Anonym skrev 2009-11-17 11:46:43 följande:
Jag har magkatarr till och från i tio år. Det enda som hjälper mig är Pantoloc, det blir inte bra, men jag blir bättre. Fanns förut att köpa på apoteket med det plockades tydligen bort och går nu bara att skicka efter på apoteket.seHar du testat dessa tabletter? Jag fick Nexium utskrivet i höstas men de hjälpte mig inte alls, min räddning blev pantoloc. Det senaste åren har det förvärrats för mig också, minsta lilla jag oroar mig så blir magkatarren tusen gånger värre.Det är verkligen jobbigt och jag vet hur du har det. Jag har många gånger tänkt att det vore så mycket bättre att ha ont i en arm eller så, när man har så ont i magen så blir allt jobbigt.Vet inte om det blir värre under vissa årstider men visst kan det vara så. Känns allt dystert runtom så påverkas magen. I somras hade jag värre besvär än någonsin (kunde inte dricka vatten utan att det gjorde förjävligt ont) men det berodde på massa strul i mitt liv.Ja man ska ta det lugnt och inte stressa, men hur lätt är det? Jag är en orolig människa av naturen så det är lättare sagt än gjort att stressa av. Men jag har funderat på yoga, nån sån där nybörjaryoga, om man skulle bli lite hjälpt kan det vara värt att testa.Att tänka på vad man äter är också viktigt, magkatarren blir värre på en gång om jag slarvar lite med maten. När jag har som värst så äter jag inte stekt eller friterad mat och ingen kryddstark. Glass och ost är två saker som lindrar lite,lite när man inte får i sig så mycket mat.Skicka efter pantoloc eller be läkaren skriva ut det till dig (finns i olika doser ifall läkaren skriver ut). Kanske hjälper det bättre för dig också?Jag blir bättre och sämre men aldrig helt bra.Men jag hoppas att du ska bli bättrre och slippa besvären helt.
Hej! Jag har inte testat pantoloc, nexium har hjälpt mig mot mina bröstsmärtor som kommer p.g.a. magkatarren. Mitt största besvär är just illamåendet som gör att jag blir sängliggande när det är som värst, kan inte röra en muskel utan att känna att jag kommer att kräkas. Kan den medicinen hjälpa mot det tro?? Primperan tar jag ju mot illamåendet vid behov men när det värsta illamåendet kommer och kroppen låser sig hjälper inte dessa. De hjälper bara om jag mår lite illa för att jag t.ex. inte ätit mat vid rätt tidpunkt o.s.v.
Du har så rätt ang maten, man ska verkligen inte slarva. De perioder som jag mår bra klarar jag av att äta det mesta men när jag mår dåligare så klarar jag inte av stark mat, inte ens paprika funkar då. Jag är redan laktosintolerant så mjölkprodukter hjälper mig tyvärr inte.
Får jag fråga dig om du haft längre perioder som du mått bra eftersom du haft magkatarr så pass länge?
Anonym (jag med) skrev 2009-11-17 17:11:45 följande:
Japp jag har också liknande problem och då jag är otroligt rädd för att kräkas blir det väldigt jobbigt då jag mår illa och jag blir rädd. Jag brukar äta omeprazol och tycker det funkar hyffsat iallafall. Mina problem blir också alltid värre under hösten vintern och brukar vara nästan borta under sommaren.
Jaha men då kanske det stämmer det jag sa! Har ju mått relativt bra hela sommaren även p.g.a. mkt stress o nu kommer det värsta illamåendet igen och det är den som begränsar mitt liv så mycket. Det värsta är att min son inte förstår varför mamma blir så konstig o bara ligger i sängen tyst o inte rör sig. Jag får knappt ut några ord alls o blir så ledsen för att han ska se mig så

som tur är händer detta inte så himla ofta när han är hemma men det har väl blivit kanske 1-2 ggr i månaden senaste två månaderna och han låter ju mig vila men han är bara 2 år o förstår ju inte varför jag inte orkar ta mig upp ur sängen.
Hur länge har du haft magkatarr?
Omeprazol har inte hjälpt mig alls tyvärr men jag är ju nöjd med nexium - det är bara illamåendet jag måste hitta ngn annan medicin för som förhoppningsvis kan lindra besvären.