invalidersättning, reumatism
Är det någon här som fått ut invalidsersättning för sig reumatism?
Hur mkt fick ni och i vilka leder har ni mest problem?
Är det någon här som fått ut invalidsersättning för sig reumatism?
Hur mkt fick ni och i vilka leder har ni mest problem?
Hejsan!
Jag har fått ersättning 2 ggr än så länge,
får var 3e år ifrån Folksam (eftersom jag är försäkrad där)
MVH Sophia
Hej.
Får man fråga i vilka leder du har mest problem i och hur mkt ersättning du har fått ut?
Mvh
För det första beror det ju på vilken privat försäkring du har?
Dvs en gammal barnförsäkring eller en enkel vuxenförsäkring? Individuell eller facklig?
Det är en gammal branförsäkring och "anmälde" min reumatism direkt när jag fick veta vid 16 års ålder.
Tänkte mest på ett ungefär försöka lista ut om jag kommer ha rätt till en ersättning och på ett ungefär vad man kan få.
Ok, jag vet ju inte vilket bolag du tillhör....
Men mängden ersättn beror ju på "potten" (styrkan) på försäkringen som dina föräldrar tecknade åt dig. (T.ex. försäkring på 2 miljoner i invaliditet) Därefter intygar din läkare din bestående invaliditet och detta skickar du in t bolaget. De har tabeller i procent för olika sjukdomar.
Men du anmälde när du var 16? Vad hände med anmälan?
Jag tillhör trygg hansa, vet inte styrkan på försäkringen.
Ja direkt när jag fick diagnosen så ringde jag trygg hansa och dom sa att jag inte fick ut något i början men dom skulle höra av sig efter några år vilket jag helt hade glömt bort och nu så ringde dom i veckan och sa att det hade gått 5 år och det var dax att ta reda på om jag hade rätt till ersättning.
Jaha, då är du 21 nu?I så fall har du kvar försäkringen och kan stämma av genom att skicka in din läkares utvärderingar säkert...
Invaliditet bedöms efter 2 år ungefär, efter att sjukdomen inträffat.
Och mängden pengar beror på hur stark försäkring dina föräldrar valt (antal prisbasbelopp i ekonomisk och medicinsk invaliditet).
Har en dotter som fick diagnosen barn reumatism. När hon var två år som ingår i barn sjuk och olycksfalls försäkring som vi tecknade åt henne redan vid födelsen.
Hon är i dag åtta år och inte fått en krona från försäkrings bolaget Folksam. Hon går på medicin än idag. Två sprutor Embrell i veckan + metorexat i tabl...
Jag undrar om det är verkligen ok att de bollar med utbetalningen.
Deras resonemang är att de kan inte betala ännu pga de vet inte vilken invalidets grad hon kommer att ha när hon är vuxen..
Och de betalar inte i efterskott om hon skulle bli frisk vilket vi dock hoppas på att hon blir.
Är inte så insatt men det känns spontant att vi betalar för en försäkring för barn som eventuellt ska gälla som vuxen.
Finns det fler med liknande händelser?
Hur bar ni åt?
Är det bara ge upp hoppet och gilla läget och betala sina fakturer för något som inte verkar gälla?