• Anonym

Gravid hoppa av gymnasiet? smart?

funderar starkt på att hoppa av gymnasiet är 20 år och har läst i 5 år för ja har bytt linje. I alla fall går i 3an väntar barn i april/maj. Visst ni tänker man orkar gå klart. Jaa men nu är det så att ja inte kommer få slutbetyg utan endast betygsdokument då kan man väll lika gärna hoppa av eller? För varför är det bättre att ta studenten när det är kört med slutbetyg?

• Svar på tråden Gravid hoppa av gymnasiet? smart?
  • gryning2

Det verkar dumt att hoppa av! Min sambo är tvungen att låna en massa från CSN nu för att gå på komvux p.g.a. att han inte har slutbetyg. Det är jättedyrt om du ska plugga igen nästan ett helt år senare (vilket du blir så illa tvungen att göra om du vill ha jobb o.s.v.) Gå klart så mycket du orkar, du tjänar på det sen. Tänk på ditt barn.

• tjej87
    Willhellmina skrev 2009-11-16 20:44:04 följande:
    Hoppa av gymnasiet är väl aldrig smart? Gör klart det du kan och ta igen resten på komvux när bäbben blivit lite större....
    Jag håller med. Gör så mycket du bara kan nu tills ungen tittar ut och sen när han/hon är stor nog att börja på dagis/pappan är hemma så kan du ta resten på komvux :)
  • Anonym
    gryning2 skrev 2009-11-16 20:44:55 följande:
    Det verkar dumt att hoppa av! Min sambo är tvungen att låna en massa från CSN nu för att gå på komvux p.g.a. att han inte har slutbetyg. Det är jättedyrt om du ska plugga igen nästan ett helt år senare (vilket du blir så illa tvungen att göra om du vill ha jobb o.s.v.) Gå klart så mycket du orkar, du tjänar på det sen. Tänk på ditt barn.
    ja men ja kommer inte få slutbetyg hur hårt ja än skulle plugga nu
  • agua

Sista månaden i gymnasiet är det inte så mycket att göra. Prata med lärarna så du kan få börja med uppgifterna redan nu. så hinner allt bli klart innan bebben kommer.

Gick själv i skolan tills jag var i v 39 trots foglossning men de gick jätte bra. Tog allt i min egen takt!

• gryning2
    Anonym skrev 2009-11-16 20:46:30 följande:
    ja men ja kommer inte få slutbetyg hur hårt ja än skulle plugga nu
    Ja, men det du gör nu får du igen senare ändå. Du får lättare att göra kurserna på komvux med de förkunskaperna du har då. Jag tycker aldrig det är någon lösning att hoppa av. Det är bara att skjuta problemet framför sig. Det var bra det som agua skrev - kanske kan du försöka plugga stenhårt så du faktiskt blir klar före istället?
  • Anonym
    pussgurkan86 skrev 2009-11-16 20:48:47 följande:
    varför kommer du inte att få något slutbetyg?
    för att jag fick IG i svenska A i ettan det får man inte plugga upp nu =(
  • Anonym (hm)
    Anonym skrev 2009-11-16 20:50:24 följande:
    SÅ istället för att få betyg i alla de andra ämnena så väljer du att strunta i alla för att du inte klarat Svenska A? Det låter inte särskilt smart nej. Plugga som en galning och få betyg i alla ämnen du kan och så kan du läsa in bara svenskan sen på KomVux istället för att du ska stå där och behöva läsa in en massa annat.

Svenska kan du ju t o m passa på att läsa in på distans medan du är hemma med bebisen så är du färdig med ditt slutbetyg när barnet kan börja på dagis och du kan läsa vidare direkt om du vill det eller åtminstone se mer attraktiv ut på arbetsmarknaden då du i alla fall har gymnasiekompetens.
  • Polly S

ta studieuppehåll och läs klart sen!

(har man reducerat slutbetyg kan man inte läsa upp det på komvux från och med 2010)

IG har du rätt att läsa upp under hela din skolgång, så jo, det får du läsa upp nu.

• devaintejag

Jag skulle inte råda dej att hoppa av. Vet att de säkert känns jätte tungt, men ibland får man lov att bita ihop.
    De är nog större chans att du ångrar att du hoppar av än att du läser klart.

Hoppar du av nu så har du ju ännu fler betyg att läsa upp sen..

Dessutom är de som Fiona M säger, upp till ett år efter att man slutat skolan har man rätt till att fixa till betygen. Lärarna är skyldiga att ge dej så många chanser så att du klarar av de.
    Oftast krävs de bara att man gör ett lite större prov sen är man klar.
    Jag fick själv göra de när jag gick på gymnasiet.

Lycka till vad du än bestämmer dej för :)

• neelliee

Hoppa av och göra vad då? Gå hemma och tycka synd om dig tills maj?

Är du gravid, bara 20 och saknar gymnasiebetyg är chanserna att få jobb små. Och någonting vettigt måste du ju göra det närmaste halvåret. Även om du bara får samlat betygsdokument är det ju alltid bra att ha klarat av så många kurser som möjligt. Jag skulle definitivt satsat på skolan om jag var du och försökt bli klar med så många kurser som möjligt. Då slipper du ju läsa in dem sen.

Jag skulle nog rekommendera dig att gå klart skolan helt. Att plugga är inte ansträngade för kroppen (om man jämför med t.ex. lagerjobb eller snickeri) och du borde kunna plugga fram till förlossningen i princip. Har du schyssta lärare kanske du kan få läsa in kurserna i förtid eller tenta av det sista ett par veckor in på sommarlovet när bebisen är någon månad gammal. Du kan ju t.ex. läsa på jullovet och "tjäna in" ett par veckor jämfört med dina lovlediga kompisar. De sista veckorna i 3:an är det sällan speciellt mycket som ska göras och med lite disciplin klarar man av det trots bebis. När de andra springer på studentfester är du höggravid och kan lägga fredagskvällarna på plugg istället för på fester. Inte kul kanske, men väljer man att behålla ett barn i din situation måste man ju vara medveten om att man inte alltid kan få det "roligaste" alternativet.

Tror det känns skönt om man vet att man har så lite studier som möjligt kvar när bebisen föds, ett stressmoment mindre liksom.

• Polly S

slutbetyg får du med 2500p, IG är betyg och räknas också.

(för allmän behörighet däremot ska man väl ha 2250 (90%) med minst G, och av dessa ska engelska/svenska/matte ingå.)

du, jag tycker faktiskt du ska gå till skolans SYV och prata om din situation.

• Anonym

Du har visst rätt att läsa upp Svenska A nu! Se till att prata med syo, mentor och din svenska lärare så kan ni lägga upp vad du behöver för att få ett godkänt.

• Anonym

Är 18 år och väntar mitt och sambons första barn, oplanerat, men välkommet. Har ett år kvar på gymnasiet och lillen kommer i maj nästa år. Har själv inte hoppat av, utan tagit studieuppehåll, dels pga bebben, dels pga att jag haft så stora blödningar och mått dåligt psykiskt. Jag gjorde det för att jag behöver en paus och få hjälp med min deppighet, innan lillen kommer. Man vill ju må bra och inte gräva ner sig. Enda som sa emot, var att jag inte får något studiebidrag och står helt utan pengar. Sambon och jag bestämde att det inte gör någonting, för vi lever ju på hans lön i alla fall och har gjort i några år.

Men om du har gått 5 år på gymnasiet!!! Så kanske det är skönt att få det kapitlet avslutat. Alla är ju i olika situationer när vi blir gravida och min lösning kändes bäst för mig. Och jag planerar att gå ut gymnasiet sen när lillen är född osv. Skillnad på studieuppehåll och att hoppa av. Hoppas allt löser sig!

• Anonym

du vet väl att du ändå får slutbetyg även om du skulle ha ett par ig?
    var lite smart och gå klart gymnasiet nu, du har trotsallt gått 5 hela år och har inte långt kvar.. du slänger bara bort all den tiden om du hoppar av nu.

• lottan81

Hoppa inte av gymnasiet!!!
    Det du kan göra är att ta ett studieuppehåll.. vilken gör att du har rätt att återgå till din utbildning men kan även välja att göra samma utbildning men med vuxna.

Visst det är tufft att plugga & ha ett litet barn samtidigt men det går, & pluggar du så länge du bara kan innan du tar studieuppehåll behöver du bara ta igen de ämnen du ej har hunnit göra klart.. vilket kan leda till att du kanske bara går plugget några enstaka timmar/dag.

Jag va 18år när jag fick min dotter, gick i 3:an på gymnasiet, tog studieuppehåll & började plugga igen när hon va 4månader.
    jag gick max 3timmar/dag & i en vuxenklass. Läste bara de ämnen jag inte hunnit läst klart. Min dåvarande va hemma med våran dotter under tiden jag pluggade, vi separerade när hon va 7månader & då fick jag hjälp av socialen att få en dagisplats åt henne de få timmar jag pluggade... detta pga att jag inte ville leva på dom resten av mitt liv & dom såg fördelar med att jag hade den inställningen o hjälpe till.
    Sen dess har jag inte levt på dom heller.

Jag anser att man aldrig ska hoppa av helt från gymnasiet, utan de är alltid bättre att ta studieuppehåll.
    Man kan dock inte ha ett uppehåll på hur lång tid som helst men jag tror att det är 1år... eller de va så när jag va 18år i alla fall.. idag e jag 28... så de kan ju ha hunnit ändra sig flera ggr om.

• gryning2
    Polly S skrev 2009-11-16 21:11:02 följande:
    ta studieuppehåll och läs klart sen!(har man reducerat slutbetyg kan man inte läsa upp det på komvux från och med 2010)IG har du rätt att läsa upp under hela din skolgång, så jo, det får du läsa upp nu.
    Nyfiken - kommer det att bli så efter 2010, att man inte har någon som helst chans att läsa upp sina betyg i efterhand?? Så om man slarvat på gymnasiet kan man aldrig bli behörig till högskola i efterhand heller?
  • Polly S

här kan man läsa mera:
    www.studera.nu/studera/1439.html

vad jag förstått kommer man alltså att kunna läsa upp IG på komvux fortsättningsvis, men har man reducerat kurser är den vägen stängd, och då är det folkhögskola (har jag för mig vår SYV sa) som gäller.

gryning2 skrev 2009-11-17 11:34:42 följande:
    Polly S skrev 2009-11-16 21:11:02 följande: Nyfiken - kommer det att bli så efter 2010, att man inte har någon som helst chans att läsa upp sina betyg i efterhand?? Så om man slarvat på gymnasiet kan man aldrig bli behörig till högskola i efterhand heller?
Svar på tråden Gravid hoppa av gymnasiet? smart?