• FamHull

Kan man köpa färdigt Naan-bröd?

Ska göra indisk kyckliggryta idag o det står att man kan servera naan-bröd till. Sökt på recept o det verkar lite mer omständigt att baka än vad jag har tid med idag. Så jag undrar om nån vet om det finns färdigt naaan-bröd i en vanlig mataffär, typ Maxi eller dyl.

• Svar på tråden Kan man köpa färdigt Naan-bröd?
  • Neko

Det finns sådant som man värmer i ugnen och som är i praktiken klart, har jag för mej. Men kolla noga det du köper för som de flesta halvbakade bröd så är det lätt att det hunnit bli mögligt, så kolla noga efter mögel innan du köper. Sånt bröd finns i vanliga affärer.

• Stårschan

Ja, det brukar finnas i samma hylla som de asiatiska matvarorna, ofta längst ner mot golvet av någon anledning.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • nenapena

Halloj.'
    Santa Maria har jätte gott naan bröd.
    Finns på dom flesta mat affärer.
    Ta det som har smak av vitlök och korriander.

• FamHull

Tack vännen!
    Ska kolla efter det då.

nenapena skrev 2009-11-16 14:45:20 följande:
    Halloj.'Santa Maria har jätte gott naan bröd.Finns på dom flesta mat affärer.Ta det som har smak av vitlök och korriander.
  • Abrakadabra

Jag tycker att de färdiga bröd som finns i mataffären smakar riktigt ruggigt.
    När jag gör afrikansk linsgryta brukar jag göra ett busenkelt bröd till, som är lite naan-liknande: Blanda mjöl, bakpulver och vatten till deg. Kavla ut till kakor som du steker i rikligt med olja i stekpannan.

• FamHull

Kanske kan va nåt att testa oxå nån gång!
    Har du nåt mer exakt recept?

Abrakadabra skrev 2009-11-16 14:47:45 följande:
    Jag tycker att de färdiga bröd som finns i mataffären smakar riktigt ruggigt. När jag gör afrikansk linsgryta brukar jag göra ett busenkelt bröd till, som är lite naan-liknande: Blanda mjöl, bakpulver och vatten till deg. Kavla ut till kakor som du steker i rikligt med olja i stekpannan.
  • Anatha

Gå in på närmaste indiska restaurang och be att få köpa lite bröd.

• Abrakadabra

Tyvärr har jag inget mer exakt recept, jag brukar köra lite på känn beroende på hur stor sats jag ska göra
    Men testa ca 1 tsk bakpulver per 2 dl mjöl (2 tsk bakpulver till 4 dl mjöl etc) och blanda ner kallt vatten lite på känn så att du får en bra konsistens. Om degen känns för torr är det lätt att skvätta i mer vatten, är den för kladdig kan du istället ta i lite mer mjöl.

Svar på tråden Kan man köpa färdigt Naan-bröd?