• Anonym (Anna)

Hur skriva ett korrekt skuldebrev??

Min sambo ska låna ca 40 000kr av min mamma. Vi har kommit överens om att han ska amortera allt som överstiger 8500kr av hans lön varje månad, dvs får han ut 11000 ska han amortera 2500kr den månaden, får han ut 9000 ska han betala 500kr osv.

Vi har inget datum då skulden ska vara betald etc. Men hur formulerar man ett skuldebrev så att det blir rätt?

• Svar på tråden Hur skriva ett korrekt skuldebrev??
  • Anonym

tror att man nog kan få hjälp genom banken (färdiga skuldebrev redo att signeras)
    går säkert att hitta på nätet med..

• Birgitta2

SKULDEBREV

Undertecknad har dagens datum mottaget ett lån på 40 000 kr av XX XXX. Lånet skall betalas med en den summa som överstiger 8500 kr av varje månadslön fr o m 2009-12-30 (?).

2009-11-17

Anders Andersson

Detta gör ni två original av och parterna får varsitt. När skulden är betald skall dessa rivas. Eller skrivas kvitto. Med tanke på skuldens storlek är det inte fel med att två personer bevittnar och skriver under också.

• Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-11-17 14:40:27 följande:
    tror att man nog kan få hjälp genom banken (färdiga skuldebrev redo att signeras) går säkert att hitta på nätet med..
    Jaha! Det visste jag inte.. Får höra med dem då!
  • Anonym

Vad händer om han blir arbetslös och inte får in 8500 kr månad? Behöver han inte betala då?
    Vad händer om han vinner på lotto? Det är inte en månadslön och regleras alltså inte i skuldebrevet.

Fundera på alla vinklar av detta innan ni skriver brevet. Tänk också på att din mamma kan gå till kronofogden om han inte betalar.

Birgitta2 skrev 2009-11-17 14:41:37 följande:
    SKULDEBREV Undertecknad har dagens datum mottaget ett lån på 40 000 kr av XX XXX. Lånet skall betalas med en den summa som överstiger 8500 kr av varje månadslön fr o m 2009-12-30 (?). 2009-11-17 Anders Andersson Detta gör ni två original av och parterna får varsitt. När skulden är betald skall dessa rivas. Eller skrivas kvitto. Med tanke på skuldens storlek är det inte fel med att två personer bevittnar och skriver under också.
  • Anonym (Anna)
    Birgitta2 skrev 2009-11-17 14:41:37 följande:
    SKULDEBREV Undertecknad har dagens datum mottaget ett lån på 40 000 kr av XX XXX. Lånet skall betalas med en den summa som överstiger 8500 kr av varje månadslön fr o m 2009-12-30 (?). 2009-11-17 Anders Andersson Detta gör ni två original av och parterna får varsitt. När skulden är betald skall dessa rivas. Eller skrivas kvitto. Med tanke på skuldens storlek är det inte fel med att två personer bevittnar och skriver under också.
    Tack så mycket! Behöver inte båda parter skriva på? Bara gäldenären?
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-11-17 14:43:39 följande:
    Vad händer om han blir arbetslös och inte får in 8500 kr månad? Behöver han inte betala då? Vad händer om han vinner på lotto? Det är inte en månadslön och regleras alltså inte i skuldebrevet. Fundera på alla vinklar av detta innan ni skriver brevet. Tänk också på att din mamma kan gå till kronofogden om han inte betalar.
    Nej han behöver inte betala om hans inkomst är lägre än 8500kr. Om han får in pengar genom andra sätt, tex genom extrajobb han brukar göra ska allt gå till skulden, även om han vinner på lotto.

Ska man skriva med det i avtalet?
  • Anonym (Anna)

Kom på att han ska betala ränta på lånet också, dvs det som min mamma förlorar på att inte ha pengarna på sitt sparkonto. Vi har sagt en fast summa på 1000kr. Hur formulerar man det?

• Birgitta2

Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 14:48:01 följande:

Tack så mycket! Behöver inte båda parter skriva på? Bara gäldenären?
    Egentligen bara gäldenären, men det är inte fel att hon skriver på hon också, samt två vittnen.

Eller så kan ni gå till banken och i samband med överföringen skriva ett skuldebrev som banktjänstemännen hjälper er med. Kan kännas tryggast. de kan också bevittna och skriva under.
  • Anonym

Ja, det ska ni givetvis skriva in. Om ni bara skriver månadslön så räknas ju inte lottovinster, vinster av sånt han sålt på internet, arv och annat in. Därför måste ni ta med alla inkomster i skuldebrevet.

Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 14:49:34 följande:

Nej han behöver inte betala om hans inkomst är lägre än 8500kr. Om han får in pengar genom andra sätt, tex genom extrajobb han brukar göra ska allt gå till skulden, även om han vinner på lotto. Ska man skriva med det i avtalet?
    Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 14:57:29 följande:
    Kom på att han ska betala ränta på lånet också, dvs det som min mamma förlorar på att inte ha pengarna på sitt sparkonto. Vi har sagt en fast summa på 1000kr. Hur formulerar man det?
    Det lättaste är väl att räkna upp skulden med 1000 kr (eftersom det är en engångssumma) så att han sammanlagt ska betala 41.000 kronor
  • Anonym

Ja, det måste ni skriva in. Det som kan hända annars är att han förlorar jobbet, har ingen riktigt inkomst (vilket gör att han inte behöver betala på lånet), samtidigt vinner han på lotto eller får ett stort arv som han inte behöver använda för att betala lånet med. Din mamma skulle nog inte vara så glad om det hände...

Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 14:49:34 följande:

Nej han behöver inte betala om hans inkomst är lägre än 8500kr. Om han får in pengar genom andra sätt, tex genom extrajobb han brukar göra ska allt gå till skulden, även om han vinner på lotto. Ska man skriva med det i avtalet?
  • Anonym (Anna)
    Birgitta2 skrev 2009-11-17 14:58:52 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 14:48:01 följande: Egentligen bara gäldenären, men det är inte fel att hon skriver på hon också, samt två vittnen. Eller så kan ni gå till banken och i samband med överföringen skriva ett skuldebrev som banktjänstemännen hjälper er med. Kan kännas tryggast. de kan också bevittna och skriva under.
    Ja kanske det.. Mamma hade bara tänkt föra över genom internetbanken till mitt sparkonto, sedan betalar vi av på hans skulder (inkasso och kronofogden) från mitt konto.

Men jag tror det räcker som du skrev, går ju inte att misstolkas.
  • Anonym (Anna)

Såhär han jag skrivit nu:

Undertecknad har dagens datum mottaget ett lån på 39 200 kr av XXX. Lånet skall betalas med den summa som överstiger 8500 kr av varje månadslön fr o m 2009-11-25. Tillkommer andra inkomster ska även dessa användas för amortering av lånet.

Jag lade till 1000kr på lånet för ränta direkt.

• Miss Lau

Jag tycker det låter aningen avigt att formulera ett avtal så som ni tänkt. Det blir många scenarier att ta hänsyn till och vad händer om din sambo ber arbetsgivaren dra extra skatt? Ska han använda skatteåterbäringen till att betala av lånet då?

Mitt förslag är att ni istället bestämmer ett visst belopp som sambon ska betala varje månad och hur hög räntan ska vara och när den ska betalas.

• Anonym (Anna)
    Miss Lau skrev 2009-11-17 15:05:40 följande:
    Jag tycker det låter aningen avigt att formulera ett avtal så som ni tänkt. Det blir många scenarier att ta hänsyn till och vad händer om din sambo ber arbetsgivaren dra extra skatt? Ska han använda skatteåterbäringen till att betala av lånet då? Mitt förslag är att ni istället bestämmer ett visst belopp som sambon ska betala varje månad och hur hög räntan ska vara och när den ska betalas.
    Eftersom vi skriver att all övrig inkomst ska användas för amortering av lånet så inkluderar det även skatteåterbäringen. Dessutom vill han ju inte på något sätt luras, han vill ju bli av med skulden så fort som möjligt.

Anledningen till att vi skriver ett lägsta belopp är pga att han endast är anställd som vikarie och har en oregelbunden lön. Dock får han ut ca 10 000kr i månaden, men skulle det bli så att han bara får ut 7000kr en månad men ändå måste betala ca 1500-2000kr på lånet så blir det i praktiken så att det blir jag som får betala det, eftersom jag då får betala mer för mat och sånt till min sambo.
  • Anonym

Det kan man ju förstå att du inte vill. Men ser du hellre att din mamma får sitta med en skuld till DIN kille som han inte betalar den månaden? Jag hade skämts ögonen ur mig om det var min mamma som inte fick tillbaka sina pengar.

Ni lever ju tillsammans, så jag förstår inte varför du inte kan betala mer OM han nu inte skulle få ihop 8500 en månad.

Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 15:14:37 följande:

Eftersom vi skriver att all övrig inkomst ska användas för amortering av lånet så inkluderar det även skatteåterbäringen. Dessutom vill han ju inte på något sätt luras, han vill ju bli av med skulden så fort som möjligt. Anledningen till att vi skriver ett lägsta belopp är pga att han endast är anställd som vikarie och har en oregelbunden lön. Dock får han ut ca 10 000kr i månaden, men skulle det bli så att han bara får ut 7000kr en månad men ändå måste betala ca 1500-2000kr på lånet så blir det i praktiken så att det blir jag som får betala det, eftersom jag då får betala mer för mat och sånt till min sambo.
  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2009-11-17 15:16:50 följande:
    Det kan man ju förstå att du inte vill. Men ser du hellre att din mamma får sitta med en skuld till DIN kille som han inte betalar den månaden? Jag hade skämts ögonen ur mig om det var min mamma som inte fick tillbaka sina pengar. Ni lever ju tillsammans, så jag förstår inte varför du inte kan betala mer OM han nu inte skulle få ihop 8500 en månad. Anonym (Anna) skrev 2009-11-17 15:14:37 följande:
    Alltså skulden kommer ju finnas kvar även om han betalar. Min mamma ville först ha ca 2000kr i amortering/månad, men insåg att han inte kommer ha råd med det varje månad, speciellt inte om han får jobba mindre en månad. En annan månad kommer han ju att betala kanske 4000kr och då jämnar det ju ut sig. Det är inte så att hon har bråttom med att få in pengarna, hon har betydligt mer pengar kvar..

Jag tänker inte betala på hans idiotiska skulder, så är det bara. Han måste förstå att han måste klara detta själv.
  • Anonym (hmm)

Rätta mej om jag har fel men måste inte ett skuldbrev ha ränta inskrivet för att vara juridiskt giltigt? Samt även hur länge man får låna pengarna?
    Det trodde jag iallafall av mina forskningar på ämnet förra året då jag skrev mitt.

• Anonym

Nej, det behöver det inte. Det är inte alla som tar ränta på privatlån. Om man inte har en fast avbetalningsplan så kan man heller inte ha en tidpunkt då lånet ska vara betalat tillbaka. Det du hänvisar till låter mer som skuldebrev från banker och institut som ju faktiskt lånar ut till viss ränta och för en viss tid.

Anonym (hmm) skrev 2009-11-17 16:10:41 följande:

Rätta mej om jag har fel men måste inte ett skuldbrev ha ränta inskrivet för att vara juridiskt giltigt? Samt även hur länge man får låna pengarna? Det trodde jag iallafall av mina forskningar på ämnet förra året då jag skrev mitt.
Svar på tråden Hur skriva ett korrekt skuldebrev??