• Karmen

Bo i lägenhet i stan eller hus i gråbo?

Behöver råd angående boendet, bor i göteborg men planerar att flytta, är så osäker. Vad är bäst , bo i lägenhet i stan eller hus i gråbo, utanför Lerum?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-20 17:53
    Tacksam för råd...

• Svar på tråden Bo i lägenhet i stan eller hus i gråbo?
  • Fruochmamma

Det beror väl lite på vad ni/du prioriterar. Vad är viktigast? Hur är ekonomin? Gör det något ifall du/ni/vännerna behöver pendla? Vad är lägenhetskostnaderna kontra villa osv osv. Svårt att säga. Göra en priolista med saker som är viktiga för er/dig.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Karmen
    Fruochmamma skrev 2009-11-17 13:42:30 följande:
    Det beror väl lite på vad ni/du prioriterar. Vad är viktigast? Hur är ekonomin? Gör det något ifall du/ni/vännerna behöver pendla? Vad är lägenhetskostnaderna kontra villa osv osv. Svårt att säga. Göra en priolista med saker som är viktiga för er/dig.
    Min sambo har inga problem med att pendla., han jobbar nu på hisingen där vi bor men avskyr det och vill inget hellre än att flytta, likaså barnen. Vår hyra ligger på 8600 inkl. el men vi bor endå trångt, för de pengarna kan vi i stället köpa ett hus/radhus lite utanför stan tycker vi. Det är mest jag som tvekar trots att jag nu är mammaledig,är nästan aldrig i stan och har inte många vänner här heller, så där är det inte så stor skillnad.
    Ekonomin är bra, vi klarar oss.
    Jag är nog mer rädd för att inte trivas och behöva flytta till stan igen vilket skulle bli svårt då det är ont om hyresrätter, har inte råd att köpa ett hus i stan.
    Jag inbillar mig att det är bättre för barnen att bo lite utanför. Jag har fem barn.
  • Umbrageous
    Karmen skrev 2009-11-17 16:31:35 följande:
    Min sambo har inga problem med att pendla., han jobbar nu på hisingen där vi bor men avskyr det och vill inget hellre än att flytta, likaså barnen. Vår hyra ligger på 8600 inkl. el men vi bor endå trångt, för de pengarna kan vi i stället köpa ett hus/radhus lite utanför stan tycker vi. Det är mest jag som tvekar trots att jag nu är mammaledig,är nästan aldrig i stan och har inte många vänner här heller, så där är det inte så stor skillnad. Ekonomin är bra, vi klarar oss.Jag är nog mer rädd för att inte trivas och behöva flytta till stan igen vilket skulle bli svårt då det är ont om hyresrätter, har inte råd att köpa ett hus i stan.Jag inbillar mig att det är bättre för barnen att bo lite utanför. Jag har fem barn.
    Då ska ni absolut köpa hus utanför, ni kommer inte få stort nog boende som ni trivs med tror jag med 5 barn.
  • Karmen
    Umbrageous skrev 2009-11-17 16:33:08 följande:
    Då ska ni absolut köpa hus utanför, ni kommer inte få stort nog boende som ni trivs med tror jag med 5 barn.
    det är sant, vi lär inte få bättre boende i stan som vi trivs med om vi inte är beredda att betala mycket mer än vad vi betalar idag.
  • Umbrageous
    Karmen skrev 2009-11-17 17:56:19 följande:
    det är sant, vi lär inte få bättre boende i stan som vi trivs med om vi inte är beredda att betala mycket mer än vad vi betalar idag.
    Flytta till Ale jag har hört att det är jättefint där {#lang_emotions_wink}
  • Fruochmamma

Vi bodde i fin etagelägenhet i Bagaregården, men saknade sedan möjligheten att öppna dörren mm. Hade inga barn,men hund och flyttade ut till 136kvm i Kållered.

Bor betydligt billigare än tidigare och har inga problem med avståndet in till stan eftersom det är så bra med både pendeltåg & buss. Visst tycker vissa kompisar det kan kännas meckigt att ta sig hit ut, men det är trots allt inte längre resetid än inom stan!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Karmen
    Umbrageous skrev 2009-11-17 19:39:53 följande:
    Flytta till Ale jag har hört att det är jättefint där
    Ale är fint ja, det var vår tanke från början med det är dyrare pga att tåget börjar gå där 2012 så det har blivit väldigt populär. Vi har titat på några hus där men dom har gått på långt över utgångspriset. Vi ska fortsätta leta. Hitills är Gråbo, Floda billigast men det är lite för lantligt tycker jag men man kan inte få allt.
  • Viggo och pyrets mamma

Hade lätt valt hus om alternativet är lägenhet på hisingen Vi bodde tidigare i Mölndal men har nu pga makens jobb flyttat till Onsala utanför Kungsbacka och jag måste säga att jag insåg inte hur stressad jag blivit av stan förrän jag flyttade därifrån, nu har vi ca 3 mil in till Gbg men det gör mig ingenting.Som förälder har jag ändå inte tid att springa på stan på samma sätt som tidigare, tycker dte är mycket bättre att ha allt samlat på ett ställe. Åker enbart in till stan om det är nåt speciellt el om jag vill gå en rejäl shoppingrunda.

• Karmen
    Karmen skrev 2009-11-17 19:52:09 följande:
    Ale är fint ja, det var vår tanke från början med det är dyrare pga att tåget börjar gå där 2012 så det har blivit väldigt populär. Vi har titat på några hus där men dom har gått på långt över utgångspriset. Vi ska fortsätta leta. Hitills är Gråbo, Floda billigast men det är lite för lantligt tycker jag men man kan inte få allt.
    Det är nog bättre att bo lite utanför stan trots allt,speciellt om man har en sto familj som jag har.
  • Jessika82

har flyttat till floda för 3månader sen helt underbar liten ort nära till alingsås men ändå nära till gbg om man vill dit... jag stormtrovs i floda bodde i centrala hisingen förut saknar det inte... jag hade köpt hus utanför stan..

Svar på tråden Bo i lägenhet i stan eller hus i gråbo?