• elsa77

boka flyg?

har någon bokat sina flygbiljetter själva eller har ni alltid använt resebyrå?
    Ska man boka enkel till barnet är det något mera man ska tänka på`??

• Svar på tråden boka flyg?
  • Namaste72

Vi sitter just nu och planerar vår resa. Det är krångligt värre faktiskt. Vi måste ha ombokningsbara biljetter och det verkar svårt att få via nätet.
    Dessutom håller vi på att velar med datumen, och resebyrån försöker preliminärboka våra biljetter framåt hela tiden eftersom det kostar så mycket att omboka. Men varje gång blir biljetten 1000 spänn dyrare! Nu är det fullt på alla flighter innan jul, och idag visade det sig att vi inte hinner få visumet innan planerad resa så vi får åka efter nyår iaf

Vi hade inte fixat detta utan resebyrån...

{ Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • elsa77

va trist..
    pratade med en resebyrå idag som sa att en av oss måste boka enkelbiljetter för att kunna boka en enkel till barnet hem kan det verkligen stämma? Det vart ju skit dyrt,,,,

• Hej och Hopp

Elsa77
    Jag hade en tur- och retur biljett och lillan en enkel - det var inga problem. Men jag bokade inte själv och hon var under året - om det kan ha någon betydelse?

• Cerdrica
    elsa77 skrev 2009-11-16 21:38:23 följande:
    va trist.. pratade med en resebyrå idag som sa att en av oss måste boka enkelbiljetter för att kunna boka en enkel till barnet hem kan det verkligen stämma? Det vart ju skit dyrt,,,,
    Jag minns inte rikigt men är det Kina ni ska till? Kinaresor bokade åt oss (inte världens mest serviceminded om man säger så men annars ok) och vi hade självklart tur och returbiljetter medan de bokade enkel från Beijing för sonen.
    Resebolaget tror jag den resebyrån i Halmstad heter som många använder, de har erfarenhet av adoptioner. Fördelen med att boka genom resebyrå som kan detta är att man får biljetter som går att boka om på andra villkor. Jag vet en familj som tvingades stanna några extra dagar i Kina pga pappersstrul och hade de bokat biljetterna själva hade de inte fått boka om kostnadsfritt.
  • Namaste72
    elsa77 skrev 2009-11-16 21:38:23 följande:
    va trist.. pratade med en resebyrå idag som sa att en av oss måste boka enkelbiljetter för att kunna boka en enkel till barnet hem kan det verkligen stämma? Det vart ju skit dyrt,,,,
     Det verkar konstigt? Vi har Resebolaget i Halmstad som resebyrå, vår lokala visste inte hur man skulle göra med bokningen av dottern eftersom hon inte har ngt efternamn.
    Ring dem! 035-160505!
  • Najkee

Kan tillägga att man inte ska lita helt på förslagen man får från resebyråer/bolag utan man kan få forska lite själv men kolla upp saker. Vi gjorde det,sedan kontaktade vi firman som skötte allt och de bokade så som vi önskat.

Vi bokade 2 biljetter t o r och en enkel för barnet. Vill man ha babybasket ska man nog försöka kolla upp ATT man verkligen får den,att man kan boka en sån-inte förlita sig på att det "kanske" finns nån på tillbaka resan.

Vi hade ombokningsbara biljetter.

Vilket land ska du/ni till?

• Ceciliastockholm

Om jag var ni skulle jag kolla med åtminstone två resebyråer och kanske själva. Jag använde en egen resebyrå som hittade ombokningsbara biljetter på Thai Air till Vietnam i deras ekonomy plus (tidigare deras business class) som var helt fantastisk - jag har rest en del business tidigare så jag vet vad jag pratar om.... Vi betalade 11.700 p er person - resebolaget i Halmstad erbjöd samma biljetter för drygt 17.000 per person. Det kan jämföras med Thais ombokningsbara biljett i ekonomiklass som kostade ca 1000-1500 kr mindre för hela resan!!

Så mitt råd är - lyssna inte bara på vad er organisation förslår för bolag, förmodligen får dom provisison. Så shoppa runt, det tjänar ni på!!!

Lycka till!

• mammamys06

Jag kan VARMT rekommendera Resebolaget i Halmstad. Vi bokade genom dem och de har fördelen att de kan "hålla" biljetter utan extra kostnad eller ha sk ombokningssbara biljetter på annat sätt än många andra resebolag kan just för att det är adoptionsresor, man kan avboka och ändra och de gör verkligen ALLT för att få det att funka, guuud vad vi velade fram och tillbaka innan vi fick allt att flyta, de är så enormt kunniga, de har en särskild avdelning just för adoptionsresor vilket känns kanonbra och skönt! Vi hade kontakt via mail med dem när vi var i Vietnam och de trollade med knäna för att få till vår önskan att åka hem tidigare och det fixade de, helt enormt bra!

Victor född september -06, Alice bf annandag jul 2009
  • Ethi

mammamys, efter första resan lovordade jag det resebolaget på samma vis, de var fantastiska! Inför andra resan använde vi samma, men fick en annan individ... Ointresserad, var nog mer rätt ord att använda då. Det kändes som att vi fick rodda runt mycket själva och framför allt tänka och klura mycket själva, för att få det så bra som möjligt. Så var det inte alls den första gången utan då fixade de verkligen ALLT på bästa sätt. Så det spelar nog roll vilken man får också...

Hanya, det går inte att beställa visum på flygplatsen i Indien? Det går till Etiopien och är tydligen en snabb och smidig process. Vilken processen här i Sverige _kan_ vara, men den kan också vara fantastiskt utdragen och strulig...

• Thesso

Har inte läst alla inlägg nu men här har ni en resesäljare ni kan ställa frågor till. Antingen här, ska försöka kolla, eller lägg ett mess i inboxen, lättare för mig att svara via inboxen.

• mammamys06
    Ethi skrev 2009-11-21 10:14:47 följande:
    mammamys, efter första resan lovordade jag det resebolaget på samma vis, de var fantastiska! Inför andra resan använde vi samma, men fick en annan individ... Ointresserad, var nog mer rätt ord att använda då. Det kändes som att vi fick rodda runt mycket själva och framför allt tänka och klura mycket själva, för att få det så bra som möjligt. Så var det inte alls den första gången utan då fixade de verkligen ALLT på bästa sätt. Så det spelar nog roll vilken man får också...Hanya, det går inte att beställa visum på flygplatsen i Indien? Det går till Etiopien och är tydligen en snabb och smidig process. Vilken processen här i Sverige _kan_ vara, men den kan också vara fantastiskt utdragen och strulig...
    Vad trist! Vi hade kontakt med minst 4-5 personer av dem på adoptionsavdelningen under vår resa och alla var toppenengagerade och gjorde verkligen allt för att vi skulle få komma hem tidigare....
  • Thi 08

Jag förstod inte poängen med resebolaget, jag var MYCKET missnöjd efter min resa kan jag säga! Gud så mkt bråk det var innan jag kom hem, övervägde att skrota biljetten och köpa en helt ny på plats. Tjejen som bokade ditresan, Susanne var extremt hjälpsam och trevlig, inget ont om henne. Men hon var inte på plats när jag skulle hem och fick en person som tyckte att jag var orimlig som trodde mig kunna boka om hemresan. Men halllååååå det var ju ombokningsbar biljett i mån av plats, och om det inte finns några platser alls (den tiden var planen knökfulla sa man på resebolaget) ser inte jag poängen med ombokningsbar biljett.....till min stora förvåning fanns MÅNGA tomma platser på hemresan som jag fick bråka till mig. Jag var inte glad kan jag säga. Det var hela deras attityd som förändrades när jag började hävda att jag var missnöjd med en ombokningsbar biljett som ej går att boka om. Jag fick till slut nästan betala 4000 extra för att komma hem....jag skulle inte anlita dem igen. Var förbi Malaysia Airlines på plats nämligen och det fanns visst lediga platser. Jag förstår inte om de bara har tillgång till ett visst antal platser eller hur det nu går till. Ditresan fick jag oxkså boka om (vilket skulle kosta 500) men notan slutade på 2500 att boka om även dit. Dyrt blev det!

mammamys06 skrev 2009-11-21 09:44:05 följande:
    Jag kan VARMT rekommendera Resebolaget i Halmstad. Vi bokade genom dem och de har fördelen att de kan "hålla" biljetter utan extra kostnad eller ha sk ombokningssbara biljetter på annat sätt än många andra resebolag kan just för att det är adoptionsresor, man kan avboka och ändra och de gör verkligen ALLT för att få det att funka, guuud vad vi velade fram och tillbaka innan vi fick allt att flyta, de är så enormt kunniga, de har en särskild avdelning just för adoptionsresor vilket känns kanonbra och skönt! Vi hade kontakt via mail med dem när vi var i Vietnam och de trollade med knäna för att få till vår önskan att åka hem tidigare och det fixade de, helt enormt bra!
  • mammamys06
    Thi 08 skrev 2009-11-21 12:05:44 följande:
    Jag förstod inte poängen med resebolaget, jag var MYCKET missnöjd efter min resa kan jag säga! Gud så mkt bråk det var innan jag kom hem, övervägde att skrota biljetten och köpa en helt ny på plats. Tjejen som bokade ditresan, Susanne var extremt hjälpsam och trevlig, inget ont om henne. Men hon var inte på plats när jag skulle hem och fick en person som tyckte att jag var orimlig som trodde mig kunna boka om hemresan. Men halllååååå det var ju ombokningsbar biljett i mån av plats, och om det inte finns några platser alls (den tiden var planen knökfulla sa man på resebolaget) ser inte jag poängen med ombokningsbar biljett.....till min stora förvåning fanns MÅNGA tomma platser på hemresan som jag fick bråka till mig. Jag var inte glad kan jag säga. Det var hela deras attityd som förändrades när jag började hävda att jag var missnöjd med en ombokningsbar biljett som ej går att boka om. Jag fick till slut nästan betala 4000 extra för att komma hem....jag skulle inte anlita dem igen. Var förbi Malaysia Airlines på plats nämligen och det fanns visst lediga platser. Jag förstår inte om de bara har tillgång till ett visst antal platser eller hur det nu går till. Ditresan fick jag oxkså boka om (vilket skulle kosta 500) men notan slutade på 2500 att boka om även dit. Dyrt blev det!
    Nej, det finns säkert blandad erfarenhet och hur man upplever den. Men de 4-5 personer som vi pratade med innan vi åkte, under resan och när vi kom hem var underbara med oss och vi sparade tusentals kronor på att anlita dem eftersom vi kom hem väldigt mycket tidigare än vad som var planerat  och på billigare biljetter än vad som sagts först. Så smaken är som baken olika.
  • elsa77

tack alla för tipsen har nu kantakt med en resebyrå som är erfarna med adoptionsresor men ej den som näms ovan och en annan , men håller koll själv också tills vårat datum är spikat

• MammaSusan81
    Namaste72 skrev 2009-11-16 21:27:14 följande:
    Vi sitter just nu och planerar vår resa. Det är krångligt värre faktiskt. Vi måste ha ombokningsbara biljetter och det verkar svårt att få via nätet. Dessutom håller vi på att velar med datumen, och resebyrån försöker preliminärboka våra biljetter framåt hela tiden eftersom det kostar så mycket att omboka. Men varje gång blir biljetten 1000 spänn dyrare! Nu är det fullt på alla flighter innan jul, och idag visade det sig att vi inte hinner få visumet innan planerad resa så vi får åka efter nyår iaf Vi hade inte fixat detta utan resebyrån...
    Hur kommer det sig att ni ej skulle hinna få visumen innan resa? När skulle ni ha rest? Vet ej vilket land ni ska till men vi åkte till Kenyanska ambassaden i Sthlm & fick visumen på plats väntade i ca 20 min, annars hade vi troligtvis ej hunnit få visumen heller.

Vi bokade vår första resa till SA med Carlson wagonlit, & nu denna resa bokade vi med svenska resebolaget. Vi är super nöjda med bägge! (Det är visst personal från Carlson´s på svenska resebolaget nu)
  • Namaste72

Nu är våra biljetter bokade iaf. Vi använde som sagt Resebolaget och hittills har jag bara gott att säga om dem. Jag har suttit i timmar i telefon, var tredje dag i två veckor nu och aldrig en sur kommentar om vårt velande. Vi kunde inte boka med Lufthansa som är brukligt till Indien eftersom deras biljetter var slut, så vi fick ta en annan rutt. Nemas problemas.
    Vi har ombokningsbara mot avgift, och avbokningsbara i värsta fall. Vi ligger i en lite högre prisklass nu eftersom allt var slut innan jul, och det landade på 10 000:- /pp.

Mamma till Astrid: Vi bor så långt från Sthlm att vi inte kunde söka personligen och det skulle ta MINST 15 arbetsdagar med post enligt TT Services som sköter visumansökan, no exceptions allowed, mer fyrkantigt företag får man leta efter *morr* . Risken är att vi inte hinner få visumet innan vi åker, och då får vi omboka. "Felet" är både den indiska och svenska organisationen  inte förstått att visumansökan inte ens behandlas innan intyget är på plats. Så vi (de) slösade två veckor...

• MammaSusan81
    Namaste72 skrev 2009-11-21 18:13:55 följande:
    Mamma till Astrid: Vi bor så långt från Sthlm att vi inte kunde söka personligen och det skulle ta MINST 15 arbetsdagar med post enligt TT Services som sköter visumansökan, no exceptions allowed, mer fyrkantigt företag får man leta efter *morr* . Risken är att vi inte hinner få visumet innan vi åker, och då får vi omboka. "Felet" är både den indiska och svenska organisationen  inte förstått att visumansökan inte ens behandlas innan intyget är på plats. Så vi (de) slösade två veckor...
    Konstigt att de sa att de skulle ta så lång tid till oss sa det 7-10dgr, kanske skiljer sig då på olika ambassader beroende på hur mkt arbetskraft de har + ärenden. Skönt ändå att resan är bokad , åker ni ändå eft jul?
  • Namaste72
    MammaSusan81 skrev 2009-11-21 18:37:55 följande:
    Konstigt att de sa att de skulle ta så lång tid till oss sa det 7-10dgr, kanske skiljer sig då på olika ambassader beroende på hur mkt arbetskraft de har + ärenden. Skönt ändå att resan är bokad , åker ni ändå eft jul?
     Nej, vi planerar att åka redan 14 december! OM vi får visumet vill säga. Det är ett konsultbolag som sköter visumen till Indien. Inte mitt favvoföretag just nu om man säger så...
  • mammamys06
    MammaSusan81 skrev 2009-11-21 17:46:38 följande:
    Hur kommer det sig att ni ej skulle hinna få visumen innan resa? När skulle ni ha rest? Vet ej vilket land ni ska till men vi åkte till Kenyanska ambassaden i Sthlm & fick visumen på plats väntade i ca 20 min, annars hade vi troligtvis ej hunnit få visumen heller.Vi bokade vår första resa till SA med Carlson wagonlit, & nu denna resa bokade vi med svenska resebolaget. Vi är super nöjda med bägge! (Det är visst personal från Carlson´s på svenska resebolaget nu)
    Ja, det är Resebolaget i Halmstad som är fd Carlson Wagonlit , Viss är de bra!
Svar på tråden boka flyg?