• majsan26

Snälla tips på skidresa i mellanSverige....jul och Nyår!

Har letat på internet i timmar, hittar ingenting konkret, kan någon rekomendera någon bra ställe? Vi är 4 vuxna och vill spendera Jul och Nyår i fjällen, gärna vid någon skidanläggning så att vi kan roa oss lite....Kan någon här berätta av egna erfarenheter, det är alltid lättast att bestäma sig då.

Tusen tack!

• Svar på tråden Snälla tips på skidresa i mellanSverige....jul och Nyår!
  • julia81

åk till åre!där kan jag rekommendera hotell, säg till om du behöver det

• majsan26

tack Julia! jag återkommer då gärna! vi vill helst inte bo på hotel utan någon stuga eller liknande. Nåt du känner till?

• julia81

sök på åre fjällby, de har en stor anläggning bestående av både hotell och stugor.Det ligger nära backen och väldigt centralt. De har åtminstånde 2 resturanger och en väldigt bra nattklubb(bäst i åre )
    Fast vad är ni ute efter..fest eller bara lugn och ro?Är ni ute efter att slappa rekomenderar jag nog björnen eller duved..som då också hör till åre

• Venna

Åh, här i mellansverige finns det massor av bra skidanläggningar!

Jag gillar Sälen, då främst Hundfjället, för det är ganska lugnt och inte jätteröjigt. Lindvallen är också bra, men backarna är ganska lika varandra.

Idre är också toppen för barnfamiljer!

En annan favorit är Säfsen. Jättemysigt! De har en fin stugby, och helt okej backar. Inte så många som i Åre, Idre och Sälen, men fullt tillräckligt tycker jag.
    www.safsen.se/info_upp_rek.asp

Vart åker ni ifrån, och vad på ett ungefär är ni ute efter?
    Lättare att rekommendera något om det är något särskilt ni vill ha ut av er semester...

• Cece2

Beror på vad ni är ute efter....Vill ni ha party skulle jag rekommendera Sälen, där finns hur mycket party som helst... både för yngre och äldre och jättebra backar och hur mycket stugbyar som helst. Vill man ha mera fjällmys, bör man nog åka längre norrut, typ till Funäsdalen (som är min favorit)...eftersom jag älskar att åka skoter *ler* och det är RIKTIGA fjäll...

• Hannahs mamma

Jag ÄSLKAR Lindvallen i sälen

Det e bra drag både för vuxna och barn och ungdomar.

Mysigast är just mitt på dagen när man åker skidor och åker i "gustav" backen. Längst upp vid Jättesnögubben finns det ett litet cafe uppe på fjället. Hur mysigt som helst. Rekomenderar deras varma choklad med vispgrädde

• majsan26

tack tjejer. Vi skall köra från Malmö och vill vara borta 2 veckor ungefär. Någon som kan säga nåt om Kungsbygget? (eller nårt sånt?) Skall leta lite till pe netet sedan återkommer jag med fler frågor :)

• Hannahs mamma

Kungsberget?

Om det är det du menar så tycker jag personligen att det är totalt värdelöst

• julia81

kungsberget ja...håller med hannahs mamma...vi var ofta där på skolresor och det var endast för att det var nära. Då kan ni lika gärna stanna i stockholm och åka i hammarbybacken typ (jätteliten backe ganska nära city )

• Lilla Linnéa

Jag gillar inte Åre. Där brukar det vara ås himla mkt turister och sönderåkta backar. Älskar att åka i Vemdalen, bydalen och Björnrike. Vill ni bo nära Åre kan ni kolla upp ett ställe som heter Huså. Jätte mysigt, ligger 1,5 mil från Åre. Finns skidbackar och stugor.

• Cece2

Kungsberget ligger några mil utanför Gävle mitt i ingenstans....numera har de rätt mkt nedfarter...Ett jättebra alternativ för en dagsutflykt från Stockholm, men för två veckors semester är det nog tyvärr inget alternativ...Ska ni roa er måste ni nog dessutom bege er in till Gävle eller Sandviken. Ingen vidare reklam jag gör för min hembygd *ler*

Missade Vemdalen bland mina tips ovan, de ska ha ett nytt spa nu för tiden oxå...kanske kan vara trevligt

• uniMog

jag rekommenderar faktiskt inte Åre, gillade varken utelivet eller backarna där. Och inte stugorna heller...

Sälen passade mig mycket bättre,

• Pellie

Kan bara säga att Åre är lite för mycket. Jag bor här och allt är svindyrt och har man inte rätt kläder på sig i skidbacken så är det kört. Det är lite ytligt här under säsong. Just nu är det en enda stor byggarbetsplats så charmen håller tyvärr på att försvinna. Men det beror ju som sagt på vad man vill ha.

Svar på tråden Snälla tips på skidresa i mellanSverige....jul och Nyår!