• lantlollan

spjälsäng eller korg?????

Vi har en gammal "sovkorg" på hjul från min mans släkt, typ han och alla kusiner har haft den, men också en beg. spjälsäng (IKEA) vi fått från jobbarkompisar. Nu är frågan vilken ska vi göra i ordning och använda. Till korgen måste jag sy något slags tyg att hänga runt om och till "sufletten", till spjälsängen är det bara att köpa lakan etc. Korgen saknar även bra (enligt vad jag tycker) madrass.
    Funderar även på hur det blir när det är dags att byta till spjälsängen för att korgen är för liten, hur blir det då för bebisen att byta sovställe???? Hmmm många frågor... Känns som vi "måste" använda korgen för släktens skull.
    Hjälp!!!

• Svar på tråden spjälsäng eller korg?????
  • Anni

Det väljer ni ju helt själva.
    I början kan ju spjälisen kännas väldigt stor men det är bara att bädda runt med handdukar och liknande så blir det mysigt där med.

Vi har min vagga som jag hade som bebis men min dotter ville inte alls sova i den som bebis så då fick vi köpa en spjälsäng.
    Det har fungerat jättebra med sängbyten hela tiden så det behöver ni nog inte vara oroliga för.

• Korallen

Vi använder en gammal (minst 70 år) korgsäng på hemmagjorda trähjul, nu i början. Den har släkten legat i och den är så "liten" och ombonad.
    Den är lätt att dra till sig bredvid sängen eller ha med vart som helst i lägenheten. Fin är den också med antika spetsar.
    När bebisen är runt 5 månader(?) eller när han kan vända sig och liknande, byter vi till spjälsäng. Allt för att han inte ska ramla ut.

• jasminen

Vi hade först en "sovkorg" på hjul och det fungerade fint-toppen då lillen inte ville sova,så kunde man rulla den över trösklarna-så somnade han snabbt
    Då han blev mera rörlig-ca 5-6mån (om jag minns rätt) så flyttade vi över honom till spjälsäng-han sov ganska fint i den från första början,men vi satte någon kudde och extra greijer i sängen (så att den blev mindre) för den var ju så stor.Och alla bekanta gosedjur
    Och där sover han ännu

• höst

Vi ska använda en vagga som maken med syskon sovit i sen spjälsäng när vaggan blir för liten.

• kricko6

Vi ska börja med en babykorg på hjul. Den har varit i "farten" sen -66, och det är inte alla barn i släkten som har tyckt om att sova iden, får väl se hur det går med vårat knyte, eller om det blir till att ta fram spjälsängen direkt.

• miya

Vi köpte en korg till lilleman när han låg i magen för det ville jag ha, tycker det är såååå mysigt.
    Till dom andra 2 har vi använt en vagga som min mormor köpte då min storebror föddes...
    Vi har bytt till spjälsäng vid 4-6 månaders ålder

• Bolla

Hej! Jag använde korg den allra första tiden för den kunde man flytta omkring dit jag var. Det var jättebra. Sedan när han blev större och började få mer rutiner på att sova så övergick vi till spjälsängen. Så du måste inte välja. Du kan använda båda, men mitt tips: korg är bra. Lycka till.

• Jossan

jag ska ha en vagga i sovrummet och en spjälsäng i vardagsrummet vill inte att bebisen ska sova ensam i sovrummet om vi är i vardagsrummet så sängen ska stå i bebisens och min ammninsghörna sen när inte vaggan funkar längre ska bebisen ha spjälsängen i sovrummet..
    vilka planer man har

kram j

Svar på tråden spjälsäng eller korg?????