• Lakrits87

Hund som äter potatis?

är detta farligt?
    Jag har hört att det är farligt, men i så fall varför?
    Är det som choklad och lök?

• Svar på tråden Hund som äter potatis?
  • valkyrie

har inte jag hört. mina hundar brukar äta potatis dom älskar det

• jenny b

problemet brukar väl vara att poatais gärna klumpar sig & fastnar i munnen på dom....

• Saaaraa

Vår ena hund blir dålig i magen av potatis. Båda tycker att det är väldigt gott

• BabyZulu

Potatisplantor och rå potatis, innehåller solanin och chaconin och är giftigt.
    Men kokt potatis går bra!

• isisisis

Vår förra hund åt husmanskost ooch potatis ofta.
    Hon var hur pigg och glad som helst och blev 20 år!

• Ethi

Nej, att äta kokt potatis är bara nyttigt även om man är hund

• Lakrits87

okej! :) jaa min hund gillar också potatis.
    A det var något av dom där ämnena solanin som var farligt, men det finns alltså bara i rå potatis. så då borde kokt potatis inte vara något problem?

• isisisis

Solanin är en glykolalkaloid som förekommer naturligt i alla potatisväxter som ett skydd mot angrepp av svampar och bakterier. Den är väldigt giftig för både människor och djur, även i små doser.

Potatis som utsätts för angrepp i form av fysisk skada eller ljus kan utveckla förhöjda solaninnivåer. Är en potatis grön till färgen, så har den utsatts för ljus under tillväxt eller lagring och är ej lämplig som föda.

• drömmaromsmått

Hundar har svårt att bryta ned potatis och processerar det inte helt när det går genom tarmarna, det är väl mest stärkelsen som ställer till problem.
    De kan även lägga på sig lite vikt av potatis har jag märkt.
    men vad jag vet brukar en del hundar med t ex dåliga slemhinnor eller vissa foderallergier bli ordinerade potatis.

Svar på tråden Hund som äter potatis?