• Diddel

färg på köksluckor??????????

Vi ska måla om i vårt hus från början av 1900 talet, ett litet gulligt romantiskt hus. Jag har beslutsångest vad jag ska ha för färg på luckorna i köket. Våra köksmöbler är antika, slagbord och kökssoffa. Vad passar??????

• Svar på tråden färg på köksluckor??????????
  • Flippen

Är det bara måla om ni ska göra, eller även byta övrig köksinredning som bänkskiva, kakel, golv etc? I så fall beror det på vad ni har för färg på dessa grejer.

Vad är det för stil på köksluckorna som ska målas om?

Vad är det för färg på köksmöblerna? Vita eller trärena eller vad?

• Ari Gold

Undrar också vad det är för modell på luckorna som ska målas?

Vitt är en klassiker men även ljusgult och ljusgrönt är traditionella lantköksfärger.

Ett tips är att du går till en färghandel som specialicerar sig på byggnadsvård och tittar på deras färgkartor, då får du exempel på nyanser som passar i ett gammalt hus.

Förr hade man inte möjlighet att blanda exakt vilken nyans som helst utan man utgick från en rad traditionella färgpigment. De kan vara bra riktmärken för att välja färg som passar in.

• Diddel
    Flippen skrev 2009-11-17 12:13:29 följande:
    Är det bara måla om ni ska göra, eller även byta övrig köksinredning som bänkskiva, kakel, golv etc? I så fall beror det på vad ni har för färg på dessa grejer.Vad är det för stil på köksluckorna som ska målas om?Vad är det för färg på köksmöblerna? Vita eller trärena eller vad?
    Jag har lagt en bild på luckorna i mitt galleri. Vi ska behålla skåpen och kaklet, men byta bänkskivor och måla luckorna. Bänkskivorna blir i bok. Möblerna vi köpt till köket är trärena.
  • Diddel

Ari Gold skrev 2009-11-17 20:23:22 följande:

Undrar också vad det är för modell på luckorna som ska målas?Vitt är en klassiker men även ljusgult och ljusgrönt är traditionella lantköksfärger.Ett tips är att du går till en färghandel som specialicerar sig på byggnadsvård och tittar på deras färgkartor, då får du exempel på nyanser som passar i ett gammalt hus.Förr hade man inte möjlighet att blanda exakt vilken nyans som helst utan man utgick från en rad traditionella färgpigment. De kan vara bra riktmärken för att välja färg som passar in.
    Jag har också tänkt att vitt är så rent och fräscht, men gillar varma ljusa färger som gult och grönt. Åh, det är så svårt.
  • Ari Gold

Huset är verkligen jättefint!

Luckorna tror jag passar bra att måla om, och gärna byta handtag.

Vaniljgult (vitt som går mot gult) är fint i lantkök, om man inte vill ha vitt. Vi har cremevita luckor och har brutit av med en panel i grönjordston.

Om du klickar på länken i min sidfot så kommer du till ett bildgalleri med foton på vår köksrenovering (också i ett gammalt hus).

• Ari Gold

(klickade iväg av misstag) Kan tillägga att jag tycker att ni bäör behålla den delen av bänken som är rostfri, om den är i bra skick.

Kvalitetsmässigt blir det ett nedköp att byta till laminat eller träskiva med nedsänkt ho.

• Diddel

Ari Gold skrev 2009-11-18 08:50:33 följande:

(klickade iväg av misstag) Kan tillägga att jag tycker att ni bäör behålla den delen av bänken som är rostfri, om den är i bra skick. Kvalitetsmässigt blir det ett nedköp att byta till laminat eller träskiva med nedsänkt ho.
    Tack för tipsen. Den rostfria delen ska vi behålla och handtagen på luckorna ska vi byta. I det huset där vi bor nu (-68) valde vi jättesnygga luckor som var naturvita. När de kom på plats tyckte jag dock att det skar sig mot våra kritvita vitvaror. Vet inte om det är jag som är känslig, men till "nya" huset blir det inte naturvitt i allafall, även om jag verkligen tycker att det är riktigt fint. Det lutar nog åt ngt varmgult.

Oh vad underbart kök ni bygger. Jättemysigt. Jag tycker att de där handtagen på lådorna är så fina. I vårt kök har vi bara en vanlig radda med lådor så vi tycker inte att de passar hos oss. Det blir nog ngt sånt här, både på skåp och lådor.

www.partsofsweden.se/website1/ikea/tillbehor/Visning-1.221.1.php

Vi är också på loppisar och antikhandlar. Det är så skoj att köpa gamla möbler igen. I vårt 60 tals hus där vi bor nu har vi haft inrett en 60 tals stil. Nu blir det sekelskiftesstil blandat med lite annat.
  • Ari Gold

Du har tyvärr helt rätt i att det skär sig mot vitvarorna. Vi ska lacka om kyl- och frysdörren till den ljusa grönjordsnyansen istället.

En "helvit" lucka hade däremot skurit sig mot taket, panelen, dörrfoder och alla andra målade detaljer. Sådant är ju sällan kritvitt i ett gammalt hus.

Tror de hantagen du visar gör sig bra på era luckor. Ang. färgen så rekommenderar jag fortfarande byggnadsvårdsbutikernas färgkartor som riktmärke för att hitta en bra gul nyans.

Jag hade också med "retro"-prylar i tidigare modernare lägenheter, men i det här huset känns detmer rätt med det lantliga och romantiska.

• Diddel

Ari Gold skrev 2009-11-18 09:58:35 följande:

Du har tyvärr helt rätt i att det skär sig mot vitvarorna. Vi ska lacka om kyl- och frysdörren till den ljusa grönjordsnyansen istället.En "helvit" lucka hade däremot skurit sig mot taket, panelen, dörrfoder och alla andra målade detaljer. Sådant är ju sällan kritvitt i ett gammalt hus.Tror de hantagen du visar gör sig bra på era luckor. Ang. färgen så rekommenderar jag fortfarande byggnadsvårdsbutikernas färgkartor som riktmärke för att hitta en bra gul nyans.Jag hade också med "retro"-prylar i tidigare modernare lägenheter, men i det här huset känns detmer rätt med det lantliga och romantiska.
    wow, ja visste inte att man kan lacka vitvaror. ja jag sitter härhemma med olika färgkartor. Vilken djungel av underbara färger. Är helt borta. Jag tror ändå det lutar åt ngt varmgult eller kanske ljusblågrå. Ska ta med kartorna till huset ihelgen och känna av.

Ert hus är också otroligt mysigt, var ligger det? Det är så otroligt mycket personlighet och charm i gamla hus, som inte går att få i nybyggda. Det är som om de lever.

Ha det gott
Svar på tråden färg på köksluckor??????????