• två blir 3

Jobbiga hudproblem efter graviditet och amning.

Jag har aldrig haft problem med min hud innan jag fick barn. Visst hände det att jag fick en finne eller två ibland men det hör väl till under puberteten.
    Jag fick först pch främst väldigt mycket finnar i början av min graviditet, det höll i sig till vecka 20 ungifär sen gav det med sig, hade då också väldigt mycket finnar på ryggen.
    Sen under resten av graviditeten och amningen så slapp jag besvären.

Nu, ca 8 månader efter jag slutat amma så har jag haft världens problemhud. Det började kort efter jag slutat amma.. Har tillochmed fårr ärr av vissa finnarna. Det kommer nya hela tiden och speciellt vid mens, då bryter de ut. Jag får väldigt ont av vissa också, de är lixom jättestora och verkar ligga långt under huden, de försvinner inte på flera veckor! Värst är det i området runt hakan och på kinderna...

Jag får lixom inte bukt på det, och detta gör mig väldigt frustrerad! Vill inte gå ut vissa dagar. Vill inte visa mig för andra människor och det gör att jag skämms. Känner mig som 14 igen.

Är det någon som har tips på nån hudvårdsserie som inte ligger för högt upp i prisklass? Eller kan problemet ligga i nåt annat, hormonellt? Kan det vara en sjukdom? Min kropp verkar visa mig något iallafall..

• Svar på tråden Jobbiga hudproblem efter graviditet och amning.
  • iii

Om det bröt ut i samband med graviditeten så kan det absolut vara hormonellt. Hur länge var du utan p-piller innan du blev gravid?

Jag tror inte på att krämer kan ta bort problemet helt, speciellt inte om det är pga hormonerna. Det är ett dyrt experiment att hitta rätt kräm kan jag lova. Jag gav upp efter att par år och gick till läkaren istället. P-piller är det som är bäst för kvinnor om det är hormonorsakat. När jag åt Yasmin hade jag jättefin hy. Nu tar jag inga p-piller mer utan äter istället antibiotika för hyn, och även det har hjälpt jättemycket. Ångrar att jag slösade bort dyra pengar på krämer och skit innan jag äntligen gick till läkaren.

• Nannarella

Jag hade en envis vätskefylld cysta på äggstocken som vägrade försvinna trots medicinering. Till slut tömde min gyn den på vätskan, som innehöll massa hormoner, och cystan försvann.
    Men inte bara det! De jobbiga finnarna jag hade försvann också och min problemmens ordnade till sig.

Så visst kan det vara hormoner som spökar! Sen kan jag rekommendera Dermalogicas hudvårdsserie som också hjälpte mig. Först ett besök hos hudterapeuten som gör en hudanalys och kan rek rätt produkter.

Lycka till! Hoppas du blir bättre snart!

• två blir 3
    iii skrev 2009-11-16 14:53:17 följande:
    Om det bröt ut i samband med graviditeten så kan det absolut vara hormonellt. Hur länge var du utan p-piller innan du blev gravid? Jag tror inte på att krämer kan ta bort problemet helt, speciellt inte om det är pga hormonerna. Det är ett dyrt experiment att hitta rätt kräm kan jag lova. Jag gav upp efter att par år och gick till läkaren istället. P-piller är det som är bäst för kvinnor om det är hormonorsakat. När jag åt Yasmin hade jag jättefin hy. Nu tar jag inga p-piller mer utan äter istället antibiotika för hyn, och även det har hjälpt jättemycket. Ångrar att jag slösade bort dyra pengar på krämer och skit innan jag äntligen gick till läkaren.
    Ja, jag åt p piller innan.... Vet dock int ehur länge jag var utan, inte var det nån lång period.

Nä jag har gett upp detta med hudvårdsprodukter. Tvättar med mild tvättcreme och smörjer också med en mild kräm. Har dessutom väldigt torr hud så när jag försöker sminka lver problemområderna någorlunda, eller iallafall jämna till färgen så ser det konstigt ut med det torra. Vill verkligen inte börja med p piller igen, mådde inte alls bra utav dom. Finns säker massa olika men nej, p piller är inget för mig.
    Får nog ta mig till en doktor. Måste verkligen få hjälp!
  • två blir 3
    Nannarella skrev 2009-11-16 14:59:08 följande:
    Jag hade en envis vätskefylld cysta på äggstocken som vägrade försvinna trots medicinering. Till slut tömde min gyn den på vätskan, som innehöll massa hormoner, och cystan försvann. Men inte bara det! De jobbiga finnarna jag hade försvann också och min problemmens ordnade till sig. Så visst kan det vara hormoner som spökar! Sen kan jag rekommendera Dermalogicas hudvårdsserie som också hjälpte mig. Först ett besök hos hudterapeuten som gör en hudanalys och kan rek rätt produkter. Lycka till! Hoppas du blir bättre snart!
    aha! Huden är ju det organet som visar hur man mår. Så det säger mig att något är fel, undrar bara vad. MÅste gräva djupare i detta... NU! Ska boka in tid hos läkare och hudläkare.
    tack så mkt!
  • iii

två blir 3 skrev 2009-11-16 15:11:14 följande:

Ja, jag åt p piller innan.... Vet dock int ehur länge jag var utan, inte var det nån lång period. Nä jag har gett upp detta med hudvårdsprodukter. Tvättar med mild tvättcreme och smörjer också med en mild kräm. Har dessutom väldigt torr hud så när jag försöker sminka lver problemområderna någorlunda, eller iallafall jämna till färgen så ser det konstigt ut med det torra. Vill verkligen inte börja med p piller igen, mådde inte alls bra utav dom. Finns säker massa olika men nej, p piller är inget för mig. Får nog ta mig till en doktor. Måste verkligen få hjälp!
    Det är bra att du använder milda produkter så du inte torkar ut huden mer.

Be läkaren kolla hormonvärdena. Gyn kan även kolla äggstockarna för att se om det kan bero på PCO. I mitt fall var det PCO, men så länge jag åt p-piller så hade jag inga symptom. Därför är det många som inte får diagnos förrän de slutat med p-pillerna. Men det kan ju också vara en tillfällig hormonobalans för att det tar tid för kroppen att återställa sig efter amning och graviditet.
  • Jenniffa

Hej,
    Om du vill av med dina hudproblem så kan jag rekommenderar en jättebra metod att ta bort det på. Det finns maskiner/produkter som kan ta bort alla hudproblem, jag hade problem med ärr, bristningar och celluliter, och den tog bort allt.

Jag köpte en e-dermastamp som är jätteenkel att använda och man slipper att gå till klikier och betala 10,000 för att ta bort ETT hudproblem när man kan ta bort alla hur många gånger man vill.

Jag köpte min på www.e-dermastamp.se och rekommenderar dem verkligen för de funkar jättebra och man slipper lägga tid och pengar på sånt som icke funkar.

Svar på tråden Jobbiga hudproblem efter graviditet och amning.