Mummy skrev 2009-11-16 21:57:43 följande:
Jag vill försöka övertala maken att vi bör åka till Thailand med barnen. Om man är borta en månad, inte lever jättelyxigt men heller inte i råttbon, äter normalt och egentligen bara tar det lugnt utan allt för många utflykter, vilket budget kan man räkna med ungefär? Alltså, vad har ni gjort av med? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 22:13 Haha, glömde ju en del info Vi är två vuxna och två barn som då kommer vara 4½ och 6 år gamla
Boka reguljärflyg via Bangkok, därifrån tar ni er enklast via flyg.
Hotell bokar ni via
sawadee.com och i Thailand betalar man för hotellrummet oavsätt hur många som skall nyttja det, alltså inte per person utan per rum(detta medför att kostnaden blir väldigt låg). Ifall man äter "normalt" och kanske rent av gillar thaimat så skulle jag säga att ni äter lunch 2 vuxna med thaimat + 2 barn med svensk mat för ca: 150 sek. ( då har jag räknat riktigt högt!) Jag och killen älskar thaimat och åt lunch för ca 40 kr/2 pers på restaurang i Phuket, Krabi, Bangkok, Koh Samui och Phi Phi. Ifall ni inte tänkt göra många utflykter sjunker eran budget rejält, då det är just till detta som pengarna går. En helt "vanlig" dag för mig i Krabi brukar se ut så här:
08:00 Frukost: Ingår i hotellpriset.
10:00-12:00 Stranden: ev hyra av solstol 45 sek, brukar dock inte hyra solstol.
12:00-12:30 Stranden/äta: Beställer frukttallrik/sallad med läsk eller öl = 30 sek.
12:30-15:00 Stranden: Latar mig i solen och läser en bok.
15:00-16:00: Duschar, fixar håret, hänger kläder på tork, glor på TV.
16:00-17:00: Smuttar på en bananashake i skuggan och äter lunch/liten middag 30 sek.
17:00-19:00: Beroende på resemål och plats men brukar bli antingen att man sitter och spelar spel på terassen, läser en bok, dricker en öl, går egenom dagens foton.
19:00-21:00: Middag med förätt och efterätt och brukar bli BBQ med bakpotatis. Eventuellt en liten öl eller drink efteråt. 70 sek.
21:00- Kollar lite på serier som vi brukar ha med oss på laptopen. Sedan nanar jag kudden.
Detta blev: 175 sek/dag
Sedan kan man ju lägga på allt annat, såsom shopping, utflykter m.m