• Matillin

Vad är lämpligt pris att sätta på begagnad studielitteratur?

Jag ska sälja mina böcker i en kurs.
    Jag köpte dom nya och dom är knappt använda.
    Vad brukar man sälja begagnad litteratur för?
    En tjej i min klass vill köpa mina böcker så jag funderar på vilket pris jag ska ta för dom.

• Svar på tråden Vad är lämpligt pris att sätta på begagnad studielitteratur?
  • Tecken

Jag brukar lägga halva priset av nypriset ungefär (brukar kolla mot AdLibris). Om du tar ut ett högre pris = ingen vill köpa.

• frux

jag tror du kan dra av en hundring så blir alla glada.

• Zephir

När jag har sålt studentlitteratur har jag satt priset såhär:
    Bok i bra skick, utan anteckningar och rätt upplaga: 2/3 av nypriset
    Bok i bra skick, med några anteckningar/en äldre upplaga: 1/3 av nypriset
    övriga böcker: typ 100 spänn (såvida det är mindre än 1/3 av priset, annars billigare).

Och så brukar jag ha ett paketpris som man sparar runt 200-300 spänn på ( alltså inte i förhållande till nypris utan i förhållande till om man köper alla mina böcker var för sig) eller så slänger jag in lite kompendier istället för mängdrabatt.

Det har funkat bra hittills och jag har fått i princip alla mina böcker sålda (har läst på högskola i två år), så jag antar att det är en rimlig prissättning =)

• Annamaja

Halva priset är väl ett bra pris för alla. Är de riktigt dyra böcker som mina svenska böcker kostade 1600kr kan man ju ta lite mer än halva. Beror på vad ny priset ligger på.

• Matillin
    frux skrev 2009-11-16 20:16:48 följande:
    jag tror du kan dra av en hundring så blir alla glada.
    En hundring på varje bok menar du då antar jag?

Alla 6 böckerna sammanlagt gick på 1 850 kr.
    Och dom är som sagt i nyskickmer eller mindre allihopa.
    1 200 kr som jag själv hade tänkt sälja dom för är kanske ett rimligt pris då?
  • Zephir
    Matillin skrev 2009-11-19 12:59:34 följande:
    En hundring på varje bok menar du då antar jag? Alla 6 böckerna sammanlagt gick på 1 850 kr.Och dom är som sagt i nyskickmer eller mindre allihopa.1 200 kr som jag själv hade tänkt sälja dom för är kanske ett rimligt pris då?
    Låter som ett väldigt bra pris. Hon sparar ju 650 spänn vilket är mycket för en student =)
  • frux
    Matillin skrev 2009-11-19 12:59:34 följande:
    En hundring på varje bok menar du då antar jag? Alla 6 böckerna sammanlagt gick på 1 850 kr.Och dom är som sagt i nyskickmer eller mindre allihopa.1 200 kr som jag själv hade tänkt sälja dom för är kanske ett rimligt pris då?
    ja- självklart per bok ;) Jag skulle lätt kunna köpa en beg kursbok som är nästan oanvänd för 500:- när den annars kostar 600:-. Speciellt om man köper många på samma gång av samma person så sparar man ju jobbet och då är det ju bra att få bra böcker i fint skickt för ngr hundra billigare
Svar på tråden Vad är lämpligt pris att sätta på begagnad studielitteratur?