• Anonym (undrande)

Sex trots urinvägsinfektion?

Hej. Har fått veta att jag har en urinvägsinfektion som vandrat upp till njuren, alltså har den blivit en njurbäckeninflammation. Går på en antibiotikakur nu i 10 dagar. har inte speciellt ont när jag kissar, men har haft desto ondare i njuren (vilket ledde till att jag sökte häjlp och då fick veta att jag hade detta, annars hade jag nog inte märkt det!).

Min fråga är nu är det någon som vet om man kan ha sex trots denna inflammation (skyddat såklart då jag vet att det kan smitta) eller bör man vänta tills man är frisk? Vilket jag också undrar, kan man vara helt 100% säker på att man är frisk efter kuren om man sköter den? Jag tänkte aldrig på att fråga läkaren dessa två saker och hittar inget bra svar på internet..

Tack på förhand!

• Svar på tråden Sex trots urinvägsinfektion?
  • Anonym (hej)

Tror du ska vänta tills du har ätit klart kuren.

• Anonym

Klart du kan om du känner för det. Se bara till att kissa efter, det är en vanlig orsak att man får uvi att man struntar i att kissa efter sex.

• Anonym

Du bör nog vänta tills du ätit kuren klart. Åtminstone efter du ätit 7 dagar.

• Anonym (undrande)

Okej två olika svar :p

Jo men jag är helt säker på att sex inte är anledningen till denna inflammation om jag nu inte gått och haft den i flera veckor utan att veta det. Min pojkvän jobbar nämligen borta några veckor och sen är han hemma några. Trist att inte "få" när han väl är hemma :/
    Och som sagt, kissa är inga problem, brukar oftast göra det efter sex hur som helst.

• Anonym (Gör det inte!)

Lite erfarenhet från en som har haft måååånga UVI
    Vänta med penetrationssex tills du är bekräftat frisk. Kissa på en sticka efter kuren är över (stickor kan köpas på apoteket) så du ser att du är frisk.
    Om det går upp i njurarna känns det inte så mycket i urinröret men det är kvar där.
    I värsta fall går infektionen ut i blodet och du får Sepsis (total blodförgiftning). Inte roligt... jag låg på sjukhus i 3 veckor med intravenös anibiotika och morfin.

Mina bakterier var dessutom resistenta så den antibiotikan jag fick först hjälpte inte. Vilket jag märkte ca 4 dagar efter avslutad kur när jag plötsligt fick 40 graders feber och frossa. Jag har fått detta då jag ignorerade att avhålla mig från sex vid en UVI som gått upp i njurarna. Dessutom bör din partner kolla sig. Han kan ha smittat dig.

UVI kan verkligen bli en mycket allvarlig sjukdom som man t.o.m kan dö av. Tro mig själv var jag enormt sjuk och svävade mellan liv och död.
    Ignorera inte vad läkaren säger. Har det gått så långt att infektionen går upp i njurarna handlar det INTE om att man bara ska drick mycket och kissa efter sex!

• Anonym (Gör det inte!)

Kan tillägga att detta hände när vi kom tillbaka från vår smekmånad.
    Under smekmånaden kände jag (så klart) att det var botten att inte få ha massor av sex på sin smekmånad! Dessutom hade jag ju fått medicin och det gjorde inte ont längre...

• Anonym

Anonym (Gör det inte!) skrev 2009-11-16 22:18:42 följande:

Lite erfarenhet från en som har haft måååånga UVI Vänta med penetrationssex tills du är bekräftat frisk. Kissa på en sticka efter kuren är över (stickor kan köpas på apoteket) så du ser att du är frisk. Om det går upp i njurarna känns det inte så mycket i urinröret men det är kvar där. I värsta fall går infektionen ut i blodet och du får Sepsis (total blodförgiftning). Inte roligt... jag låg på sjukhus i 3 veckor med intravenös anibiotika och morfin. Mina bakterier var dessutom resistenta så den antibiotikan jag fick först hjälpte inte. Vilket jag märkte ca 4 dagar efter avslutad kur när jag plötsligt fick 40 graders feber och frossa. Jag har fått detta då jag ignorerade att avhålla mig från sex vid en UVI som gått upp i njurarna. Dessutom bör din partner kolla sig. Han kan ha smittat dig. UVI kan verkligen bli en mycket allvarlig sjukdom som man t.o.m kan dö av. Tro mig själv var jag enormt sjuk och svävade mellan liv och död. Ignorera inte vad läkaren säger. Har det gått så långt att infektionen går upp i njurarna handlar det INTE om att man bara ska drick mycket och kissa efter sex!
    Det handlar om det, jag har själv haft det flera gånger. Problemet är bara att bakterierna når njuren. Klart man kan ha sex men man ska kissa sedan.
  • Anonym (har ofta uvi)

Tycker helt klart du kan ha sex!! När jag har haft Uvi (haft många gånger) och ätit medicin mot det så passar jag ofta på att ha sex så ofta som möjligt eftersom jag inte kan få uvi eftersom jag redan har det och behandlar det liksom ;). Det har aldrig någonsin blivit värre av att jag har haft sex.

Sexet i sig gör ju inte din uvi värre utan blir det värre har det ju med medicinen eller andra komplikationer att göra.

• Anonym (undrande)

Anonym (Gör det inte!) skrev 2009-11-16 22:18:42 följande:

Lite erfarenhet från en som har haft måååånga UVIVänta med penetrationssex tills du är bekräftat frisk. Kissa på en sticka efter kuren är över (stickor kan köpas på apoteket) så du ser att du är frisk.Om det går upp i njurarna känns det inte så mycket i urinröret men det är kvar där.I värsta fall går infektionen ut i blodet och du får Sepsis (total blodförgiftning). Inte roligt... jag låg på sjukhus i 3 veckor med intravenös anibiotika och morfin.Mina bakterier var dessutom resistenta så den antibiotikan jag fick först hjälpte inte. Vilket jag märkte ca 4 dagar efter avslutad kur när jag plötsligt fick 40 graders feber och frossa. Jag har fått detta då jag ignorerade att avhålla mig från sex vid en UVI som gått upp i njurarna. Dessutom bör din partner kolla sig. Han kan ha smittat dig.UVI kan verkligen bli en mycket allvarlig sjukdom som man t.o.m kan dö av. Tro mig själv var jag enormt sjuk och svävade mellan liv och död.Ignorera inte vad läkaren säger. Har det gått så långt att infektionen går upp i njurarna handlar det INTE om att man bara ska drick mycket och kissa efter sex!
    Okej bra råd! Är första gången jag har nåt sånt här så jag vet som inget, sen sa läkaren inte så mycket heller hans exakta ord var "du har nog urinvägsinfektion som vandrat upp i njurarna". Läste sen på sjukvårdsupplysningens hemsida om det och kom fram till att jag hade fått njurbäckeninflammationen. Såg alla saker man skulle hålla koll på också, så jag försöker känna efter hur jag mår. ska absolut köpa sånna där teststickor! Även när det gällde antibiotikan var läkaren svävande i sina diagnoser och sa att det kanske inte ens var rätt för mig så dom gjorde en odling på pissprovet.. dom har dock inte hört av sig om att jag fått fel..
    Okej får säga åt min kille att kolla sig..
  • Anonym (Gör det inte!)

Jag är ingen läkare men ville dela med mig med tanke på att jag själv var nonchalant och tänkte att det inte var någon fara.
    Ja, det kan ju vara så ibland att det inte är någon fara. Min kur innan detta hände var att dricka typ 3-4 liter vatten dagen efter sex och "kissa ut" bakterierna. Funkade flera gånger tills det inte fungerade en gång och jag blev jääätte sjuk.
    När jag och min man tänker tillbaka skulle vi helt klart säga att det inte var värt all oro och ångest under min sjukdom (jag höll verkligen på att dö). Vi har ju hela livet på oss att älska så det var ju inte direkt så att sexet skulle springa iväg. Dessutom finns det massor av annat man kan göra som är härligt och sexigt... Kan t.o.m vara en turn on att man inte får ha sex på någon vecka.

• Anonym (undrande)

Anonym (har ofta uvi) skrev 2009-11-16 22:33:11 följande:

Tycker helt klart du kan ha sex!! När jag har haft Uvi (haft många gånger) och ätit medicin mot det så passar jag ofta på att ha sex så ofta som möjligt eftersom jag inte kan få uvi eftersom jag redan har det och behandlar det liksom ;). Det har aldrig någonsin blivit värre av att jag har haft sex.Sexet i sig gör ju inte din uvi värre utan blir det värre har det ju med medicinen eller andra komplikationer att göra.
    okej men du är inte orolig för att smitta din partner eller att det ska komma in skit iaf? för miog känns det konstigt att det ska räcka med att kissa efter sex. hur kan man isåfall från första början få en infektion?
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-11-16 22:42:26 följande:

Anonym (har ofta uvi) skrev 2009-11-16 22:33:11 följande: okej men du är inte orolig för att smitta din partner eller att det ska komma in skit iaf? för miog känns det konstigt att det ska räcka med att kissa efter sex. hur kan man isåfall från första början få en infektion?
    infektioner kan man få av andra anledningar än sex. Kissar man efter sex så skyddar man sig rätt bra mot uvi men självklart kan man få det ändå av olika anledningar.
  • Anonym (Gör det inte!)

Det behöver faktiskt inte vara så att kiss efter sex alltid skyddar. När du har sex gnuggar du in bakterier i urinröret. Om du kissar t.ex. för lite - eller har massor av bakterier i kisset (t.ex. för att dina njurar, där kisset blir till, är infekterade som det var hos mig) så sköljer inte kisset bort bakterier utan infektionen kan bli värre.

Om man har UVI kan det vara så att du kissar ofta och då kanske du inte har så mycket som kan spola bort när du kissar.

Det visade sig dessutom att jag hade "dåligt tryck" i mitt kiss. Något jag fick göra en behandling mot - nu är det mycket bättre. Själv hade jag inte vetat att jag hade dåligt tryck. Man har ju inget direkt att jämföra med. Bara de gånger man gått på toa med en tjejkompis och då är det ofta så fnittigt att man kissar urdåligt.

• Anonym (E)

Anonym (Gör det inte!): uvi smittar inte mellan två sexpartners. Det finns absolut ingen anledning till att hennes kille ska kolla upp sig då det inte är en sexuellt överförbar sjukdom.

"– Det är absolut ingen sexsjukdom, till exempel kan ju mannen inte få UVI genom sex. Men urinrör i både slida och penis innehåller bakterier som kan överföras vid samlag och ge kvinnor infektionen. För att minska risken bör kvinnan därför efter samlag alltid tömma blåsan helt så att eventuella bakterier sköljs ur, säger Carina Bjartling, gynekolog och forskare vid universitetssjukhuset MAS i Malmö."

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter--nar-man-smittar-sig-sjalv/

• Anonym (undrande)

Anonym (Gör det inte!) skrev 2009-11-16 22:39:11 följande:

Jag är ingen läkare men ville dela med mig med tanke på att jag själv var nonchalant och tänkte att det inte var någon fara.Ja, det kan ju vara så ibland att det inte är någon fara. Min kur innan detta hände var att dricka typ 3-4 liter vatten dagen efter sex och "kissa ut" bakterierna. Funkade flera gånger tills det inte fungerade en gång och jag blev jääätte sjuk.När jag och min man tänker tillbaka skulle vi helt klart säga att det inte var värt all oro och ångest under min sjukdom (jag höll verkligen på att dö). Vi har ju hela livet på oss att älska så det var ju inte direkt så att sexet skulle springa iväg. Dessutom finns det massor av annat man kan göra som är härligt och sexigt... Kan t.o.m vara en turn on att man inte får ha sex på någon vecka.
    nej sex är aldrig värt mer än hälsan, inte för min del iaf. jag kan vänta 10 dagar, även fast det är svårt. det är ju som sagt lite upphetsande att man "inte får". men jag klarar mig som sagt, ville bara kolla vad som gäller. killen kan ju få sitt iaf..
  • Anonym (har ofta uvi)

Anonym (undrande) skrev 2009-11-16 22:42:26 följande:

Anonym (har ofta uvi) skrev 2009-11-16 22:33:11 följande: okej men du är inte orolig för att smitta din partner eller att det ska komma in skit iaf? för miog känns det konstigt att det ska räcka med att kissa efter sex. hur kan man isåfall från första början få en infektion?
    uvi smittar inte! man får det för att bakterier från (oftast ens egen) analen kommer in i urinröret (e-coli bakterien som finns naturligt i vårt tarmsystem) och vissa får det lättare än andra beroende på hur nära urinröret är till slidan.

det man kan göra är att försöka hålla ph-balansen sur i blåsan, (om man har lätt för att få uvi) dvs undvika få i sig mycket socker, dricka osötade sura drycker t ex citronvatten/tranbärsjuice etc med mycket c-vitamin. Man kan även äta c-vit tabletter dock ej brus som hinner tas upp innan den når blåsan. Kissa efter sex och ha god hygien etc men det brukar inte hjälpa mig jag blir sjuk ändå.

Ibland kan man självbehandla dvs skölja ut bakterierna genom att dricka stora mängder vätska men detta kan vara vanskligt då infektionen kan vandra upp i njurarna. Att kissa på stickor fungerar inte alltid heller, på mig t ex måste dom alltid skicka urinen på odling för att upptäcka infektionen medan stickorna visar att jag är frisk.

Men att du skulle bli mer sjuk av att ha sex är absolut inte sant. Däremot kanske man inte är så sugen om man har jätteont förstås.
  • Anonym (E)
    Anonym (undrande) skrev 2009-11-16 23:09:40 följande:
    Anonym (Gör det inte!) skrev 2009-11-16 22:39:11 följande: nej sex är aldrig värt mer än hälsan, inte för min del iaf. jag kan vänta 10 dagar, även fast det är svårt. det är ju som sagt lite upphetsande att man "inte får". men jag klarar mig som sagt, ville bara kolla vad som gäller. killen kan ju få sitt iaf..
    Tror det är bättre du ringer sjukvårdsupplysningen och frågar istället för att fråga här på fl. Jag har haft uvi massor av gånger (en gång där det gick upp i njurarna) och jag har aldrig hört att man inte skulle få ha sex under tiden man blir behandlad.
    Har uvin gått upp i njurarna så har man gått med det ett bra tag, så visst kan sex vara orsaken ändå.
  • Anonym (Gör det inte!)

Jag hörde från mig Gynekolog att både UVI och vanliga svampinfektioner kan "bollas" fram och tillbaka mellan två partners där tjejen hela tiden tar antibiotika och pevaryl och sedan får tillbaka av killen. Han känner inget och behandlas inte men smittar tjejen. Gynekologen sa att om det upprepas flera gånger kan det vara en ide att kolla upp killen.
    (Detta, trots att varken UVI eller Svampinfektion är en sexuellt överförbar sjukdom i vanlig bemärkelse.)
    Hon menade nog det du skrev:
    "Men urinrör i både slida och penis innehåller bakterier som kan överföras vid samlag och ge kvinnor infektionen."

Svar på tråden Sex trots urinvägsinfektion?