• Freddan

Vad kommer jag att göra för fel?

Om några månader kommer jag att bli pappa för första gången vilket givetvis är hur gigantiskt som helst. Så gigantiskt att jag räknar dagarna som är kvar och samtidigt som jag i stort sett planerat klart för barnets framtid till dess 18-årsdag. Det enda som hindrar mig från att göra ett minutiöst planerat excel-diagram över h*ns liv är att jag ännu inte vet könet (vilket kommer att förbli okänt tills leverans).

Jag tror mig redan nu vara en av Sveriges främsta på barnuppfostran och att vårt kommer att blir ruskigt framgångsrikt tack vare mig. Men det kan kanske finnas en liten möjlighet att jag gör fel ngnstan på vägen.

Här på familjeforum borde det finnas en enorm samlad kunskap om barnuppfostran...så berätta för mig: vad kommer jag att göra för fel?

• Svar på tråden Vad kommer jag att göra för fel?
  • Kanskedinsyrra

Lyssna på dig själv, inte alla andras tokiga idéer, tanters minnen om hur det var på deras tid å hur lille Petter mådde av välling... Det är du å ditt barn som känner varandra bäst!
    Lycka till!

• sahara sahara

Tja, om du redan har planerat in allt så tror jag att den största risken du löper är att du är för oflexibel. Du vet - om inte kartan och verkligheten stämmer överens så litar du mer på kartan.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Freddan
    aequinoxia skrev 2009-11-16 14:19:45 följande:
    Tja, om du redan har planerat in allt så tror jag att den största risken du löper är att du är för oflexibel. Du vet - om inte kartan och verkligheten stämmer överens så litar du mer på kartan.
    Jag vet, det är precis det som bekymrar mig. I min värld så kommer det levereras en son och det innebär givetvis att han kommer att ha en hel del intressen som han ska dela med sin pappa. Såsom till exempel stridsvagnar från andra världskriget. Han ska snöa in på historia. Han ska kunna tillbringa ett antal timmar på en bilaffär och känna att han behöver mer. Han ska känna att hugga upp ved är manligt och befriande.

Däremot om det blir en tjej (vilket min fru är övertygad om) har jag ingen handlingsplan egentligen.
  • mullzack
    Freddan skrev 2009-11-16 14:28:52 följande:
    Jag vet, det är precis det som bekymrar mig. I min värld så kommer det levereras en son och det innebär givetvis att han kommer att ha en hel del intressen som han ska dela med sin pappa. Såsom till exempel stridsvagnar från andra världskriget. Han ska snöa in på historia. Han ska kunna tillbringa ett antal timmar på en bilaffär och känna att han behöver mer. Han ska känna att hugga upp ved är manligt och befriande. Däremot om det blir en tjej (vilket min fru är övertygad om) har jag ingen handlingsplan egentligen.
    En tjej kan oxå göra alla dom där grejorna. Min man sa hela tiden att han skulle få en älgjägare med första barnet, alla kommenterade hur han kunde vara säker på att det blev en kille. Då svarade han vad spelar könet för roll, det blir en älgjägare.
    Annars är det som aequinoxia sa det är väl planeringen som är svårast. Ta dagen som den kommer ska du se att det löser sig
  • Freddan
    mullzack skrev 2009-11-16 14:37:20 följande:
    En tjej kan oxå göra alla dom där grejorna. Min man sa hela tiden att han skulle få en älgjägare med första barnet, alla kommenterade hur han kunde vara säker på att det blev en kille. Då svarade han vad spelar könet för roll, det blir en älgjägare. Annars är det som aequinoxia sa det är väl planeringen som är svårast. Ta dagen som den kommer ska du se att det löser sig
    Jag förstår ditt resonemang, men hur troligt är det med en tonårsdotter som går igång på stridsvagnar?
  • mullzack

Jag är själv utbildad (gymnasium) lastbilschaufför så det är inget ovanligt

• hannaliza
    Freddan skrev 2009-11-16 14:43:52 följande:
    Jag förstår ditt resonemang, men hur troligt är det med en tonårsdotter som går igång på stridsvagnar?
    No offens - men hur vanligt är det med en tonårsson som gör detsamma Om jag gissar på 5% så gissar jag nog högt...

Grejen är nog att låta sina barn gå igång på vad sjutton som helst och visa att man är nöjd med dem ändå. Men du kommer ha tid att vänja dig - massor av fel att klara av innan du kommer dit.

Själv blir jag aldeles för arg på min trotsande treåring just nu... varje dag... fast jag VET att det är helt fel och knappast hjälper.
  • Freddan
    mullzack skrev 2009-11-16 14:45:25 följande:
    Jag är själv utbildad (gymnasium) lastbilschaufför så det är inget ovanligt
    Ahhh....du ger mig hopp! Helt off topic, men jag såg ett program på fyran som heter Ice road truckers och där fanns en riktigt snygg kvinnlig trucker. Gissa om mina fördomar pulvriserades...
  • Freddan
    hannaliza skrev 2009-11-16 14:58:01 följande:
    No offens - men hur vanligt är det med en tonårsson som gör detsamma Om jag gissar på 5% så gissar jag nog högt... Grejen är nog att låta sina barn gå igång på vad sjutton som helst och visa att man är nöjd med dem ändå. Men du kommer ha tid att vänja dig - massor av fel att klara av innan du kommer dit. Själv blir jag aldeles för arg på min trotsande treåring just nu... varje dag... fast jag VET att det är helt fel och knappast hjälper.
    Men jag måste ju lotsa in honom/henne på livet rätta bana...annars blir h*n helt vilsen. Jag tror det är bra med en livserfaren far som guidar sin son till de rätta intressena.
  • hannaliza
    Freddan skrev 2009-11-16 15:06:10 följande:
    Men jag måste ju lotsa in honom/henne på livet rätta bana...annars blir h*n helt vilsen. Jag tror det är bra med en livserfaren far som guidar sin son till de rätta intressena.
    Precis, jag ville bara visa på att odsen att lyckas kanske inte är MYCKET bättre för en son än för en dotter.

Med din expertvägledning kan du nog få ditt barn intresserat oavsett kön
Svar på tråden Vad kommer jag att göra för fel?