• KRSn

Hur stoppar jag?

Jag funderar på att köpa vanliga trästolar i vitt,
    och göra en tygstoppning som sits.

Men kan man göra det, och hur gör man i så fall?
    Är inte så kunnig vad det gäller detta så hade jag inte haft
    familjeliv.se hade jag antagligen köpt massa bommull, lagt det i en
    hög på träsitsen, lagt en tygbit över och häftat fast detta i stolen.

Antar att det finns bättre sätt?? :)

• Svar på tråden Hur stoppar jag?
  • Flippen

Det finns vadd att köpa på rulle. Välsorterade tygaffärer brukar sälja detta.
    Sedan klipper du ut en bit vadd som täcker sitsen samt så det går att vika ner vadden på sidorna av sitsen också.
    Vill du ha mjukare stoppning så tar du flera lager vadd.
    Ovanpå alltihop lägger du tyget som du sedan häftar fast undertill på stolen.

Det går även bra att använda ett gammalt täcke som stoppning, om du har det hemma.

Lycka till!

• Snuttjulla

tror diu ska ha en skumgummi-dyna först, och sen fyllar med lite stoppning. Bomull i en hög är nog ingen höjdare, bomull blir ju lätt platt och nersuttet, och glider isär...

• M C

Skumdyna för häcken, vadden för tyget. Det går INTE att ha tyg direkt på skumgummi, man måste ha vadd mellan.
    *vet*
    Har testat.
    Skär skumdelen exakt, ha lika stor bit vadd som tyg så blir det fina runda hörn.

• KRSn

M C skrev 2009-11-17 15:31:59 följande:

Skumdyna för häcken, vadden för tyget. Det går INTE att ha tyg direkt på skumgummi, man måste ha vadd mellan.*vet*Har testat.Skär skumdelen exakt, ha lika stor bit vadd som tyg så blir det fina runda hörn.
    Haha, låter som om du vet vad du pratar om, så jag får väl göra så.
    Och sen häfta med en vanlig häftpistol eller? Håller det?
  • M C
    KRSn skrev 2009-11-17 15:36:16 följande:
    M C skrev 2009-11-17 15:31:59 följande:
    Haha, låter som om du vet vad du pratar om, så jag får väl göra så.Och sen häfta med en vanlig häftpistol eller? Håller det?
    Ja, det är så man gör.
  • KRSn

M C skrev 2009-11-17 15:40:20 följande:

Ja, det är så man gör.
    Okej, tack! :D
Svar på tråden Hur stoppar jag?