• Schnooglewookiemush

Hur länge håller lök?

Om man förvarar det i kylskåp.

• Svar på tråden Hur länge håller lök?
  • Pucko Buffy

Det är olika. Lukta och känn på löken. Är den fast och fin så är den ok. Möglig eller mjuk lök slänger man. Förvara gärna löken i en mörk påse.

• ehl

Har en kompis som är kock som säger att man aldrig ska spara uppskuren lök då den bildar ett gift som ger magsjuka. Ofta det på pizza som man kan bli dålig av.
    Lök med skal håller väl i veckor om den förvaras torrt.

• Schnooglewookiemush

Undrar för att Coop säljer ett storpack lök billigt den här veckan. Men man vill ju inte köpa något som inte håller ett bra tag, så att man måste slänga det...

• Nenne 71

Vad menar du med storpack? Och sen beror det väl på om du använder mycket lök, men den bör hålla i någon månad iallafall om den förvaras i kylskåp.

• MajasMat

om du lägger påsen i grönsakslådan i kylskåpet så borde löken hålla minst en månad.

• isisisis

Har du ett kallt skafferi är det ännu bättre än kylskåp.
    Kylskåpet är egentligen lite för kallt.

• isisisis
    ehl skrev 2009-11-17 16:01:53 följande:
    Har en kompis som är kock som säger att man aldrig ska spara uppskuren lök då den bildar ett gift som ger magsjuka. Ofta det på pizza som man kan bli dålig av. Lök med skal håller väl i veckor om den förvaras torrt.
    Tack för tipset.
    Det kände jag inte till
  • Tecken

Eller dela med dig av löken till dina nära och kära Så brukar vi göra, min pappa har en förkärlek för att köpa potatis på 10kg påsar - som han sedan delar upp mellan sig och sina nära och kära.

• Schnooglewookiemush

Nenne 71 skrev 2009-11-17 16:11:06 följande:

Vad menar du med storpack? Och sen beror det väl på om du använder mycket lök, men den bör hålla i någon månad iallafall om den förvaras i kylskåp.
    5 kg tror jag att det var.
  • såffan

Håller inte löken längre om den ligger i skafferiet? Kylskåpet är vell lite för kallt?

• Schnooglewookiemush
    isisisis skrev 2009-11-17 16:12:55 följande:
    Har du ett kallt skafferi är det ännu bättre än kylskåp. Kylskåpet är egentligen lite för kallt.
    Har inget kallt skafferi här, tyvärr.
  • Schnooglewookiemush
    Tecken skrev 2009-11-17 16:14:11 följande:
    Eller dela med dig av löken till dina nära och kära Så brukar vi göra, min pappa har en förkärlek för att köpa potatis på 10kg påsar - som han sedan delar upp mellan sig och sina nära och kära.
    Tänkte faktiskt inte köpa lök för att ge till andra. Har en väldigt knaper ekonomi, och lök är billigt och gott.
  • isisisis
    AtroCious skrev 2009-11-17 16:16:15 följande:
    Har inget kallt skafferi här, tyvärr.
    Synd.
    Balkong med täcke över?
Svar på tråden Hur länge håller lök?