• jojja

Falsk marknadsföring - hur anmäler man?

Köpte modell-lera åt dottern häromveckan.
    Blev mäkta förvånad när jag öppnade burken och halva bestod av en hoprullad pappbit. Det gick inte att se utifrån, för de hade en heltäckande klisterlapp på utsidan + att det låg 3 bakformar uppepå lerstavarna så det gick inte att se den vägen heller.
    Stod inte heller hur många stavar burken innehöll.

Handlar inte om många kronor, men jag tycker det är så oerhört fult att göra så - särskilt när det är en produkt till barn!

Så. Är det nån som har erfarenhet av frågan? Hur gör man?

Mvh / Jojja

• Svar på tråden Falsk marknadsföring - hur anmäler man?
  • ladyhawk

Stod det nettovikt eller nettovolym på burken (e framför)? Isåfall kan du inte göra så mycket. I annat fall kan du kontakta Konsumentombudsmannen på din ort, som ger dig råd. Kolla här också www.konsumentverket.se/

• Poena

Jag minns för några år sen när de hade uppe på Plus att tillverkare av t ex smink och hudvård hade gjort extremt stora burkar jämfört med innehållet och därmed fick man en känsla av att det skulle vara mer innehåll.. Det var alltså ej tillåtet, så kontakta konsumentverket så kanske de sätter åt dem!

• jojja

ladyhawk--> Näe, det stod varken hur många stavar, eller nån vikt... Nada, njet, nothing!

poena--> ska nog ta och ringa lite nu

Tack för svaren!

• Jefa

Avskyr verkligen företag som håller på så. Allt för ofta ser man det tex på klädaffärer.
    "Alla reaplagg 49 kr". Så kommer man in. Typ 10% kostar 49 kr på rea. Resten ligger på minst 99 kr.
    Eller som för ett tag sen. Rea på ALLT i affären. När vi kommer in står det "ej rea" på hur mycket varor som helst

• ladyhawk

Jefa: eller så tar de bort allt fint och lägger på lagret...

• Nika75

Varför inte börja i "rätt" ände och kontakta företaget/ tillverkaren direkt? Jag påpekar alltid brister på produkter och har alltid fått rätt. Du kanske inte får hela produktionen ändrad i ett svep men säkert pengarna tillbaka och lite till - minst. (Jag reklamerade t ex en påse ärtor genom att skicka in en bit kvist jag hittat i paketet - jag fick 300 spänn i värdecheckar hos Findus tillbaka!). Värt att visa att du är missnöjd så att du får kompensation i första hand, sedan kan du ju gå vidare om du tycker själva tillverkningen av burken är fel och företaget hävdar motsatsen.

• jojja

Nika75--> Är inne på det. Ska kolla om det går att hitta nåt telefonnummer

Återkommer!

• jojja

Nu har jag skickat bilderna jag tagit till deras marknadschef... ska bli spännande att se vad de säger!

• Orrpon

Enligt konsumentköplagen så skall varorna vara förpackade på så sätt att det inte framstår som orimligt. Det får inte vara en superstor kartong till en liten legobit t ex. Det är inte så lätt att komma åt för det måste vara ganska orimligt stora förpackningar. Det handlar om fel enligt konsumentköplagen inte marknadsföring. För det har inget med marknadsföringen att göra. Däremot det som Jefa skrev kan vara falskmarknadsföring. Det beror litegran på hur annonsen är utformad. Om det verkligen står alla plagg, då måste det vara alla plagg. Men det är tyvärr väldigt vanligt att de skriver ALLA PLAGG upp till 75% PÅ REA PRISET. De försöker mörka hur mycket det egentligen är som är på rea. Det är tillåtet. Går inte att göra någonting åt.

Hoppas det går bra med reklamationen.

//Andreas

• jojja

Har haft kontakt med företaget i fråga, och de kom fram till att formarna skulle ligga i pappbiten. Jag svarade att det var tur att de hade en sån luftig burk att det fanns fler valmöjligheter var formarna skulle ligga eftersom de låg ovanpå stavarna nu...

(svårt att förklara, lägger in en bild i galleriet).

Iaf skulle jag få lite leklera som tack för hjälpen eller nåt *skratt*

jaa... Luriga rackare!

• Poena

Definitvt falsk marknadsföring tycker jag!! Den där pappbiten gör ju ingen nytta att den ska vara virad så! Den kunde ju varit ihopvikt på ett mycket mindre rymmande sätt!

Ja, lurigt är det minsta man kan säga!

Svar på tråden Falsk marknadsföring - hur anmäler man?