• Jacquelines

Hur klarade du körkortet?

Hej!

Jag bara undrar över några saker angående körkort. Jag ska försöka ta det nu, har inte övingskört sedan jag var 16-17 men det är dags att ta tag i det nu! Ska gå hos en körskola.

1. Vilken körskola i Stockholm rekommenderar du?

2. Hur många lektioner behövde du ta innan du kände dig redo för en intensivkurs?

3. Vilket är bästa sättet att ta sig igenom teorin?

4. Hur lång tid tog det för dig att klara bägge delarna?

MVH / Jacqueline

• Svar på tråden Hur klarade du körkortet?
  • Tecken

1. Välj en trafikskola som ligger på gångavstånd hemifrån - ibland tar det emot att köra.

2. Tog många lektioner, men har aldrig gått på intensivkurs.

3. Läsa boken + göra datortester.

4. Lång tid, men jag hade ett långt uppehåll. Effektiv tid knaptt 1 år. Klarade teori + förarprov på första försöket.

• Micke54

Övningskörde med föräldrarna började på körskolan innan jag fyllde arton. Skrev upp samma dag jag fyllde, körde upp tre veckor senare. Frågan är väl snarare hur misslyckas man? Jag har fortfarande inte öppnat teoriboken nöjde mig med "pärmarna" på datorerna. Det är väl körningen som kan ställa till det om man är ovan då teorin är skitenkel. Jag hade fast pris på mitt körkort ingick 18 lektioner tror jag, det kostade 7800:- + lämpan. Kör så det ryker!

• Sarah84

Övningsklörde med mina föräldrar + körskola. Tog en 10 lektoner kanske. Tog kanske en 4 mån. Var vårt & få lektiner då jag tog, många som ksulle köra =)
    Sen så var ju köerna till skrivning & uppkörning rätt långa..

• Hedebris

vet inte, men jag tog det i malmö och jag kan inte rekomendera min körskola tyvärr.

2. Hur många lektioner behövde du ta innan du kände dig redo för en intensivkurs?

tog totalt runt 45 lektioner, endast för att körskolan klyddade en massa. 4 veckors semesterstängt mitt i min utbildning, tog en månad innan de kunde boka in mig på halka eftersom de var allmänt sega.

skulle nog säga att gå på teorilektionerna. samt läsa själv. Vi hade inga datortester

skrev in mig i maj fick körkortet nu förförra veckan. Som sagt hade de 2 månader i mitten som de klyddade så jag fick ta ett uppehåll.. klarade teorin på första försöket och uppkörning på 3:je försöket. Tydligen är de hårdast i malmö och det är den svåraste stan att köra i. FOLK KÖR SOM IDIOTER!

• Hedebris

måste påpeka att det är svårare att köra upp idag än för bara några år sen.

de är hårdare på VV + klimatet i trafiken är hårdare.

• UnderYtan

Jag övningskörde bara privat med min pappa ett tag. Kanske ett halvår, minns inte så jättenoga. Sen skrev jag teorin och gjorde halkan och körde upp. Jag körde ju då upp som privatist och klarade det på första gången.
    Så jag kan tyvärr inte tipsa om någon trafikskola eller något som har med det att göra.

Angående teorin så körde jag Bonniers trafikskola på cd-skiva. Efter den så skrev jag provet och klarade det. Jag läste boken som jag köpte en gång, inte mer. Allt fanns liksom med på cd-skivan så den kan jag verkligen rekommendera. Men det beror ju också på hur lättlärd man har och vilken form av inlärning man tycker är lättast.

Totalt sett hade jag körkort inom ca 8 månader.

• Hedebris

sen gäller teorin och uppkörningen i 2 månader. innan gällde det 6 mån resp ett år beroende på när man tog det... sen måste du göra terorin och uppkörningen inom ett intervall på 2 veckor för att det ska gälla

• Kanskedinsyrra

Jag åkte till Flen. Där finns två (fortfarande?) körskolor med internat. För 5 år sedan betalade jag 10000 för boende, halka, uppkörning, skrivning, böcker, 10 körlektioner, 24-timmars tillgång till både pärmar å frågor på dator + 8 nya kompisar som hade samma mål. Därutöver kunde man tex åka med när de andra körde så man liksom fick mer tid för pengarna... man bodde där en vecka å kom sedan tillbaka för uppkörning.
    Jag trodde aldrig jag skulle klara skrivningen men klarade på första gången :) fick dock köra några gånger men gjorde det som privatist hemma. Lycka till!

• Elijza

-Bor inte i sthlm så jag kan inte rekommendera någon

- Tog ingen intensivkurs och du ska bara behöva göra en testlektion för att dom ska bedömma priset på din intensivkurs.
    Jag tog 30 lektioner(inkl uppkörningen) då du betalar bilen som en körlektion. Har aldrig kört något privat, endast med trafikskolan.

- Jag hade gett mig fan på att jag skulle ha mitt körkort så jag plugga ordentligt i boken å var självklart tvungen att göra testen på skolan, gick även på teorilektionerna!

-Teorin tror jag tog 6v å gå igenom, 1 månad fick jag vänta på teoriprovet , en månads väntan på halkan och en månads väntan på uppkörning. Hade kortet i handen efter 4 månader.

Nu tror jag du kan få göra teoriprov, halka och uppkörning under samma vecka!

• Victoria86
    Jacquelines skrev 2009-11-16 20:04:18 följande:
    Hej! Jag bara undrar över några saker angående körkort. Jag ska försöka ta det nu, har inte övingskört sedan jag var 16-17 men det är dags att ta tag i det nu! Ska gå hos en körskola.

Dalens trafikskola i Blåsut. Så himla duktiga.

Jag gick en intensivkurs, men det gick inte så bra och då hade jag väl tagit
    ca 10 lektioner. Men det där är ju väldigt individuellt

3. Vilket är bästa sättet att ta sig igenom teorin? 4. Hur lång tid tog det för dig att klara bägge delarna? Teorin var inte så svår, jag plöjde körkortsboken och gjorde tester (laddade ner) men annars kan man göra på bilskolan.

MVH / Jacqueline
Svar på tråden Hur klarade du körkortet?