• Kinya

Hur känns det när bebis fixerar sig? När gör den det?

Hur känns det när bebis fixerar sig?

I vilka veckor gör den det?

Jag är i v30+2 och har haft lite molande värk (mensvärksaktigt) långt ner i magen ibland de senaste dagarna och idag är det mer ihållande än det varit innan. Har även haft något fler sd än innan. Funderar över om det är bebisen som fixerar sig eller om jag borde bli sjukskriven igen för sd. Jag var det mellan v23-28 och då hade jag inga alls när jag var sjukskriven 50% så det var stressrelaterat då. Nu är jag inte alls lika stressad som jag var när jag blev sjukskriven.

Jag ska ringa MVC och fråga när deras rådgivningstelefontid öppnar kl 11.

• Svar på tråden Hur känns det när bebis fixerar sig? När gör den det?
  • x karin76

Började få "ilningar" ner mot underlivet då bebis fixerade sig, var vid ungefär vecka 36-37 med båda barnen. Ilningarna var enda tecknet som jag kunde känna, och att magen sjönk ner lite grann mot slutet så det blev lite lättare att andas (ca v 38-40).

Det är nog inte direkt troligt att bebis fixerar sig redan i vecka 30... men nån annan kanske säger motsatsen? Du får säkert lugnande besked av bm kl 11, du får skriva här sen vad ni kom fram till.

• Kinya

Nä, jag tycker också att det låter tidigt efter vad jag läst. Det är mitt första barn så jag vet ju inte hur saker och ting känns. Men bebisen låg med huvudet långt nere redan i v28 sa BM när hon kände.

• S0lsken

Jag minns inte att det kändes nått speciellt.
    Har läst att vissa kan känna ilningar.

• TantKerstin

Jag märkte att magen sjunk ner ganska mycket och sedan så tryckte det en hel del neråt. Han låg neråt med huvudet ganska länge men fixerade sig nog inte förräns v 37-38 nånting.

• joiy

jag känner precis som du. ibland får jag ilningar i underlivet och ibland får jag väldens mensvärk om man kan förklara det så. är i början av vecka 32.

• Millan77

Då har min fixerat sig då. har kännt dessa ilningar både fredag, lördag o söndag.
    Fast bara lite i taget liksom. fast "trollet" rör så mycket på sig fortfarande.
    Fick för mig att dom rörde på sig mindre när dom fixerat sig.

• Millan77

hihi

Jag e i V 33+5 idag

• TantKerstin

Men ilningarna kan även vara att barnet börjat trycka ner huvudet, behöver inte betyda att det är fixerat (usch..nu förstör jag det roliga ) Huvudet kan fortfarande gå att rucka oftast. Fixeringen brukar ju se strax innan förlossning

• Millan77

Jag vet, men min son fixerade sig rätt tidigt. Typ i V 34-35.
    Min mage e redan långt ner så jag kan ju inte direkt säga att den skunkit.

• mammasus

Ilnarna behöver inte alls ha med fixering att göra. Det har bara att göra med att bebisens huvud, som är ganska så hårt, stöter emot bäckenbotten. Då ilar det! Kan kännas ända ner i låren, tydligen... Hu!

• Vonkan84

Min son fixerad sig i vecka 36.
    Nu som omföderska har bebis inte fixerat sig ännu (behöver dock inte göra det heller).
    Att det ilar och stickar har med att göra att bebisen ligger å pressar mot nerver som utgör dessa ilningar, har även med foglossning att göra.
    Man känner oftast inte när bebisen fixerar sig, kanske ett tryck nedåt samt att magen sjunker aningen.

Älskar min familj!!!!!!!!
  • Kinya

På mig ilar det inte alls utan bara molar. Då verkar det inte vara fixeringen som känns nu utan något annat.

• ballerina78

Vad skönt att hitta den här tråden. Jag har känt ganska mycket ilningar de senaste dagarna och undrat vad det är. BM kunde inte säga något om det. Jag gissade på foglossning då jag också har fått ont i nedre delen av ryggen, men nu vet jag att jag inte är ensam och att det kan vara bebisens huvud också. Tack!

• kcynia

vill också ha en fixerad bebbe nu.
    lillan låg i säte skulle vända henne på sjuk idag, då gjorde hon d själv medans ja vänta på doktorn ; )
    bara att åka hem igen.
    hoppas att hon stannar så nu, fast hon har fortsatt böka runt!
    fick iaf reda på att hon fortfarande ligger högt..
    annars har ja också haft mycket sd, mens värk o ilningar så ja trodde verkligen att d va på gång..
    är i v36+2 idag

• Maggimou

Jag tackar också. :)
    Har senaste dagarna fått som konstig mensverk. Lite blandning mellan sammandragningar och strålning. Speciellt när jag reser mej upp från huk och sånna rörelser. har inte kännt förut. Är i v36. Så det kanske är fixeringsdax då!(?)

• Sanna mina ord

Min bebis fixerade sig i v.29! :) Det kändes väl inget särskilt vad jag vet. Hade väl endel sammandragningar och lite mensvärkskänslor men vet ej om det berodde på det....

Kan tillägga att jag är i v.38 nu...

• Kinya

Nu har jag börjat få en annan sorts känsla/smärta i nedre delen av magen (låångt ner). Det sticker/strålar till ibland när jag gör vissa rörelser t.ex. om jag sitter på en stol med armstöd och sätter mig tillrätta genom att lyfta mig lite från stolen mha armstöden. Då Ilar det till där nere, från naveln och lååångt neråt i en stråle.

Molandet satt i stora delar av gårdagen och även idag. Ilningarna är bara ibland.

Hur sannolikt är det att det är bebis som gör något där nere (fixering?) som orsakar detta? I v28+? (är i v30+3 idag) låg den med huvudet neråt och långt nere redan sa BM. Jag har inte känt så här innan i graviditeten.

Svar på tråden Hur känns det när bebis fixerar sig? När gör den det?