• fiddelin

dop eller bara namngivningskalas?!

Vad svårt det är att bestämma sig!!
    Ska man ha dop eller bara namn kalas?!
    För mig känns det traditionellt att döpa, medans min kille bara vill ha namn kalas. SÅ hur ska man bestämma sig? någon som har nån åsikt?!

• Svar på tråden dop eller bara namngivningskalas?!
  • UnderYtan

Vi ska ha namnkalas eftersom vi inte vill stå och höra massa dravel om gud och vad vi ska lova att uppfostra barnet i den kristna tron för det tänker vi inte göra.
    Vi kommer att använda släktens dopklänning på vårt egengjorda namnkalas istället så blir det lite traditionskänsla :)

• Siriva

Det beror väl på era argument.
    Men om du enbart vill ha dop av kulturella/traditionella skäl och ej av religiösa så tycker jag att en namngivningsfest/välkomstfest för barnet är en bra idé.

Barnet kan i framtiden välja själv om det vill döpas. Vill ni förmedla olika religioners innebörd så går det ju utan att barnet är döpt.

Vi hade välkomstfest för vår son. Vi gick på sångstund i kyrkan. Och dagmamman besöker kyrkan vid jul etc.

Festmässigt så blir ju inte ett namnkalas enklare eller "mindre" än ett dop. Det enda som skiljer är ju inramningen och själva ceremonin. med en namngivningsceremoni kan ni utforma helt hur ni själva vill.

• zophija

Jag har inte ritigt förstått det här med namngivningskalas..
    Varför har man det?!?

Åkej dopet, för att välkomna barnet in i kyrkan å fira det efteråt å så.

Men, namngivningskalas? Why?

*bara undrar*

• zophija

Jag har inte ritigt förstått det här med namngivningskalas..
    Varför har man det?!?

Åkej dopet, för att välkomna barnet in i kyrkan å fira det efteråt å så.

Men, namngivningskalas? Why?

*bara undrar*

• MalinAnnaJosefine

Vi ville inte ha dop. Kändes väldigt fel att vi skulle stå i en kyrka och säga att vi ska uppfostra vårt barn i kristen tro när ingen av oss är troende.
    Men samtidigt kände vi att vi ville ha något där vi fick visa upp vår son. Så då valde vi att ha en namnceremoni.

• Siriva

Zophija: Varken jag eller min man är speciellt religiösa av oss. Därför tyckte vi att en personligt utformad välkomstceremoni inför släkt och vänner var ett mer passande alternativ.
    Vi kombinerade det med inflyttningsfest för vi hade precis flyttat till nytt boende. Vi bjöd ALLA vi kände och det kom mellan 30-40 personer kanske.

Vi hade en ceremoni där vi berättade om namnen som vår son hade fått, jag och min man berättade om våra tankar om föräldraskapet och vi hade tre "faddrar" som fick läsa varsin dikt/tal och så spelade min kusin lite på tvärflöjt.

Det blev som en ceremoni att välkomna vår son in i familjen, släkten och vänkretsen. Presentera honom för de som inte träffat honom ännu och knyta band till "faddrarna" som vi försöker upprätthålla för vår sons räkning.

• Sessilou

Vi ska ha en namnfest för vår son eftersom ingen av oss är troende.
    Skulle aldrig kunna döpa mitt barn i kyrkan. Han får själv välja vilken religion han eventuellt vill tillhöra när han blir stor nog.

Med namnfesten vill vi välkomna honom bland släkt och vänner och lixom fira lite att han finns till i våra liv! det blir inget stort, utan presentation av faddern och en ljusceremoni och sen fika. en trevlig stund.

Less is more=)
  • goabarn77

Vi hade en namngivningsceremoni för vår dotter. Hon var då 8 månader. Det var mycket stämningsfullt. Vi förklarade vår kärlek till henne, hur vi hade upplevt att bli henne föräldrar. Det var musik, dikter, sång och massor med kärlek. Jag tyckte det var fantastiskt. =) Alla tyckte det var fint, inte ett öga torrt och det var så fint att hon välkomnades till jorden av alla som älskar henne.

• ploten

Dopet har ju inget med barnets namn att göra, så varför skulle alternativet vara en namngivningsceremoni om man inte vill döpa barnet? Då skulle jag hellre göra en "välkommen till världen-ceremoni". Det är väl barnet, inte namnet, som är det viktiga?

• Hemlighet

Vi skall ha namnkalas nu på söndag då våran dotter blir 7 månader.
    Min sambo vägrade döpa våran dotter i kyrkan då han inte vill lova Gud något. Ingen av oss är troende heller.
    Så då var namnkalas det ända rätta

• Mikkel räv

Eh... Jag har arbetat som präst i Svenska kyrkan i över 10 år och haft hundratals dop. Jag har aldrig, aldrig, aldrig frågat några föräldrar om "de vill uppfostra sina barn enligt den kristna läran" eller något liknande. Någon sån fråga FINNS inte i vårt dopritual!!! Det folk kanske har missförstått är kanske frågan "Vill ni att erat barn skall döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?" - dvs vill ni att erat barn skall döpas i en kristen kyrka? Om de inte ville att barnet skulle döpas vore de väl inte där?

• Superbia

"Bara" namnkalas låter väl lite fel. Det är en annan variant på namngivning som inte kallas för dop, anser jag. För vår del är inte dop ett alternativ eftersom varken jag eller min sambo är med i kyrkan och som andra redan nämnt i tråden känns det väldigt fel att höra massa skit om gud och sånt trams om man inte tror på det. I mina ögon är namnkalas ett annat - icke-religiöst - sätt att ge sina barn ett namn

• ploten
    Superbia skrev 2009-11-21 22:59:15 följande:
    "Bara" namnkalas låter väl lite fel. Det är en annan variant på namngivning som inte kallas för dop, anser jag. För vår del är inte dop ett alternativ eftersom varken jag eller min sambo är med i kyrkan och som andra redan nämnt i tråden känns det väldigt fel att höra massa skit om gud och sånt trams om man inte tror på det. I mina ögon är namnkalas ett annat - icke-religiöst - sätt att ge sina barn ett namn
    Men som sagt, dopet har ju inget med barnets namn att göra, så jag förstår fortfarande inte varför så många ser ett namngivningskalas som ett alternativ till dop. Namnet får barnet när man skickar in blanketten till myndigheterna, dopet handlar om något helt annat. Men jag förstår naturligtvis fullt ut om man som icke-troende inte vill döpa sina barn.
  • längtar och väntar

För mig finns det inget alternativ till dop. Jag har alltid varit aktiv i Svenska Kyrkan. Min man är inte direkt troende, men även för honom är det viktigt att döpa vårt barn.

• Superbia
    ploten skrev 2009-11-22 10:13:14 följande:
    Men som sagt, dopet har ju inget med barnets namn att göra, så jag förstår fortfarande inte varför så många ser ett namngivningskalas som ett alternativ till dop. Namnet får barnet när man skickar in blanketten till myndigheterna, dopet handlar om något helt annat. Men jag förstår naturligtvis fullt ut om man som icke-troende inte vill döpa sina barn.
    Det är väl för att vi är så traditionsbundna. Vill man inte ha ett dop så vill man kanske ha ett så kallat alternativ trots att man inte är troende. Jag ser ett namnkalas som en ceremoni för att ge mina barn sina namn. Vill göra en lite roligare grej av det än att bara skicka in en blankett.
  • Catti41

Vi hade en välkommen till världen fest. Fast i vårt fall kan man nog med rätta kalla det ett namngivningskalas för det var då folk fick veta vad han skulle heta. (Tja, tilltalsnamnet visste de sedan tidigare, men inte de andra namnen, eller efternamnet.)
    Eller ett namnberättningskalas. :)

Svar på tråden dop eller bara namngivningskalas?!