• BabyPink

Chai-té - är det ok att dricka?

Jag vet att grönt te inte är ok, men hur är det med Chai, Roibos etc? Går de bra, eller ska man avstå det också?

• Svar på tråden Chai-té - är det ok att dricka?
  • Sannalouise87

Varför är inte grönt te okej att dricka?

• BabyPink

Ärligt talat vet jag inte - men min BM sa det under min förra graviditet och jag tror att det även kan stå på livsmedelsverkets hemsida...

• Sannalouise87
    BabyPink skrev 2009-11-17 09:52:18 följande:
    Ärligt talat vet jag inte - men min BM sa det under min förra graviditet och jag tror att det även kan stå på livsmedelsverkets hemsida...
    Okej, för min barnmorska sa till mig att svart te fick jag endast dricka 1 kopp/dag, medan grönt/rött/vitt te fick jag dricka hur mycket jag ville...skumt!
  • BabyPink

Jaha! Om det är så, så vore det ju underbart! :) Tycker det är riktigt trist att bara dricka svart te! Måste nog undersöka det här lite mer!

• Sannalouise87
    BabyPink skrev 2009-11-17 09:57:18 följande:
    Jaha! Om det är så, så vore det ju underbart! :) Tycker det är riktigt trist att bara dricka svart te! Måste nog undersöka det här lite mer!
    Det borde vara så, för svart te innehåller koffein, och det är ju inte bra för bebisen :)
  • tarrrap

Grönt te innehåller också kofferin, men inte rött.
    Någon kopp om dagen ska funka.

• tarrrap

Finns väl både grönt och svart chai tror jag...

• Småland72

Det finns rött chai också. Kolla i en te-handel, finns massor att välja på. Själv dricker jag bara röda teer.

• RMM

Men snälla, läs på livsmedelverkets hemsida. Era BM verkar ju inte ha ett rätt. 3 koppar kaffe eller 6 koppar svart te om dagen är helt ok. Någon som kommer upp i den mängden? Nä inte jag heller. Slappna av.

• tarrrap

Tre koppar kaffe på en dag är väl egentligen inga problem, men jag undviker det nu.

• littlered

Grönt te innehåller ett ämne som gör det svårare för kroppen att ta upp folsyra, därför ska man inte dricka så mycket.

Själv mår jag så illa att jag inte kan lukta på en kopp kaffe. Istället blir det mycket Earl Red (rooibus med Earl Grey-krydda). Rooibus är koffeinfritt och inte vätskedrivande.

• Hhoney

Jag har hort att gront te kan innehalla lite koffein..
    Jag dricker numera rott te, supergott det med

• lill linda 82

grejen är väl inte att man "ska" dricka en kopp te om dagen om det är koffein utan man ska dricka 2 koppar lika mkt vatten till varje kopp kaffe eller te så vätskan jämnas ut... men mer än 3 koppar ska man ju kanske inte hälla i sig.
    håller med om att chai te är gott..

rött te tycker jag är lite jobbigt att dricka för jag blir hysteriskt kissnödig av det och får halsbränna direkt, men av grönt o svart får jag inte samma effekt.

Svar på tråden Chai-té - är det ok att dricka?