• Mummy

Resa i Thailand en månad - vilken budget?

Jag vill försöka övertala maken att vi bör åka till Thailand med barnen.
    Om man är borta en månad, inte lever jättelyxigt men heller inte i råttbon, äter normalt och egentligen bara tar det lugnt utan allt för många utflykter, vilket budget kan man räkna med ungefär?
    Alltså, vad har ni gjort av med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 22:13
    Haha, glömde ju en del info
    Vi är två vuxna och två barn som då kommer vara 4½ och 6 år gamla

• Svar på tråden Resa i Thailand en månad - vilken budget?
  • mady

hur många är ni? Vilken ålder på barnen? kan vara bra info

• Mummy

Har uppdaterat det jag helt glömde bort

• fleecemamma

jag sitter i exakt samma tankar. det började som en två-veckors-plan men snabbt blev jag sugen på en månad. :) har du kollat på vart ni ska bo? skulle vilja ha en bunglow på stranden, inte alltför fancy, men dock varmvatten och ac. rent och trevligt... ja, lite så.. vart ska ni? har du bokat flight och boende? har du varit där tidigare och kan rekommendera??? jag spanar och googlar och surfar timmar om dagen... men det blir nog bra tillslut. :) har tittat lite på ko lanta men skräms lite av "svenska ön", ko samui men skräms lite av "exploaterat", ko samet men skräms lite av för hippie... ja, vad tycker ni??? tips och råd?

• Mummy

Fleecemamma
    Vi har ändrat oss till en bilsemester i Europa.
    Men thailand kommer allt längre fram

• Jackie85

Jag och min fästman har vart i Thailand i 3 år irad nu.

Första året:2008

Resemål: Phuket 7 dgr, Koh Samui 14 dgr, Koh Tao 2 dgr, Bangkok 5 dgr.
    Den första resan betalade vi runt 9000kr/pers för flygen, alltså inrikes också.
    Hotellen betalade vi ca 8000kr/ 2 pers hela vistelsen. (då bodde vi på ***/**** hotell) Förutom i Bangkok där vi enbart var ute efter så bra utgångsläge för shopping som möjligt varav vi hade ett (** hotell). Vi gjorde av med ca: 8000kr/pers i fickpengar denna vistelsen men då åt vi gott, shoppade upp en rejäl del av summan i Bangkok och gjorde mycket utflykter med speedboat och liknande.

Sammanlagt 42000 kr/2 pers i 28 dgr inkl. flyg t/r Göteborg - Bangkok, Bangkok-Phuket, Phuket - Koh Samui, Koh Samui-Bangkok. Shopping, mat, utflykter m.m ALLT ingick i detta. Även en 2 dagars dyksemester med stor dykbåt där man fick bo på annan ö.

Andra året: 2009

Resemål: Phuket 3 dgr, Phi Phi Islands 5 dgr, Krabi 7 dgr.
    Flyget: 5700kr/pers Hotell: 4700kr/ 2 pers Fickpengar: 5000kr/pers
    Sammanlagt: 26100kr ALLT ingick även här. Bodde enbart på (***) stjärninga hotell.

Tredje året: 2010

Resemål: Bangkok 3 dgr, Phi Phi Islands 5 dgr, Krabi 7 dgr.
    Flyget: 7000kr/pers Hotell: 5500kr/2 pers, Fickpengar:5000kr/pers
    Sammanlagt:  29500kr ALLT ingick. Bodde på (***/****+), Hyrde en egen biograf med massagestolar i BKK och såg AVATAR. MASSA utflykter bland annat till Poda Island, Chicken Island, Tup Island, Hong Island, Bamboo Island m.m. ENORMT mycket shopping i de välkända kedjorna såsom Forever 21, ZARA, Anastacia, Adidas etc. Nya Resväskor pga enorma mängder shopping. LYX mat varje dag (gick upp 3 kg på denna resan).

Om du vill veta nått mer är det bara att fråga.

• Jackie85
    Mummy skrev 2009-11-16 21:57:43 följande:
    Jag vill försöka övertala maken att vi bör åka till Thailand med barnen. Om man är borta en månad, inte lever jättelyxigt men heller inte i råttbon, äter normalt och egentligen bara tar det lugnt utan allt för många utflykter, vilket budget kan man räkna med ungefär? Alltså, vad har ni gjort av med? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 22:13 Haha, glömde ju en del info Vi är två vuxna och två barn som då kommer vara 4½ och 6 år gamla
    Boka reguljärflyg via Bangkok, därifrån tar ni er enklast via flyg.
    Hotell bokar ni via sawadee.com och i Thailand betalar man för hotellrummet oavsätt hur många som skall nyttja det, alltså inte per person utan per rum(detta medför att kostnaden blir väldigt låg). Ifall man äter "normalt" och kanske rent av gillar thaimat så skulle jag säga att ni äter lunch 2 vuxna med thaimat + 2 barn med svensk mat för ca: 150 sek. ( då har jag räknat riktigt högt!) Jag och killen älskar thaimat och åt lunch för ca 40 kr/2 pers på restaurang i Phuket, Krabi, Bangkok, Koh Samui  och Phi Phi. Ifall ni inte tänkt göra många utflykter sjunker eran budget rejält, då det är just till detta som pengarna går. En helt "vanlig" dag för mig i Krabi brukar se ut så här:

08:00 Frukost: Ingår i hotellpriset.
    10:00-12:00 Stranden: ev hyra av solstol 45 sek, brukar dock inte hyra solstol.
    12:00-12:30 Stranden/äta: Beställer frukttallrik/sallad med läsk eller öl = 30 sek.
    12:30-15:00 Stranden: Latar mig i solen och läser en bok.
    15:00-16:00: Duschar, fixar håret, hänger kläder på tork, glor på TV.
    16:00-17:00: Smuttar på en bananashake i skuggan och äter lunch/liten middag 30 sek.
    17:00-19:00: Beroende på resemål och plats men brukar bli antingen att man sitter och spelar spel på terassen, läser en bok, dricker en öl, går egenom dagens foton.
    19:00-21:00: Middag med förätt och efterätt och brukar bli BBQ med bakpotatis. Eventuellt en liten öl eller drink efteråt. 70 sek.
    21:00- Kollar lite på serier som vi brukar ha med oss på laptopen. Sedan nanar jag kudden.

Detta blev: 175 sek/dag

Sedan kan man ju lägga på allt annat, såsom shopping, utflykter m.m
Svar på tråden Resa i Thailand en månad - vilken budget?