• MissComplicated

Hur var det egentligen första tiden med två? Ärligt nu!

Man hör bara om hur mysigt det är med två små barn. Men hur mysigt är det egentligen? Om planerna går som vi tänkt så kommer vi ha en på 22 månader när vi får nyfödd. Ni med barn i dom åldrarna, hur var första tiden? Hade ni stora på dagis nånting eller hade ni båda hemma? Vill ha tips också på sånt ni kommit på under vägen som underlättar vardagen med två små!

• Svar på tråden Hur var det egentligen första tiden med två? Ärligt nu!
  • ebben

mellan mina 2 första har jag 8 år! så att få nr2 var ju som en dans
    men mellan de andra 2 så har jag bara 16månader-det var hyfsat hektiskt. det 1a året minns jag knappt?! allt gick på rutin liksom..........allt i ett töcken . men vi hade barnsäkrat o jag gjorde allt enkelt för mig! det tror jag är vilktigt! att förenkla för sig själv......
    jag hade dessutom en lekhage,som bebis hade vaggan i! så inte 16 månaders sonen skulle välta ut eller gunga för häftigt. typ såna saker. för min äldre son var väldigt vild,o gick redan som 8 månaders,o sen hängde han i taklampor mm,mm.........
    jag hade båda mina hemma-fast det var tufft,med min vilde,som i stort sett aldrig sov heller...så inte var det kul o lätt alltid. plus att min man jobbade borta hela veckor? fattar knappt att jag orkade?? Men det fanns aldrig nåt alternativ-för mig är det självklart att ha barnen hemma om jag ej jobbar! tror det är viktigt att syskonen o familjen får en stark relation.. man kan laga upp massa mat o frysa in ,så man ej behöver stå vid spisen sen varje dag tex! ett bra tips!!

• crazy hannah

Hej jag har en pojk som e 2½ och en på tre månader. Jag har haft turen att min store pojk är en väldigt snäll och lugn grabb så han har aldrig vart på Alexander (den minsta), han hjälper till i den mån han klarar. men visst alltid e det inte en dans på rosor, den lilla har skrikigt i tre månader och hade Gabriel då vart jobbig (trotsig t,ex) så vet jag inte hur det hade slutat. Men visst e det lite krångligare allting det tar lite längre tid, men jag tycker att det en sålänge har fungerat väldigt bra. Min store pojk går på dagis 3 dgr i veckan och det har betytt jätte mkt för visst e det så att de inte kan få lika mkt stimulans som när de är ensambarn, sen löser ju det sig självt när de förhoppningsvis leker bra med varandra.

kram

• crazy hannah

en tvilling/syskon vagn e väldigt skönt att ha när det är så tätt mellan barnen jag hade visserligen 29 månader mellan mina men det har behövts här med, nu funderar jag visserligen på att byta till ståbräda men 22 månader emellan d¨är det nästan tvunget..

Kram

• kastanjett

Jag har en på fyra månader en på två år, alltså ca 20 månader emellan. Jag hoppas att den mest intensiva och värsta tiden är just nu för jag håller på att krevera... Den lilla somnar inte förrän runt ett-tiden på natten och den stora har slutat sova middag så just nu känner jag mig som jourmamman som aldrig är ledig. Sambon jobbar heltid och vi är lika slut båda två hans lediga tid. Vill gärna ha tips även jag för just nu känns det ordentligt tungrott...

• Underbara ungar

Jag har 23 månader mellan 1:an och 2:an.

Första tiden tyckte jag va kaos... Innan man fick koll på sovtider, mattider, blöjbyten osv.
    Satte jag mig o ammade så passade storebror på att hitta på hyss. Typ rulla ut HELA toarullen, glöta med vatten eller nått annat.
    Men sen när den tiden va förbi så va det ganska lätt.
    Grabben gick 15h/vecka på dagis och under de tre timmarna passade jag på att mysa med bebis, sen fick lillan ligga bredvid på en filt eller i en babysitter när jag pysslade, byggde, ritade med storebror.

Nu är dom 4 och 2 år gamla och bråkar o kramas om vart annat. Dom kan inte leva utan varanda!
    Bebis nummer tre kommer om två månader och det blir snudd på 4½ o 2½ år mellan...

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • crazy hannah

Kastanjett: Går din stora på dagis? isåfall passa på att sova om lilla bebben sover medans den stora e på dagis. det är svårt när de små inte vill somna förren sent, kasnke kan testa att massera barnet på kvällen så den blir trött och efter det kan barnet bada, då kanske bebisen blir så trött att han somnar tidigare? Jag har turen att han barn som sover bra på nätterna... så har lite dåliogt med knep. Vi har barnvagnen inne och e det så att bebben sover bättre i den så kan man ju göra så med
    Kram o lycka till

• kastanjett
    crazyhannah skrev 2009-11-17 15:14:06 följande:
    Kastanjett: Går din stora på dagis? isåfall passa på att sova om lilla bebben sover medans den stora e på dagis. det är svårt när de små inte vill somna förren sent, kasnke kan testa att massera barnet på kvällen så den blir trött och efter det kan barnet bada, då kanske bebisen blir så trött att han somnar tidigare? Jag har turen att han barn som sover bra på nätterna... så har lite dåliogt med knep. Vi har barnvagnen inne och e det så att bebben sover bättre i den så kan man ju göra så medKram o lycka till
    Tack för tips! Nej han går inte på dagis så det är just det där med vilandet som är svårt... Barnvagnen kan ju funka kanske, han sover ofta bra i den på dagarna. Det var någon som sa att det första halvåret var som värst men att det blev lättare då det yngsta barnet lärde sig krypa. Jag hoppas det stämmer!!
  • Kia82

Jag har 27 månader mellan 1:an och 2:an och trots att den äldsta alltid har varit ganska mogen för sin ålder så var dom första månaderna ganska jobbiga speciellt när det gällde planering av amning, matlagning, när vi skulle ut och åka någonstans osv. Äldsta var på dagis 15 h/v utspritt på tre dagar/v så då fick man lite andrum och det var lättare att städa, handla, besöka bvc osv. Nu 26 månader senare och med en ny bebis på väg om en månad så känns det ganska lugnt. Hade jag inte trott att vi skulle klara en sådan omgång till så hade nog bebben fått vänta lite till.

• Fru  Grön

Vi har 16 månader mellan våra pojkar, och det funkade jättebra när de var små. Den lilla fick liksom mest hänga med i vad jag och storebror gjorde, och vi hade båda hemma tills stora var 3½ och lilla 2. Vi var mycket på öppna förskolan, och lillis fick lära sig att somna var som helst. Det var toppen när man lyckades söva båda i dubbelvagnen efter lunch, då fick jag lite tid att slappa eller städa. Så bästa tipset från mig är att leva på som vanligt, så kommer lillen inte skaffa sig obekväma vanor ang. sova, äta etc.

Redan efter ett halvår ungefär kunde de ha roligt ihop, och de har blivit fina vänner, med en skopa vardagstjafs såklart. En stor fördel med att ha två barn hemma är just att de roar varandra en hel del, så jag tyckte inte att det var några problem att hinna med mig själv och hushållsarbetet.

Ett praktiskt tips: strunta i skötbordet och byt blöja på sängen eller golvet istället, så kan du springa ifrån utan att ta ner bebisen om storasyskonet akut behöver att du kommer.

ha det så mysigt med småttisarna!

• Sole

vi hade det fördjävligt men det beror ju på att vi fick alla kräksjukan när vi kom hem från BB och senf ick jag en ifektion i livmodern och var sjuk totalt en månad.
    MEN förutom det så är det ju intensivt men inte överdjävligt. jag tycker intensitieten att ha två barn tätt går i vågor.
    MIn äldste gick på dagis 9-15 och det var väldigt skönt

ett tips:
    försök att få lile att anamma stores rutiner i mat och sömn när det går( vi började runt 5 månader ochs jälvkalrt sov hon ju mer och längre men vi la dem tex samma tid) - detta gör väldigt mkt för planeringen så det inte bara är mata/lägga etc etc HELA tiden

Svar på tråden Hur var det egentligen första tiden med två? Ärligt nu!