• Jessika82

bättre spermier...

Jag har ett tips, har suttit och läst en del på nätet om kosttillskott m.m och bland annat hittat detta

för bättre spermier... astaxantin

texten är i från länken längst ner i texten

Effekt på manlig fertilitet

Astraxantinets gynnsamma effekt på manlig fertilitet upptäcktes först i Australien. Där gav lantbrukare ett extrakt av astaxantin-algen som kosttillskott till sina svin och höns. De lade märke till att flera grisar föddes och flera ägg kläcktes hus de djur som hade ätit av kosttillskottet.

Det intressanta fyndet inspirerade forskare på flera håll för att studera astaxantinets effekt på fertiliteten hos ofrivilligt barnlösa män. En studie vid universitetet i Gent, Belgien, följde upp 30 infertila män i tre månader. Männen slumpades till att få antingen astaxantin eller placebo (sockerpiller) som tilläggsbehandling till traditionell fertilitetsbehandling. Det visade sig vid studiens slut att över hälften av männen i gruppen som fått astaxantin var på väg att bli pappor. I placebogruppen var andelen blivande pappor bara 10,5 procent.

De belgiska forskarna drog slutsatsen att behandling med astaxantin verkar ha positiv effekt på fertilitet och spermiers egenskaper hos infertila män. Den vetenskapliga förklaringen är att spermierna blivit rörligare genom behandlingen med astaxantin, som tar hand om de fria radikaler (skadliga molekyler) som förstör könscellernas skyddande fettlager. Fenomenet, som kallas oxidativ stress, får spermierna att tappa sin rörlighet och minskar deras förmåga att sammansmälta med ägget i kvinnans livmoder. Resultatet blir minskad chans till att kvinnan blir med barn.

Det finns i dag belägg för att oxidativ stress kan motverkas effektivt av en kraftfull antioxidant som astaxantin. Ämnet skyddar viktiga fetter från att oxidera (härskna) i såväl blodet som höljet (membranet) till alla slags celler i kroppen.

www.naturligtomhalsa.se/parser.php

Andra kosttillskott som kan hjälpa att få mer och bättre kvalite

bidrottninggele
    e-vitamin
    omega 3
    zink
    selen
    c-vitamin

Jag hoppas det kan hjälpa någon..

• Svar på tråden bättre spermier...
  • Pimpinellan

Provat och bevisat! Det funkar med zink och folsyra i alla fall och kanske astaxantinet hjälpte till också.

• asako

Det här lät faktiskt lite för bra, så jag letade upp studien som man hänvisar till. Här är abstractet:

Asian J Androl. 2005 Sep;7(3):257-62.

Combined conventional/antioxidant "Astaxanthin" treatment for male infertility: a double blind, randomized trial.
    Comhaire FH, El Garem Y, Mahmoud A, Eertmans F, Schoonjans F.

Ghent University Hospital, Department of Medical and Urological Andrology, 9k12 IE, De Pintelaan, 185, B 9000, Gent, Belgium. frank.comhaire@ugent.be

AIM: To evaluate the treatment of male infertility with a strong natural antioxidant, in addition to conventional treatment. METHODS: Using a double blind, randomized trial design, 30 men with infertility of > or =2 months and female partners with no demonstrable cause of infertility received conventional treatment according to the guidelines of the World Health Organization (WHO), and either a strong antioxidant Astaxanthin 16 mg/day (AstaCarox, AstaReal AB, Gustavsberg, Sweden) or placebo for 3 months. The effects of treatment on semen parameters, reactive oxygen species (ROS), zona-free hamster oocyte test, serum hormones including testosterone, luteinizing hormone (LH), follicle stimulating hormone (FSH) and Inhibin B, and spontaneous or intrauterine insemination (IUI)-induced pregnancies were evaluated. RESULTS: ROS and Inhibin B decreased significantly and sperm linear velocity increased in the Astaxanthin group (n = 11), but not in the placebo group (n = 19). The results of the zona-free hamster oocyte test tended to improve in the Astaxanthin group in contrast with the placebo group, though not reaching statistical significance. The total and per cycle pregnancy rates among the placebo cases (10.5 % and 3.6 %) were lower compared with 54.5 % and 23.1 % respectively in the Astaxanthin group (P = 0.028; P = 0.036). CONCLUSION: Although the present study suggests a positive effect of Astaxanthin on sperm parameters and fertility, the results need to be confirmed in a larger trial before recommending Astaxanthin for the complementary treatment of infertile men.

I studien har man alltså inkluderat 30 sk infertila män. Vad som menas med infertila är lite vagt förutom att de varit infertila i TVÅ månader eller mer (jag har lite svårt att förstå hur man kan klassa någon som infertil efter så kort tid). 11 fick asataxantin och 19 fick placebo, så det rör sig om ett mycket blygsamt antal försökspersoner. Det är låg statistiska signifikansen för att det verkligen var någon skillnad mellan grupperna. Forskargruppens slutsats är att asataxin verkar ha en positiv effekt, men att resultaten behöver bekräftas med större studier innan man kan rekommendera medlet till infertila män.

Jag har sett flera studier som talar för att antioxidanter har positiv effekt på fertiliten och både jag och min man tar det. Kan dock inte låta bli att tycka det är fräckt av företag att hänvisa till bristfälliga studier, och dessutom förvränga slutsatsen, för att sälja dyra preparat till förtvivlade par som gör allt för att bli gravida. Det finns ju massor av andra antioxidanter som E och C vitaminer. Eller frukt och grönsaker.

• Jessika82

absolut är det så. desperata som gärna vill bli gravida spenderar gärna pengar för att bli gravid så fort som möjligt... jag har försökt i 1,5år börja kännas ... och frågorna kommer vad kan jag ta för att förbättra mina chanser..

• Jaccob

Man kan få bättre sperma med kosttillskott, det är ganska lågiskt att vitaminer och mineraler spelar in för kvaliteten. Därmed inte sagt att man garanterat blir gravid men det kan nog vara positivt. På denna sida står en del nyttig info: mer sperma kosttillskott

Svar på tråden bättre spermier...