• piggen

Tips på varmt mellis önskas! För vinterutflykterna.

Jag önskar tips på varmt mellanmål för barn som är lätt att ta med på kalla utflykter. Både varm mat och varm dryck.

Det enda jag kommer på är pannkakor i mattermos. När jag var liten hade vi varm saft eller varm oboy men det känns för sött.

Vad packar ni i matsäcken?

Sonen är två år gammal.

• Svar på tråden Tips på varmt mellis önskas! För vinterutflykterna.
  • Julia85

Kokkorv i mattermos med bröd till.
    Jag brukar göra egen chokladdryck som jag värmer innan vi åker. Blandar lite socker, kakao och grädde, sen i med varm mjölk!

• Stårschan

Vi brukar ha med nudlar i termos. Varm choklad är ju ett måste. Man MÅSTE inte vara så jäkla sockerskyende hela tiden. Om det kan locka barnen att vara ute mer så kanske varm o'boy kan få vara OK just vid de tillfällena?

Köttbullar och makaroner funkar också i mattermos. Fundera lite när du lagar vanlig mat som han gillar - "Skulle detta funka i mattermos?". Förvånansvärt mycket funkar. Varma koppen-soppor finns ju också i otaliga varianter. Potatismos kan man röra ihop på plats om man har varmvatten med sig.

Jag antar att du inte är intresserad av mat som värms/grillas på plats.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Barbabok

Nyponsoppa, hemkokt för att begränsa sockret.
    Makaroner och köttfärssås borde gå att ha i mattermos, korvgryta och makaroner osv.

• Vaniljkex

Min morfar och jag hade ofta vinterutflykter nar jag var liten. Da skickade mormor med varm choklad och slata kardemummabullar. Smaskens! Fast det ersatter ju inte lunch, da ar nog pannkakor, korv och mos o dyl battre. Maste man alltid vara sa radd for socker? Ar man pa nagorlunda strapatsrik utflykt (dvs inte bilutflykt) behover man nog lite snabbverkande energi.

Svar på tråden Tips på varmt mellis önskas! För vinterutflykterna.