• Lattemaja

Blodgruppsanpassad mat tidigarelade ÄL med 12 dagar

Jag led (tills för en vecka sedan) av oförklarlig sekundär barnlöshet. Jag har kämpat i över tre år för att bli gravid. Under den tiden har jag hunnit med 22 naturliga försök, 3 försök med pergotime, 1 insemination, 2 IVF och 1 FET.

Man har inte hittat något fel på mig. Men jag har haft långa cykler, men ÄL omkring dag 27-29 och något kort lutealfas (ca 11 dagar).

Jag har försökt förbättra min fertilitet genom att äta extremnyttigt i ett halvår. Det har i och för sig gjort att jag har mått bättre, men gravid har jag inte blivit, och cyklerna har inte förändrats. För knappt två månader sedan la jag om min kost igen och började äta utifrån min blodgrupp. Då fick jag helt plötsligt ÄL på dag 17 (jag höll till och med på att missa den) och blev gravid!

Enligt den kinesiska medicinen beror kort lutealfas på fel tidigare i menscykeln (mellan mens och ÄL). Det behöver inte vara som för mig att ÄL kommer sent i cykeln, men tillväxten av äggblåsorna och livmoderslemhinnan kan ändå vara ineffektiv. Det leder sedan till en kort lutealfas och minskad chans att ägget hinner fästa. Jag vet inte om jag lyckades bli gravid pga att ÄL kom tidigare (och därför var av bättre kvalitet) eller om det beror på att lutealfasen samtidigt förändrades. Men jag tror att det är värt att se över kosten om man har problem med cyklerna.

Jag tycker att det är lite häftigt att en förändring av maten kan göra det som pergotime, IVF mm inte har kunnat göra. Hade jag vetat det lite tidigare hade jag kunnat spara massor av tid och pengar (har lagt ut 130 000 kr på alla behandlingar som slutat med minus...).

• Svar på tråden Blodgruppsanpassad mat tidigarelade ÄL med 12 dagar
  • Lilli77

Grattis till graviditeten! En liten fraga, hur äter man utifrån sin blodgrupp? Var hittade du information om det?

• Lattemaja

Det finns en bok som heter "Ät rätt för din blodgrupp". Den är skriven av Peter J D'Adamo. Han har i boken testar hur en mängd olika ämnen som finns i vår mat reagerar med blod från olika blodgrupper och utifrån det ger han rekommendationer om vad man mår bra av att äta och vad man ska undvika. Boken har kritiserats av både läkare och dietister. Kritiken har framför allt gått ut på att han i boken skriver att man kan bota vissa svåra sjukdomar med hjälp av dieten, men har har inte gjort några långsiktiga uppföljningar av det. Han har också kritiserats för att han inte har skrivit några artiklar i vetenskapliga tidskrifter om sin "forskning". Med andra ord - det är som alla andra dieter. Man får tro på det eller inte.

D'Adamo skriver inte i sin bok att dieten utifrån blodgrupp kan förbättra fertiliteten, men eftersom hormoner, immunförsvar mm påverkas kraftigt av kosten, så borde även den kopplingen finnas.

Själv var jag lite skeptisk, men tänkte att det är värt att prova under några månader. Och för mig fungerade det ju i alla fall, så då kanske det även kan fungera för någon annan.

• Cybele

Jag har inte ätit enligt din bok, vet inte ens vilken blodgrupp jag har, men om jag äter hälsosam mat, undviker blodsockertoppar så ändras inte min cykellängd men jag får ÄL dag 11 istället för dag 14. Har också problem med att bli gravid men är tidigt gravid med mitt andra barn.

• Lattemaja

Cybele! Det var intressant. Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att ÄL tidigarelängs och lutealfasen förlängs, om du äter hälsosamt och undviker snabba kolhydrater. Nu verkar ju du i och för sig inte ha några problem med sen ÄL (men kanske med kort lutealfas?). Men det är väldigt intressant att menscykeln kan påverkas på dessa sätt genom kosten. Jag har hört många som hävdar att kosten är ointressant så länge som man har ÄL, men enkelt är nog inte fortplantningssystemet.

Grattis till din graviditet för resten! Hur långt gången är du? Själv är jag i vecka 4+6 (och har en son som snart fyller fem år).

• Cybele

Lattemaja - jag har en dotter, precis 3 år, och är i början på v12.

Lite mer detaljer. Jag hade problem att bli gravid och fick konstaterat att jag hade endometrios. Jag valde att gå till en kostterapeut som sa att om kroppen inte hade energi till alla funktioner kunde den fuska med östrogenet, och att fusköstrogenet orsakade endo. I mitt fall har jag problem med blodsockret och hon menade att det tog för mycket energi att försöka hålla balansen. Jag blev gravid inom 8v efter att ha ändrat min kost.

Trodde att det skulle vara likadant nästa gång, men nej. Gick till en annan kostterapeut (den första var hemma med barn) och fick nästan samma rekommendationer men med mer restriktioner (ej mejeriprodukter, ej jäst). Jag hade samtidigt lånat en ÄL-övervakare av en kompis och kunde då se hur min ÄL flyttade som jag sa innan 3 dagar och glömde att cykeln faktiskt blev en dag kortare, 27 dagar.

Förresten, trots att jag är så regelbunden så stämmer inte mina datum på gravidieterna. Med den första, bestämde de att dotterns fm var 7 dagar tidigare än beräknat med ÄL dag 14. Denna gången har de ändrat datumen med sex dagar!

Jag tycker naturligtvis efter att jag kan se en så tydlig skillnad i mig själv att kosten måste spela roll! Men det är svårt att äta det kroppen behöver, istället slinker det ofta ner sånt hjärnan vill ha! :)

Jag håller tummarna för dig och din graviditet!

• Lattemaja

Cybele - Vilken spännande historia du hade att berätta. Visst är det fantastiskt att man genom att ändra vad man stoppar i sig till och med kan få bort symptomen från endometrios.

Jag tycker att det är konstigt att de kan ändra beräknade datum så mycket. Med tanke på att du har haft regelbundna cykler och kollat din ÄL så borde det inte kunna diffa mer än 1-2 dagar! Jag antar att embryot helt enkelt kan växa lite olika fort, och att det är lättast att titta på hur stort fostret är och fastslå när ÄL borde ha varit utifrån det. Men min son blev också beräknad födelse ungefär en vecka före min beräkning. Jag trodde dock hela tiden mer på min beräkning, och han föddes 5 dagar efter min beräkning (12 dagar efter UL:s beräkning) och var helt genomsnittligt stor. Har man stenkoll på sin ÄL så tror jag mer på det än på mätningen av fostrets storlek vid UL.

Har du gjort VUL den här gången, eftersom de så tidigt har kunnat uttala sig om datumen? I vilken vecka gjorde du VUL? Jag skulle nästan vilja få göra ett VUL för att se att allt är som det ska när det tog så lång tid att bli gravid. Samtidigt är jag rädd att ett VUL kan vara farligt för fostret.

• Cybele

Jag fick tidigt mf i våras och eftersom det har tagit sån tid för mig att bli gravid, blev jag erbjuden ett extra UL förra veckan. Jag trodde inte att det fanns möjlighet att få extra UL så det var inte att jag frågade efter det - å andra sidan berättade jag för BM hur orolig jag var.

Min dotter föddes mellan mitt och deras datum :)

Jag var jätteorolig i v5 innan jag blev illamående, för det blev jag inte i våras. Sen efter 4v till blev illamåendet svårt att hantera eftersom jag inte visste om jag "led i onödan" (har nästan bestämt mig att jag inte klarar att gå igenom det igen, fast jag så gärna vill ha ett syskon ...) och det var då jag hade inskrivningssamtalet och fick mitt UL.

Däremot efter mf i våras var det tungt i en vecka men sen insåg jag att jag var inte ledsen att jag blivit av med ett barn (det hade ju inte kommit så långt) utan det var oron över att det skulle ta ytterligare två år att bli gravid - och inte blev det lättare när min läkare sa att jag var tvungen att inse att det kanske inte blir mer barn eftersom jag är 39 år.

Jag håller tummarna för ditt pyre!

• Ilena

Jag har också läst om att t.ex kost med få kolhydrater förbättar fertiliteten. Vissa blodgrupper ska äta lite av vetemjöl och pasta och sånt så jag tror det kan finnas samband. Jag har också läst att candida kan orsaka fertilitetsproblem, så kosten är nog a och o. Själv är jag mitt uppe i en ivf. Ruvar och äter sunt.

• Lattemaja

För mig räckte det inte med att äta en kost utan snabba kolhydrater. Den skillnad jag gjorde i kosten när jag övergick till den blodgruppsanpassade dieten var att jag uteslöt följande:

Rågmjöl (vetemjöl hade jag plockat bort tidigare)
    Solrosfrön, pumpakärnor, sesamfrön, cashewnötter
    Kikärtor, linser
    Mungbönsgroddar
    Avocado, tomat
    Kyckling
    Skaldjur

• Caribe

Lattemaja vilken blodgrupp tillhör du? Grattis säger jag oxå

Väntar otåligt på att få göra FET den 8 december
  • Lattemaja

Caribe: Blodgrupp B är jag.

• Caribe

Ahaa jag är blodgrupp A och då skall man tydligen helst vara vegetarian, det kändes lite tufft...

Tack för infon Lattemaja njut av ditt mirakel

• Lattemaja

Caribe! Blodgrupp A behöver inte vara vegetarian. Man ska undvika att äta fågel, men övrigt kött kan man äta, även om det inte är extra välgörande för blodgrupp A (de flesta köttsorterna är ganska neutrala för blodgrupp A - ät kött, men betrakta det inte som medicin...). Du ska däremot undvika t.ex. skaldjur, sill och rödspätta, alla mjölkprodukter, vete, potatis, kikärtor, paprika, tomater, aubergine, apelsiner och bananer.

Jag hoppas att du gillar kaffe, för blodgrupp A är den enda blodgruppen som mår bra av kaffe (du mår även bra av grönt te och rödvin). Annat som du gärna ska äta mycket av är torsk, lax, sojaprodukter, bönor och linser, bovete, råg och havre, broccoli, lök, spenat, morot mm.

• Caribe

Lattemaja tack för tipsen för min blodgrupp

Ojdå jag som äter massor med tomater, och ja jag gillar verkligen kaffe men undviker det pga att jag vill bli gravid!

Hmm kanske måste skaffa den där boken iallafall

Det är intressant/spännande med sånt där och tänk om det var det som hjälpte dig att bli gravid efter allt kämpande?

Trevlig helg!

Svar på tråden Blodgruppsanpassad mat tidigarelade ÄL med 12 dagar