Blodgruppsanpassad mat tidigarelade ÄL med 12 dagar
Jag led (tills för en vecka sedan) av oförklarlig sekundär barnlöshet. Jag har kämpat i över tre år för att bli gravid. Under den tiden har jag hunnit med 22 naturliga försök, 3 försök med pergotime, 1 insemination, 2 IVF och 1 FET.
Man har inte hittat något fel på mig. Men jag har haft långa cykler, men ÄL omkring dag 27-29 och något kort lutealfas (ca 11 dagar).
Jag har försökt förbättra min fertilitet genom att äta extremnyttigt i ett halvår. Det har i och för sig gjort att jag har mått bättre, men gravid har jag inte blivit, och cyklerna har inte förändrats. För knappt två månader sedan la jag om min kost igen och började äta utifrån min blodgrupp. Då fick jag helt plötsligt ÄL på dag 17 (jag höll till och med på att missa den) och blev gravid!
Enligt den kinesiska medicinen beror kort lutealfas på fel tidigare i menscykeln (mellan mens och ÄL). Det behöver inte vara som för mig att ÄL kommer sent i cykeln, men tillväxten av äggblåsorna och livmoderslemhinnan kan ändå vara ineffektiv. Det leder sedan till en kort lutealfas och minskad chans att ägget hinner fästa. Jag vet inte om jag lyckades bli gravid pga att ÄL kom tidigare (och därför var av bättre kvalitet) eller om det beror på att lutealfasen samtidigt förändrades. Men jag tror att det är värt att se över kosten om man har problem med cyklerna.
Jag tycker att det är lite häftigt att en förändring av maten kan göra det som pergotime, IVF mm inte har kunnat göra. Hade jag vetat det lite tidigare hade jag kunnat spara massor av tid och pengar (har lagt ut 130 000 kr på alla behandlingar som slutat med minus...).