• Zara87

vett och etikett, Bröllopp

Jag ska jobba som servetör på ett bröllop.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-17 18:11
    Nu gick det lite för fort där...

Jag ska jobba som servitör på ett bröllop. Jag ska servera mat, dryck osv. Vad är jag behöver tänka på?

Jag har aldrig gjort den förr. Läst lite på nätet att man bla ska servera från höger till gästen.

Vad är det viktigaste att tänka på? Hur gick det till på ditt bröllop? Vad ska jag absolut inte göra? Vem serverar man först vid bordet? Tar man bort tallrikarna så fort gästen ätit upp? eller när alla har ätit klart?

Så snälla ge mig massa tips!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden vett och etikett, Bröllopp
  • D Morgan

Okej. Jag ska jobba som hårfrisörska.

• pixietails

Jaha...?
    Var försiktig med att inte spilla mat på gästerna.

• jloide

vill du ha svar på någon fråga?

• Mrs Winter

Ha bra skor på fötterna.

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Zara87

Jag råkade skicka inlägget lite för fort... Nu finns det lite frågor jag undrar över... Tacksam för svar/tips

• tjej87

Jag ska gå som gäst på ett bröllop om knappt en månad :)

• helene306

Självklart ska brudparet serveras först, sedan föräldrar och övriga gäster.

På vårt bröllop fick barnen mat sist och jag hade gärna sett att de fick maten först av alla, dels för att barn har kort tålamod att sitta och dels att de kan vara hungrigare.

Jag tycker det är bättre att plocka undan på bordet när alla ätit färdigt och det gör inget om tallriken står en stund innan det tas bort. Ska tallriken plockas bort så fort man ätit klart kan de bli en massa störande spring. Det här beror väl på hur många gäster man har osv men det är min uppfattning.

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Zara87
    helene306 skrev 2009-11-17 18:19:00 följande:
    Självklart ska brudparet serveras först, sedan föräldrar och övriga gäster. På vårt bröllop fick barnen mat sist och jag hade gärna sett att de fick maten först av alla, dels för att barn har kort tålamod att sitta och dels att de kan vara hungrigare. Jag tycker det är bättre att plocka undan på bordet när alla ätit färdigt och det gör inget om tallriken står en stund innan det tas bort. Ska tallriken plockas bort så fort man ätit klart kan de bli en massa störande spring. Det här beror väl på hur många gäster man har osv men det är min uppfattning.
    Okej, tack för ditt svar. Jag vet inte om det kommer att vara barn med, men antar det. Låter smartast och enklast att vänta till alla gäster vid bordet har ätit upp innan man dukar bort. Det kommer att vara ca 50 personer som ska äta.
Svar på tråden vett och etikett, Bröllopp