• tinna123

inslagen ´framtand i käken!

Hej
    Min dotter som är 15 månader trillade så olyckgligt igår att den ena framtanden trycktes upp i käken. Vi trodde först att hon hade svalt tanden, men det visades på rötgen idag att den är kvar under tandköttet.
    Är det ngn som har varit med om samma sak, hur har det gått sedan?

• Svar på tråden inslagen ´framtand i käken!
  • Ria

Min karl ramla i en stentrapp när han var liten, typ 1 år. Tänderna trycktes upp i käken så han fick operera bort dom. Han var utan framtänder tills han var ca 6 år. I dag har han jätte fina egna framtänder.

• tinna123

tack för ditt svar, skönt att det gick så bra för honom. Vi skullle avvakta och se om mjölktanden kommer ner av sig själv inom ngn vecka.

• Ria

Mitt barns kusin gjorde oxå illa en av sina framtänder, det var ca 1 år sen. Han är 6 år snart. Den har grånat, men fick sitta kvar. Den har förmåga att hasa ner ibland, men då är det bara å trycka upp den.

• tinna123

barnen slår sig i tänderna med det är ändå hemsk, spec när det blir så här illa, flickan skrek säkert i 1 timme innan hon blev lugn och somnade av utmattning, jag gav henne också panodil. det blödde jättemkt! Tycker sååå synd om henne.

• Ria

Ja usch.. Förstår dig. Hemskt när ens barn gör illa sig! Skulle vara jätte orolig jag oxå.. Men hur mår hon idag?

• Hannol

Min dotter ramlade och slog ena framtanden snett uppåt i augusti i år. Efter röntgen såg de att de permanenta tandanlagen inte var skadade, och att tanden kunde sitta kvar. Men den fortsatte göra ont, det blev svullet och blödde och tandborstningen blev ju jättejobbig. Så efter några veckor fick hon dra ut tanden, vilket gick jättefort och lätt. Och nu har hon alltså bus-glugg!

Hoppas att din lilla tjej är piggare idag.

Ett bra tips som jag fick när det hände var att anmäla skadan till försäkringsbolaget. Om det trots allt skulle bli någon skada på hennes permanenta tänder längre fram är det viktigt att det dokumenterats rätt från början. Så ring ditt försäkringsbolag om du inte redan gjort det!

• tinna123

Hon mår bättre idag, hon verkar inte så tagen av det, hon äter som vanligt och är pigg och glad. Vi borstar inte i ök var hon har fått slag utan jag baddar med lite klorhexidin, det fick vi som råd av tdl. Det blöder inte längre men det är lite svullet och rött, men hon verkar inte ha ont, vilket jag tycker är lite konstigt men samtidigt skönt.
    Hej Hannol
    hur gammal var din dotter när det hände fick de söva henne föra att ta bort tanden? Vi ha anmällt skadan till försäkringen, men hoppas att den permanenta tanden klarat sig.

• Hannol

Min dotter var 2,5 år när det hände, och hon behövde inte sövas. Däremot fick hon ett lugnande medel innan, och sedan lokalbedövning.

Hoppas att ni slipper dra ut tanden, men om det skulle bli så kan jag ändå säga att det inte alls var så jobbigt som jag hade trott. Det lugnande medlet hon fick gjorde också att hon inte mindes något efteråt, så hon var pigg och glad igen nästan med detsamma. Och hon är ju ännu så liten att hon inte besväras alls av att ha glugg, som tur är.

• SandraLu84

Hej
    Min dotter slog in 2 tänder i dag och tandläkaren sa att dom kan komma ner igen men att det kan ta 6 månader till 1 år. Så nu undrar jag hur har det gått för er? Har tanden kommit ner något? 

• tinna123

Hej
    Nu är det nästan 6 mån sedan hon slog in sin framtand och nu har tanden kommit när och är nästan i samma höjd som den andra framtanden. Den har inte ändrat färgen eller blivit inflamerad. De första 2 -3 veckorna baddade jag såret och tänderna med Hexident för att det gick inte att borsta i fronten. Vi tog en ny röntgen bild för ngn vecka sedan och det såg bra ut. Men troligen har den permanenta tanden fått sig en skada, det få vi se när den dagen kommer.
    hur gammallt är ditt barn? hur går det?

• SandraLu84

Tack för svaret nu känner jag mig lite lugnare.

Kendra är 1 år och 4 månader. Ja du det har ny hänt så än vet vi inget, ska tillbaka till tandläkaren sista Maj och kolla hur det ser ut så jag hoppas det inte ska bli inflamerat.
    Men jag tror att jag tagit det hårdast, Kendra är glad och busig som vanligt och det är ju det viktigaste.  {#lang_emotions_laughing}

• Saltlakrits

Japp, jag gjorde samma sak när jag var 4 år..

Två av tänder slogs ut och den tredje (den bredvid de två främsta framtänderna) trycktes upp i käken.

Det enda som hände var att jag nu har en större vit fläck på tanden och att den tog lång tid på sig att komma fram. (och den permanenta bakom).
    Kom fram när jag var i 9-årsåldern..

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • tinna123
    Saltlakrits skrev 2010-05-15 07:55:07 följande:
    Japp, jag gjorde samma sak när jag var 4 år..Två av tänder slogs ut och den tredje (den bredvid de två främsta framtänderna) trycktes upp i käken.Det enda som hände var att jag nu har en större vit fläck på tanden och att den tog lång tid på sig att komma fram. (och den permanenta bakom).Kom fram när jag var i 9-årsåldern..
    Tack för ditt svar. Fick den inslagna tanden sitta kvar eller tog de bort den? Fick du ngt från försäkringen, ska man göra ngt åt den vita fläcken?
  • Saltlakrits

Jag kan inte svara säkert, men jag är nästan säker på att den fick sitta kvar..

Har inte fått något från försäkringen för fläcken, men jag har inte heller försökt faktiskt.
    Den stör mig inte så mycket..
    Jag kommer dock ihåg att det gjorde ganska ont när tanden väl kom ner (när den nya skulle komma fram).
    Minns det nog för vi var på semester då och fick åka till tandläkaren där.....

En kvinna störs av vad en man glömmer, en man av vad en kvinna kommer ihåg
  • tinna123
    SandraLu84 skrev 2010-05-12 22:55:10 följande:
    Tack för svaret nu känner jag mig lite lugnare.

Kendra är 1 år och 4 månader. Ja du det har ny hänt så än vet vi inget, ska tillbaka till tandläkaren sista Maj och kolla hur det ser ut så jag hoppas det inte ska bli inflamerat.
    Men jag tror att jag tagit det hårdast, Kendra är glad och busig som vanligt och det är ju det viktigaste.  {#lang_emotions_laughing}
    HEJ undrar lite hur har det gått på kontroll hos tdl, ska tanden få sitta kvar, ser det bra ut?
Svar på tråden inslagen ´framtand i käken!