• Anonym (Orolig)

Orgasm efter återföring av embryo?

Fick i fredags tillbaka 2 fina embryon efter vårt 3 :e ICSI försök.... Detta e alltså ca 3 dagar sen nu. Sedan dess har jag vaknat av att jag fått en orgasm i sömnen 2 nätter i rad. Inte jättestark men ändå..... För det första - varför får jag det? Har hänt innan men kanske en gång var tredje månad eller så... För det andra är jag nu jätteorolig att sammandragningarna man får av orgasmen kan \"trycka ut\" embryona eller hindra dem från att fästa? Vår läkare sa ingenting om detta. Sen e det så frustrerande då jag inte kan göra något åt det.... eller kan man det?
    Usch jag får sån ångest.....

• Svar på tråden Orgasm efter återföring av embryo?
  • piggen

Hände aldrig mig så varför vet jag inte. Kankse beror det på hormonerna. Jag antar att du tar vagitorier?

Farligt tror jag inte det är. Sammandragningarna man får av orgasmn är ju till för att föra spermier inåt och inte ut så det borde inte vara någon nackdel kan man tycka.

Lycka till

• Anonym

Jag kan inte tänka mig att du skulle kunna trycka ut eller hindra embryona från att fästa för att du får orgasm.
    När embryot väl har placerats i livmodern så ligger det så säkert det kan. Livmodern är inte (som man kan tro av bilder i biologiböcker) som ett "luftfyllt" hålrum. Hinnorna ("väggarna") ligger så att säga pressade emot varandra och har dessutom en sammetsliknande yta. Embryot ska alltså inte bara kunna halka ut ? även om man får orgasm. Om embryot inte fäster beror det (såvitt det jag har läst stämmer) så gott som alltid på att det har slutat dela sig.

• Anonym (Orolig)

Hoppas d inte påverkar..... bara d inte blir såhär varje natt nu- kommer ju vara rädd för att gå o lägga mig..:(

Nån annan som hört/vet nåt om detta?

• Anonym

Vad jag har hört så ska det vara bra att få orgasm vid samlag för att bli gravid så det borde vara positivt för dig. Håller tummarna att allt går bra!

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2009-11-16 12:02:18 följande:
    Vad jag har hört så ska det vara bra att få orgasm vid samlag för att bli gravid så det borde vara positivt för dig. Håller tummarna att allt går bra!
    Tack!
    Men jag tror d där med orgasm vid samlag för att bli gravid e annorlunda för då handlar det om att ge spermierna "skjuts" till äggen....
    Nu har jag ju redan befruktade ägg som förhoppningsvis ska fästa o då e jag rädd att sammandragningarna hindrar detta...
  • Anonym (Orolig)

puffar lite....

• modesty74

Det är inte farligt. Om äggen är fina nog för att ta sig (fästa) så gör dom det oavsett multiorgasmer:0) Jag håller tummarna. Skulle inte förvåna mig om det blir en tvillinggraviditet.

• Anonym (Orolig)
    modesty74 skrev 2009-11-16 16:33:29 följande:
    Det är inte farligt. Om äggen är fina nog för att ta sig (fästa) så gör dom det oavsett multiorgasmer:0) Jag håller tummarna. Skulle inte förvåna mig om det blir en tvillinggraviditet.
    Å vad jag hoppas du har rätt! :)

Nej man tycker ju att läkarna borde sagt nåt om detta om det kunde ha en avgörande betydelse..... Jag vet det men blir ändå orolig för minsta lilla då man så gärna vill att d äntligen ska lyckas; varpå alla "konstigheter" el ovanligheter blir ett hot...

Googlade oxå o hittar inga svenska sidor om detta... Däremot amerikanska sidor där vissa menar att deras läkare avrådit från både sex o orgasm fram till gravtestet...-suck! Men vad gör man då om man inte har nån kontroll över det?
  • Anonym

I den mån läkarna avråder från sex tror jag att det har att göra med två saker: dels eventuell infektionsrisk efter äggplocket (vid vårt färskförsök sa läkaren att vi skulle undvika sex under en vecka efter äggplocket p.g.a. att det finns en liten infektionsrisk ? vid frysförsöket var det fritt fram ), dels att de vet hur mycket man oroar sig för att göra någonting fel när man genomgår en ivf ? man ska helt enkelt slippa undra "hade det fäst om vi inte hade haft sex" (vissa läkare ger av samma skäl rådet att avstå från träning första veckan efter äggåterföringen o.s.v.) trots att det inte finns någonting som tyder på att det skulle påverka.

Att du får orgasm i sömnen kan du såklart inte styra, kanske är det som någon föreslog hormonpåslaget som påverkar. Jag tror inte att det är skadligt. Oavsett om man gjort ivf eller lykats "den naturliga vägen" så kämpar ju kroppen för att bli gravid och att behålla ett livsugligt embryo. Om det på något vis vore negativt med orgasmer under den perioden så tror jag helt enkelt att kroppen skulle dra ner på lusten. Låter kanske flummigt, men du förstår nog hur jag tänker.

Håller tummen för att du får plus!

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2009-11-16 19:36:14 följande:
    I den mån läkarna avråder från sex tror jag att det har att göra med två saker: dels eventuell infektionsrisk efter äggplocket (vid vårt färskförsök sa läkaren att vi skulle undvika sex under en vecka efter äggplocket p.g.a. att det finns en liten infektionsrisk ? vid frysförsöket var det fritt fram ), dels att de vet hur mycket man oroar sig för att göra någonting fel när man genomgår en ivf ? man ska helt enkelt slippa undra "hade det fäst om vi inte hade haft sex" (vissa läkare ger av samma skäl rådet att avstå från träning första veckan efter äggåterföringen o.s.v.) trots att det inte finns någonting som tyder på att det skulle påverka. Att du får orgasm i sömnen kan du såklart inte styra, kanske är det som någon föreslog hormonpåslaget som påverkar. Jag tror inte att det är skadligt. Oavsett om man gjort ivf eller lykats "den naturliga vägen" så kämpar ju kroppen för att bli gravid och att behålla ett livsugligt embryo. Om det på något vis vore negativt med orgasmer under den perioden så tror jag helt enkelt att kroppen skulle dra ner på lusten. Låter kanske flummigt, men du förstår nog hur jag tänker.Håller tummen för att du får plus!
    Tack så mycket!
    Jag förstår hur du menar... Hoppas d stämmer.
  • modesty74
    modesty74 skrev 2009-11-16 16:33:29 följande:
    Men jag kan berätta att samma sak alltid händer mig när jag är gravid, dvs orgasm i sömnen och detta händer redan i vecka 2-3 dvs vid tiden för implantation. Jag är snart 4-barnsmamma och kan härmed bevisa att äggen fäster ändå:0) Jag har dessutom endometrios, så min livmoderslemhinna är väl inte alltid tip top maxad, men barn har det blivit ändå. Dock har jag också varit ofrivilligt barnlös i många år innan endometriosen behandlades, så jag vet hur det är att hoppas och längta.
    Du behöver INTE vara orolig för att dina "nattliga äventyr" skall riskera en ev. graviditet, jag lovar.
  • Anonym (Orolig)
    modesty74 skrev 2009-11-16 22:05:57 följande:
    Men jag kan berätta att samma sak alltid händer mig när jag är gravid, dvs orgasm i sömnen och detta händer redan i vecka 2-3 dvs vid tiden för implantation. Jag är snart 4-barnsmamma och kan härmed bevisa att äggen fäster ändå:0) Jag har dessutom endometrios, så min livmoderslemhinna är väl inte alltid tip top maxad, men barn har det blivit ändå. Dock har jag också varit ofrivilligt barnlös i många år innan endometriosen behandlades, så jag vet hur det är att hoppas och längta.Du behöver INTE vara orolig för att dina "nattliga äventyr" skall riskera en ev. graviditet, jag lovar.
    Härligt att höra. Grattis till alla dina barn! :)

Och tack igen för dina lugnande ord.... Får se hur d blir nu under nätterna framöver..;)
Svar på tråden Orgasm efter återföring av embryo?