Stöld av paket, hur får jag ersättning?
Jaha, skulle idag gå och hämta ut mitt paket från HM, men när jag kom hem låg ett brev från posten där det stod att paketet blev stulet från brevbärarens cykel. De vill nu att jag kontaktar dem och det ska jag såklart göra direkt imorgon men jag undrar om någon här varit med om liknande och hur ni i så fall blev ersatta.
Sen oroar det mig såklart också att den som stal sakerna ju nu har tillgång till mina personuppgifter, kontonumemr osv hos HM. Jag har många gånger funderat över postens uråldriga tillvägagångssätt med postutdelning, att bara ställa cykeln utanför trappuppgångar med posten fullt tillgänglig för alla som går förbi. Det blev ju än mer påtagligt nu....
Men vem ersätter mig och hur? HM är ju inte ansvariga så de kan det ju inte vara. Posten är ju ansvariga men hur mycket ersätter de? Summan på det jag beställt? I så fall förlorar jag ju ändå eftersom jag handlar på konto och ju får betala ränta. Sen är det ju frågan om att mina uppgifter är utlämnade, ersätts man för det på något sätt?
Någon som har tankar om det här? Just nu kanske jag inte alls tänker logiskt då jag är upprörd så jag kanske inte tänkt på det mest självklara.