• solgumman

Grönt bajs!

Min 3 1/2 månaders bebis har börjat bajsa väldigt grönt bajs..Och gjort det ett tag nu..
    Ibland är det lite mer brunaktigt, men då ganska mörkt och inte alls senaps färgat som förut.
    Varför är det så grönt?

• Svar på tråden Grönt bajs!
  • L0ved

Grönt/svart-aktigt bajs kan ju tyda på en infektion. Det belv vi tillsagda när dotter var liten och att det är bäst att kolla upp det.

• milli79

Hittade detta på babycenter

se.babycenter.com/baby/dailycare/yourbabyspoo/

Grönt bajs Vicky Pigott säger: 'Om din bebis avföring är grön och lite skummande kan det vara så att den får i sig för mycket laktos (mjölksocker), vilket kan hända om han eller hon ammar ofta men inte får i sig tillräckligt av den fetare eftermjölken så att mättnadskänslan ökar. Det kan också orsakas av för mycket eller för lite mat, eller av en infektion.'

Låt ditt barn amma färdigt från det ena bröstet innan du ger det andra. Om symptomen varar längre än 24 timmar bör du fråga på BVC för att få reda på orsaken till problemet, eftersom det kan vara relaterat till överkänslighet, eventuell medicin eller dina amningsrutiner.

• mellieB

Min son bajsar också grönt,, men äter babysemp 1 ersättning? Är det normalt då?

• L0ved
    mellieB skrev 2009-11-16 19:58:20 följande:
    Nej, det tyder på att något är inte rätt. Som det någon länkade. Ersättning eller ej.
  • anju79

Min son bajsade grönt ofta som spädis. Beror ofta på snabb passage av maten i tarmsystemet, förmycket av den "tunna" mjölken vid ammning, förkylning eller annat virus. Ingen fara mén prata med BVC om ni är oroliga.

• crazy hannah

Min pojke bajsar grönt också, och det är för honom inget konstigt, då han äter neocate. Vår dietist förklarade att är bajset grönt eller svart så beror det på att bajset ofta legat länge i tarmen och då färgar gallan det mer. Så kasnke är det så att din baby har haft bajset i magen länge?

Har du bytt mat till honom/henne?

• Lydisen

Vår son bajsar också grönt med inslag av lite gul/grötigt men för det mesta grönt. Enl. vår BVC-sköterska och läkare på BVC så är det inget som är farligt utan helt normalt. Så länge det inte är skummigt som någon skrev ovan så är det ok. Vår son får ersättning NAN HA1.

• V I L M A

Min dotter har haft alla regnbågens färger på sitt bajs och BVC säger alltid att det är normalt. Om ditt barn dessutom bajsar lite oftare än vanligt beror det med största sannolikhet på snabb passage. Om din bebis verkar må bra behöver du nog inte vara orolig.

• teeta

Vår kille bajsar också grönt.
    Under en period när han gick upp sämre i vikt var det som värst, också vattnigt och rinnande. Jag ammade då konsekvent två gånger på varje bröst så att han säkert skulle få i sig av den feta mjölken. Nu går han upp som han ska i vikt igen och färgen på bajset skiftar ofta under dagen. På morgonen/dagen - gulare/keso, på kvällen mer grönt/pesto.
    Sköna liknelser va

• thelifesaviour
    mellieB skrev 2009-11-16 19:58:20 följande:
    Ersättningen kan göra bajset grönt, det behöver inte alls vara något fel. Min dotter delammas och när hon fått mycket ersättning bajsar hon alltid mörkgrönt. Prata med 1177/BVC och rådfråga, det har jag gjort flera gånger, bara bra om man är orolig. :)
Svar på tråden Grönt bajs!