• malinkaunitz

Vad är det för fel med mina chihuahuor?

Jag är väldigt fundersam över en sak som mina chihuahor har..
    Ibland när dom blir väldigt glada och uppspelta så kan dom få som dom hulkar sig
    och nästan tappar andan..
    Det är inte så ofta men det förekommer.
    Någon som förstår vad jag menar och vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Vad är det för fel med mina chihuahuor?
  • hmcc

Små hundar kan bli trånga i näsan eller på vägen till näsan.

Exakt vart det sitter vet jag inte men det är rätt vanligt.

Det är vanligt att många tror att dom är sjuka på nåt sätt men är inget farligt.

Ju äldre min pappis blev desto mindre råkade han ut för det.

• malinkaunitz

Ja det kommer mindre nu än för ett tag sen .. och min äldsta blir det bara ibland ..
    Men bäst är kanske att ringa vetrinären ..

• hundpuss

Det finns något som heter att hundar "snorkar", de drar in luft genom näsan. Min gör så när man blir uppspelt, tex när man kommer hem då han blir väldigt glad och uppspelt.

Om det låter som om hundarna grymtar som grisar (för ibland låter det faktiskt så) så kan det vara att de snorkar, prova att sätta fingrarna över nosen, och öppna munnen på dom. Många gånger öppnar hundarna munnen automatiskt när man håller för nosen.

Du kan ju ringa och höra med en veterinär, det är svårt att råda när man inte träffat hundarna, för att utesluta att det är andra saker som är fel.

• köttbullelydnad

Testa sätt in lite av lillfingret mellan tänderna på hunden när den "håller på". Det gör att den öppnar munnen och krampen i svalget släpper. Dvs om det nu är det den har

Svar på tråden Vad är det för fel med mina chihuahuor?