• LindaBell

Dagisväska?

Har sett att kompisars barn har dagisväskor till och från dagis med ombyten etc så jag funderar på att köpa någon söt väska i 1-årspresent eller julklapp, dottern skall skolas in i april. Men hur stor väska behöver man ha? Vad mer än ett ombyte ska rymmas?

• Svar på tråden Dagisväska?
  • udda3

ombyte ska ju i regel finnas på dagis och inte tas med varje dag,
    men kanske en väska att låta barnet lägga ner ett gosedjur, den första tiden under inskolning å så.

behöver inte alls vara en stor väska..

• anyXX

ingen på min dotters fsk har väska vad jag sett. gosedjur och ombyte har vi alltid liggande så jag vet faktiskt inte vad man skulle ha med i en väska...

• Sassan81

Det är mer praktiskt att lägga ombyten i en korg/låda som oftast finns på förskolan. Vissa av våra föräldrar väljer att ha ombytena i en väska, men det är väldigt mycket meckigare för oss som jobbar och snabbt vill hitta kläderna. Då vill man inte behöva rota i en väska. Dessutom, fler än ett ombyte kan mycket väl behövas på en dag.

• Havsluft

Vi har en tygpåse just nu, men kommer nog skaffa en liten väska. Ombytena som vi har liggande på dagis i en låda används så ofta att vi var och varannan dag måste ta med kläder därifrån och sedan rena kläder dit igen nästa dag! Och ibland behövs det fler nappar och så har dottern alltid med ett gosedjur. Om vi alltid använder samma väska och får som rutin att ta med den varje dag, kan vi lägga i ombyten etc på kvällen och glömmer då inte bort det. Jag har sett att några av de andra barnen också har väskor/ryggsäckar, men långt ifrån alla.

• Analoga
    LindaBell skrev 2009-11-16 21:06:24 följande:
    Har sett att kompisars barn har dagisväskor till och från dagis med ombyten etc så jag funderar på att köpa någon söt väska i 1-årspresent eller julklapp, dottern skall skolas in i april. Men hur stor väska behöver man ha? Vad mer än ett ombyte ska rymmas?
    Vi har en liten ryggsäck. Det räcker.
  • Analoga
    udda3 skrev 2009-11-16 21:08:40 följande:
    ombyte ska ju i regel finnas på dagis och inte tas med varje dag, men kanske en väska att låta barnet lägga ner ett gosedjur, den första tiden under inskolning å så.behöver inte alls vara en stor väska..
    Men TS menar nog inte att det ska släpas med varje dag. Men det är ju alltid något man behöver ha med sig till och från dagis varje dag. Kläder som behöver tas hem för att tvättas, och nya kläder man behöver ta till dagis för att fylla på sitt barns korg. Så tror jag hon menar.
  • sarsparis

Vi har ingen väska, har inget behov av det heller, kläder finns ju där, smutstvätt får man hem i en plastpåse.

Men om du vill ha en väska säger jag Fjällräven minikånken, den har vi som skötväska nu.

• udda3

min dotter har en väska på dagis, en från stadium, en liten. som vi har som överlämnings väska på fredagar när hon växlar mellan mig och pappa,
    då kan hon packa de hon vill ha på pappa veckan.

• peikko

Jag säger som andra redan sagt, tror inte ni kommer behöva ha en väska varje dag fram och tillbaka.
    Smidigare att ha ombyten liggandes på dagis.

Men om ni vill ha väska till dottern, kanske till utflykter med egen matsäck osv, så skulle jag hellre rekommendera en ryggsäck som du kan sätta ihop "axelbanden" på framme över bröstkorgen, så den sitter bättre.
    Jag tycker också att Kånkens "minikånken" är underbart söta och finns i fina färger, men dom sitter inte uppe så bra på små barn.
    Testade på dottern och det såg inte bekvämt ut, sett dagiskompisar som har på utflykterna, personalen säger att dom inte är bra för dom bara kanar ner över axlarna...

Vi har en ryggsäck från Haglöfs, deras xs, sitter kanon!

• resemamman

De allra minsta ska egentligen inte bära något, för deras rygg. Som flera redan sagt så är det bäst att ha ombyte i en korg el liknande som finns på dagis. Senare, när de går på utflykt, är det perfekt med en liten minirygga. Kånken sitter dock inte så bra (även om de är fina!). Inte heller Haglöfs XS är särskilt bra för de allra minsta (funkar från 4-5år tycker jag).

Kolla denna tex: www.addnature.com/product.asp&pf_id=VAUDEAYLA6

Viktigast är bröstrem så att ryggsäcken sitter bra när barnet rör sig.

Svar på tråden Dagisväska?