• tobiq

Vanligt att barn dunkar huvudet?

Vår tös på 14 månader har nyligen börjat med denna ovana. Hon brukar lägga sig platt på mage på golvet och skrika när hon är sur och inte får som hon vill- och nu bankar hon även huvudet i golvet ibland om hon inte får uppmärksamhet.

Hon kan dock göra det annars också, ställa sig mot väggen och banka lite för "skoj skull". Idag gjorde hon det på ugnsluckan när hon satt och kikade in.
    Frågan är ju VARFÖR? Är det bara spännande att se hur det känns eller gör hon det bara för att få uppmärksamhet? Hon verkar ju inte få ont utan mest tycka att det är lite kul, men det låter ju hemskt.
    Ska väl tillägga att hon absolut inte slår så hårt att hon får bulor eller ens ett märke, och vi tar henne ju direkt.

• Svar på tråden Vanligt att barn dunkar huvudet?
  • Starcat

Hejsan.
    Vår son som är snart 15mån, gör samma sak. Han kan sitta i sin spjälsäng på morronen och dunka huvudet i väggen, eller ligga på mage på golvet och dunka huvudet mot golvet, bla. Så det är nog bara nånting dom hittar på, för att se vad som händer.

• Tuschaa

våran pojk på 11 månader har startat att slå sig själv i huvudet. Inte så att det gør ont men så att han ser førvånad ut lixom..

undrar pxå varfør små barn gør så?...

• stoltmamma87

båda mina barn gjorde så när de var runt 15mån har även sett mycket av detta när jag vart ute på vfu i småbarnsgrupp.

• chrissandra

Mina tre har aldrig gjort det men min kompis pojke gjorde så till två-årsålder ungefär.

• Krajstajn

Våran son på 14 mån gör det också.

• Syth

Min son på 16 mån gör så, oftast när han är trött eller arg/irriterad eller när han vill ha uppmärksamhet. Tycker det ser hemskt ut :(

När det är så att han är riktigt trött eller verkligen har det svårt med sig själv plockar jag upp honom och ger en kram. Men ser jag att han bara är "tvär" och gör det för att få uppmärksamhet låtsas jag att jag inte ser det. Självklart dunkar han inte huvudet jätte hårt, så det är inte så att han gör sig riktigt illa eller så...

Hoppas han slutar med det snart, ser som sagt hemskt ut!!!!

• tobiq

Tråkigt men skönt att se att lillfisen inte är ensam om dessa dumheter... Som ni skriver så händer det ofta när hon är trött och gnällig, hon kan även dra sig hårt i håret då och det har hon gjort länge (haft långt hår sedan födseln).
    Man borde ju säkert ignorera det, men jag klarar inte av det än så länge... Trots att det är rätt uppenbart att hon bara vill ha uppmärksamhet, jag tar henne direkt.

Kanske är något åldersbetingat? Verkar ju vara ungefär lika stora barn här i tråden som gör det i alla fall. Är era små också bestämda unga damer och herrar?

• Hermie

Min 16 mån gör det när han blir arg - frustrationsbankar kallar min man det för. Han kan även banka bara "för skojs skull", men det brukar sluta med gråt för han tar i hårdare och hårdare.
    Min kära make trodde det var något fel på honom som gjorde så här, men det tog hans mamma ur honom, det är nämligen från pappan han ärvt det!

• Babybalo

Min son är 18 månader och han bankar inte huvudet i väggen/golvet, men han slår sig själv i huvudet med knytnävarna... Ser verkligen skumt ut! Jag tror inte att det är speciellt ovanligt, har hört om många barn som gjort som ditt TS!

• RockNRollMamma

Känner igen mej i det du skriver... när min son va lite över 1 år började han med att dunka huvudet mot dörrar o.s.v men det slutade han med för några månader sen...

• Liten en

Så gör min lilla tjej med, oftast med ett stort smile på läpparna =)

• LaJohannan

Min lilleman har en massa konstiga saker för sig, jag bara antar att han e normal=) hehe. Dom e lite konstiga ibland dom små.

• Villemo

Jaadu..min är likadan, han är 14 mån och när har blir arg eller ibland bara ändå bankar han huvudet i nått, ibland även i mig ...går över.

Kram

• Ängeln i rummet

Så gör vår ettåring också! Skönt att höra att det finns fler så att det inte är nåt fel på honom som vi trodde!!

• tobiq

Det verkar som om det är helt "normalt" beteende trots allt:D Tja, äter man på allt man ser/till varje pris försöker dyka ner i toaletten/skrattar ihjäl sig varje gång man ser en fågel utomhus o.s.v så kanske det inte är så underligt att dunka huvudet heller när man är 14 månader:)

• JMAÅ

Härligt att läsa att det inte är nått fel på min heller då.

Han kan stå och dunka huvudet i alla saker han hittar. Gör han inte det så kastar han sig på golvet rakt in i saker. antagligen när han är sur/arg/frustrerad.

Sen blir han sådär när storebror är borta förlänge, lite besatt typ.
    Men då kan jag meddela min mamma att hon inte behöver oroa sig för att det är nått fel på grabben.

• Strumpan08

Min tjeja gör också så, det värsta är när hon bankar in huvudet i våra huvuden... Haha, AJJ! Hon verkar tycka att det är hysteriskt roligt.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
Svar på tråden Vanligt att barn dunkar huvudet?