Förslag på mat vid illamående
Någon som har bra förslag på vad man skulle kunna laga till middag när man är illamående hela tiden?
Är bara sugen på frukt men känner att jag behöver få i mig riktig mat.
Någon som har bra förslag på vad man skulle kunna laga till middag när man är illamående hela tiden?
Är bara sugen på frukt men känner att jag behöver få i mig riktig mat.
Hej Carisma!
Har tyvärr inga tips, är i samma situation som du. Bara att tänka på mat gör mig illamående... Det enda jag lyckats få i mig något sånär är makaroner, riven ost, ketchup och köttbullar (ätit typ 3 ggr senaste veckan, brukar aödrig äta det annars). Men det är ju inte särskilt näringsrikt... Är redan trött på morötter och äpplen efter 1,5 veckas illamående! Ingefära och åksjukeband hjälper inte ett dugg, tyvärr.
Kommer du på några middagstips får du gärna dela med dig! Annars hoppas jag du mår bättre nu...
Det bästa brukar vara något kallt, salt och knaprigt. Men något mer utvecklat råd har jag inte i dagsläget...
Kall mat.
Det som jag lättast fick i mig var kall pastasallad, med kall kyckling.
Jag älskar stark och kryddad mat, men i några veckor vad allt tvunget att vara okryddat, fick kvappt vara salt och peppar på.
Så länge som maten inte smakade något så fick jag behålla den.. Och kall mat smakar mindre..
Hoppas det funkar för er oxå!
Instämmer med ovanstående, kall mat med lite tuggmotstånd (fisk och skaldjur tex) stod på min meny rätt länge.. Syrliga produkter, fil tex gick också ner. Inga starka kryddor. Keso blandat med grönsaker. Rätt tråkig mat men bättre att äta "tråkigt" än att inte äta alls. Testa att ta Postafen, tabletter mot illamående, hjälpte mig en hel del. Till frukost brukade det gå bra med apelsinjuice och tex rostat vitt bröd.
Mitt enda recept är ät det du får ned och oroa dig inte. Jag väntar tvillingar och mådde dubbelilla de tre första månaderna, åt bara snabbmakaroner blandat med majs ett tag. Men när illamåendet släppte tog kroppen igen sig - har nu gått upp 9 kg (och jag har svårt att gå upp i vikt i vanliga fall). "Bebisarna tar det de behöver från din kropp" sa alla åt mig så jag säger det till dig :)
Tänk också på stress - gjorde enorm skillnad i illamående för mig. Bilsemester = kräktes, lugn på landet= började kunna äta, veckodag = kräktes några gånger, helg och sova ut= kunde äta.
Lycka till!
Det brukar ju rekommenderas kolhydratrik kost för att dämpa illamående, jag levde på varma mackor ett tag, inget annat gick ner. Maken hade slagit på stort och gjort stek och jag höll på att spy på bordet
Så jag säger som de andra, prova dig fram och ät det du får behålla!
Makaroner, ris, risgrysgröt, varma mackor mm. Sånt som inte luktar för mycket.
Jag skulle föreslå frukostmat som fil, yoghurt, smoothi, fruktsallad, mackor, gröt. Annars är kall mat bra som sallader med avocado, fetaost, oliver, tonfisk o dyl.
juice, kalla soppor,
Soppor åt jag när det var som värst.
Dels gick det lätt ner och kom lätt upp, och illamåendekänslan var inte lika illa..