nytt till världen heller...
    Har ni som skrivit c-uppsats kontrollerat innan att det inte skrivits om innan?

• Svar på tråden c-uppsats , hur vet man att ingen annan skrivit om ämnet?
  • Spirulins

Sök på uppsatser.se och kolla om det finns.
    Handledaren brukar ju annars ha ganska bra koll på vad som det skrivits mycket om, så kolla ämnet med din handledare.

• Siriva

När jag skrev c-uppsats fanns tidigare uppsatser på institutionen. Det var innan allt var katalogiserat i datorn så då var det ju svårt att söka. Men i dagens läge borde det inte vara så svårt att söka i bibliotekskatalogen.

Du kan ju fråga handledaren, den måste väl kunna hjälpa dig med bedömningen av ämnesvalet.

Det finns väl egentligen inget krav på att man ska komma på ett helt originellt ämne?

Nyfiken: vad är det du pluggar och ska skriva om? (du behöver inte ange ditt uppsatsämne)

• frux

jag ska skriva om barn på röntgen. Mitt ämne var vad som får barn att känna rädsla inför röntgen och hur röntgenssk hanterar detta- genom kommunikation osv....
    Sen har jag hittat liknande uppsatser som är snarlika men misstänker även att det säkert finns ngn som exakt samma tanke innan mig...

Har du ngn ide om hur jag kan ändra väg och behålla liknande ämne fast en annan frågeställning?

• Siriva

När är dessa snarlika uppsatser skrivna?

Det kan ju ha kommit till forskning och relevanta "sidospår" som gör att en likartad frågeställning ändå kan få en annan vinkling.
    Om du ska intervjua etc så kan ju ditt material bli helt annorlunda än de andra uppsatserna.

Är det barn som röntgas i största allmänhet eller gäller det en speciell kategori av patienter? Ska det vara första gången de röntgas, ålder etc.
    Hur stor faktor är föräldrarna i detta (tänker på mig själv som förälder i kontakt med sjukvården)

Det finns säkert en mängd olika urvalskriterier som gör att din fråga kan bli unik och ändå allmängiltig.

(har själv inte läst medicin så mer specifik kan jag tyvärr inte vara)

• frux
    Siriva skrev 2009-11-16 09:57:26 följande:
    När är dessa snarlika uppsatser skrivna?Det kan ju ha kommit till forskning och relevanta "sidospår" som gör att en likartad frågeställning ändå kan få en annan vinkling.Om du ska intervjua etc så kan ju ditt material bli helt annorlunda än de andra uppsatserna.Är det barn som röntgas i största allmänhet eller gäller det en speciell kategori av patienter? Ska det vara första gången de röntgas, ålder etc.Hur stor faktor är föräldrarna i detta (tänker på mig själv som förälder i kontakt med sjukvården)Det finns säkert en mängd olika urvalskriterier som gör att din fråga kan bli unik och ändå allmängiltig.(har själv inte läst medicin så mer specifik kan jag tyvärr inte vara)
    ja, tack iaf :) Problemet är att den andra uppsatsen skrevs för 1,5år sedan bara. Och de hade intervjuat om samma ämne på just ALB här i stockholm och det skulle ju jag också göra :) Och inriktning var just barn...

Men jag tror jag ska passa på nu ist och skriva om omvårdnad av inneliggande barn som ska genomgå röntgen. För då får jag in både röntgen och omvårdnad - då slipper jag ev skriva en ny c-uppsats om jag läser in vanliga sjuksköterskakompetensen sen också ;) Två flugor i en smäll *s*
Svar på tråden c-uppsats , hur vet man att ingen annan skrivit om ämnet?